Citat:
Ursprungligen postat av
essentials
Exakt så. Annars märklig slump att hon pratade om gravid-festen så kort efter mitt inlägg här den 5 feb:
Citat:
Två dagar innan jag gjorde graviditetstest var en fredag. Jag anade att jag var gravid och bjöd in på spontan avskedsfest med killar!!
Killarna visste ej att det var avskedsfest men så var det.
Och nej ja vet, inte helt ok att ha fest när man anar, men tänk, det gick bra ändå. Och det var kul!!
Det här hade jag missat, herregud vad ignorant hon är.
Ja tänk Sandra att det "gick bra ändå", vilket du baserar på att det inte fanns synliga missbildningar eller?
Fetalt alkoholsyndrom (FAS) och fetala alkoholspektrumstörningar (FASD) innebär skador som kan ge olika grader av inlärningssvårigheter, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, påverkan på hjärnans utveckling och tillväxthämning. Hur mycket, hur ofta och när i graviditeten man drack påverkar. Och det är inget har eller har inte syndromet utan det är ett spektrum.
Vill bara betona att jag verkligen inte tycker att man ska må dåligt om man råkat dricka under graviditeten, alkohol ingår i vår kultur och många graviditeter är helt oplanerade.
Men jag tycker absolut att det ska normaliseras att om man planerar att bli gravid eller kör "vi får se vad som händer" för att man kan tänka sig bli gravid, så ska man också sluta dricka redan då.