2026-02-25, 01:22
Medlem
I serve to please.

Ärligt talat så försöker jag bara förklara hur det faktiskt fungerar i verkligheten. Men era åsikter verkar vara mer värda än all fakta i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Okej, ifall du säger det så

Det är säkert korrekt det du säger. Vad snäll du är som delar ut en massa försök.
Citera
2026-02-25, 01:23
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
I serve to please.

Ärligt talat så försöker jag bara förklara hur det faktiskt fungerar i verkligheten. Men era åsikter verkar vara mer värda än all fakta i världen.
DU vet inte hur det går till i verkligheten kära du.

Det har du redogjort klart och tydligt för oss i tråden.

Du ansåg till och med att socialtjänsten har rätt att undanhålla dokumentation och bevis. Snälla.
Citera
2026-02-25, 01:32
Medlem
Det har jag aldrig sagt.

Jag har sagt att det inte finns någon skyldighet att lämna in all bevisning till rätten.

Och ingen av er som påstår motsatsen har kunnat uppvisa en rättsregel som säger det ni påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
DU vet inte hur det går till i verkligheten kära du.

Det har du redogjort klart och tydligt för oss i tråden.

Du ansåg till och med att socialtjänsten har rätt att undanhålla dokumentation och bevis. Snälla.
Citera
2026-02-25, 05:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iivan
Nej, bara för att en uppgift i en orosanmälan inte är korrekt betyder inte att man inte fortsätter utreda. Det väsentliga var inte ev. If eller ej.

Det har inte lagts någon vikt vid ev. If eller ej. Hur många gånger ska det behöva påpekas.....

Det har funnits annat att utreda som lett fram till insats.

Problemet är att du fattar inte hur ett utredningshem fungerar. Vilken förälder som helst kan dömas ut på ett sådant i en sådan miljö. Är det något socionomer är bra på så är det att utreda problem som inte finns. De borde låtit den här mamman varit ifred och i synnerhet efter vad som framkommit i efterhand.

Socionomer måste bort från barnen. De har inte kompetens att utreda barn och att fatta livsavgörande beslut.
Citera
2026-02-25, 07:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Som saknar betydelse.
Ingen normalt tänkande människa kan mena att det ”saknar betydelse” att det var en felaktig diagnos som låg till grund för det omedelbara omhändertagandet. Det går inte att ha en diskussion på så sjuka premisser.

Det fruktansvärda som hänt Malin och hennes familj sätter verkligen blixtbelysning på den sjuka organisationskulturen inom socialtjänsten. En mycket sjuk organisationskultur med direkt ondskefulla konsekvenser för alla de som drabbas.
Citera
2026-02-25, 07:47
Medlem
En IF diagnos endast leder inte till ett omedelbart omhändertagande.

Det är effekterna för den unge som gör det.

Du kan kalla det för sjukt, jag tycker det är fullt rimligt att man kan vara förälder även med IF.

Du har inte hela bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ingen normalt tänkande människa kan mena att det ”saknar betydelse” att det var en felaktig diagnos som låg till grund för det omedelbara omhändertagandet. Det går inte att ha en diskussion på så sjuka premisser.

Det fruktansvärda som hänt Malin och hennes familj sätter verkligen blixtbelysning på den sjuka organisationskulturen inom socialtjänsten. En mycket sjuk organisationskultur med direkt ondskefulla konsekvenser för alla de som drabbas.
Citera
2026-02-25, 07:51
Medlem
Jag var där samtidigt som Malin, hon var inte lämplig förälder. Personalen fick ta hand om hennes bebis enda tills pappan till slut kom och bodde där och kunde ta över. Malin behövde hjälp med allt. Hon kunde inte ens ta ett glas vatten utan att någon annan skulle ta hand om hennes bebis. Hon bråkade om mediciner och betedde sig dåligt. Fick utbrott med bebisen i famnen ,skrek och hade sig och gjorde kaos. Jag kan säga att de var kaos. Så självklart ska bebisen bo hos pappan som fixade det utmärkt. Säger bara att dokumentären UTELÄMNAR ALLT VIKTIGT, och inget hade med någon jävla diagnos att göra. Som alla tror. Det handlar om hennes föräldraförmåga
Senast redigerad av Miisshemlig 2026-02-25 kl. 08:00.
Citera
2026-02-25, 07:58
Medlem
Citat:
Det finns inget som heter akut omhändertagande.
Om du hade läst mer än en dom på området hade du vetat att det krävs förhållandevis allvarliga omständigheter dvs en stor risk för barnets hälsa och utveckling men ganska lite utredning till stöd för ansökan om ett omedelbart omhändertagande för att den ska gå igenom. Detta eftersom tiden är så begränsad.

