Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja jistanes.
Markus Allard må han en retorik som inte är mitt i prick PK men han är såvitt jag förstått exakt lika mycket folkvald som Carina Toro Hartman (S), en människa som verkar tycka att det är i sin ordning att nämndens ledamöter inte får del av beslutsunderlaget. Som alltså betraktar sin kolleger och likar som något slags transportkompani eller sekretariat som finns på plats mest för att skänka legitimitet åt hennes egna beslut.
jag garanterar att hon då rakt inte läst alla handlingar i ärendet, även om hon haft tillgång till dem, för då har hon att göra mycket mer än heltid, än mindre hinna läsa dem med historiskt-kritiska ögon.
Nämndemannen Hinnersjö har börjat ana ugglor i mossen: (
SvT, 26 04 24)
Citat:
”Beslut på felaktiga grunder”
Nämndemannen Elsa Hinnersjö, som är tillsatt av Vänsterpartiet och var med och dömde i en av förhandlingarna i förvaltningsrätten ifrågasätter nu domen.
– Jag uppfattar att rätten, däribland jag själv som nämndeman, tagit beslut om fortsatt LVU-vård på felaktiga grunder, säger hon.
Hon undrar om handläggningen av ärendet gått rätt till och kan anses rättssäker.
– Det väcker stora frågor hos mig om arbetssättet hos socialtjänsten i Örebro kommun, samt det ansvar som socialnämnden har att säkerställa och granska rättssäkerheten i socialtjänstens arbete, säger Elsa Hinnersjö.
Det är verkligen synnerligen tunga anklagelser, om än uttryckta diplomatiskt i frågande form. Frågor som tarvar svar, och som jag fruktar kan generaliseras till många socialförvaltningar och Socialnämnder i riket.
Som systemet är uppbyggt nu kan vi alltså finna en mellanstadiefröken leka drottning över en komplex intellektuell materia, som råkar höra direkt samman med människors liv, trygghet och frihet, och somviftar bort kritik med att invändningarna bara är någon annans personliga agenda. Om nu SvT har återgett saken korrekt, angående den visselblåsande juristen som dels inte heller fick beslutsunderlaget och dels beordrades att inte säga något om den lilla detaljen.
Citat:
Hon har spelat in när hon instruerats att inte agera när viktiga underlag saknades när politikerna i nämnden skulle fatta beslut om barn skulle omhändertas.
– Det var handlingar som talade till föräldrarnas fördel, säger visselblåsaren Jacqueline Bouvin Agstam.
Monika Berg, enhetschef för socialtjänsten i Örebro vill inte svara på frågor om detta, men nämndens vice ordförande säger till SVT att hon alltid får ta del av alla handlingar och att de som kritiserar nämndens arbete har en agenda.
– Alla har sin egen agenda, säger Carina Toro Hartman (S)
Jag anar att tjuren Hartman tenderar att döma andra efter sig själv och skulle vilja veta vilken agenda Hartman har i detta och andra fall. Har hon en agenda så bör den tydliggöras, särskilt om den avviker från lagstiftarens uppdrag. har hon inte det så måste nämnde lite kvickt föranstalta om åtgärder som tar det klensinta ledamöterna ur sin konformationsbias och räddar rättssäkerheten för medborgarna.