Och där lämnar vi sändningen och återgår till reklam....
Var god läs LVU §6 och §6a.

Det krävs enbart att en fritidspolitiker fattar illa tycke av någon så kan denne omhändertag ett barn helt på sina egna beslut.

Citat:
Det är, oavsett vad du tycker, inte relevant att t ex en IF diagnos måhända är felaktig och att den utgör orsaken till att utredningen inleds. Jag förstår att du tycker att det borde vara på ett annat sätt men återigen, det enda som är av vikt är den risk bristen hos föräldern innebär för barnets hälsa och utveckling.

Det finns ingen risk. Eftersom att utredningen går efter att föräldern har IF kommer också bedömningen att gå efter att föräldern har IF. Exakt samma sak hände i Oskarshamnfallet där utredningshemmet bedömde hur väl föräldrarna höll nappflaskan vid matning.
Citera
2026-02-25, 07:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Du kan kalla det för sjukt, jag tycker det är fullt rimligt att man kan vara förälder även med IF.

Du har inte hela bilden.
Jag upprepar åter från domen 2024-07-08 i mål nr. 1983-24:
Ordföranden i socialnämnden i Örebro kommun beslutade den 29 april i år att omedelbart omhänderta A* N* med stöd av 6 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU. Beslutet verkställdes samma dag och fastställdes av förvaltningsrätten den 7 maj 2024.
Det är ett mycket grovt fel att genomföra en sådan åtgärd baserat på felaktiga uppgifter från vården.
Citera
2026-02-25, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att du fattar inte hur ett utredningshem fungerar. Vilken förälder som helst kan dömas ut på ett sådant i en sådan miljö. Är det något socionomer är bra på så är det att utreda problem som inte finns. De borde låtit den här mamman varit ifred och i synnerhet efter vad som framkommit i efterhand.

Socionomer måste bort från barnen. De har inte kompetens att utreda barn och att fatta livsavgörande beslut.

Jag var där samtidigt som Malin och hpn var inte en lämplig förälder. De va kaos och hon kunde inte ta hand om bebisen och utsatte bebisen för fara när hon hade sina utbrott och skrek och höll på. Hon var kaos. Stackarns bebis alltså, men har det tryggt nu med sin pappa som iaf kunde ta hand om barnet. Dokumentären visar bara hennes bild av allt. ALLA SOM VAR DÄR. Undrade hur fan denna människa (Malin) ens kan få jobba med barn, det kunde ingen förstå
Citera
2026-02-25, 08:05
Medlem
Citat:

Du har inte hela bilden.

IF diagnosen ledde till en utredningn öppnades i strid mot SoL, då det inte fanns någon individ som behövde hjälp.
Läs tråden så finner du en dom där socialnämnden fälldes för att ha öppnat en utredning enbart på IF.
Citera
2026-02-25, 08:17
Medlem
Effekterna eller riskerna för barnet har lett till ett omhändertagande. Vad är det som är konstigt med det? Till och med ett felaktigt beslut ibland som räddar ett barn får nog tyvärr accepteras, till skillnad från i brottmål där det ska vara ställt utom rimligt tvivel.

Problemet är att ni tror att ni ser hela bilden efter att ha läst domen. Så är det inte.

Eller du kanske inte tycker att barn är skyddsvärda? Det är en helt annan diskussion, men vi kan ta den också…

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag upprepar åter från domen 2024-07-08 i mål nr. 1983-24:
Ordföranden i socialnämnden i Örebro kommun beslutade den 29 april i år att omedelbart omhänderta A* N* med stöd av 6 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU. Beslutet verkställdes samma dag och fastställdes av förvaltningsrätten den 7 maj 2024.
Det är ett mycket grovt fel att genomföra en sådan åtgärd baserat på felaktiga uppgifter från vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in