2026-02-24, 20:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, har just satt mig in i taktiskt ätande och personen gör detta. Gröten är förvisso kolhydrat, men också mycket fibrer som jag förstår stoppar att maten bara slinker genom magsäcken, vilket ska vara bra och ger mindre sockerpåslag. Vet inte vad som är på gröten. Kanel vet jag att jag sett någongång.

Jag har föreslagit rätt mycket proteinrik mat, men det går sällan hem. Försökt med mer fisk, men det verkar inte gå, någon dag här och där. Äter inte kött alls. Äter rätt mycket ägg och jag har föreslagit det som mellis, men de går inte jättebra, blir äcklad av att äta äggen utan något till. Av proteinrik mat är det högprocessad vegemat som funkar bäst, tyvärr.

Ganska kräsen skulle jag ändå säga. Har föreslagit animaliska proteiner som jag tror skulle funka bättre, vissa är ätbara, vissa går inte alls. Försöker förklara att mat inte behöver vara "god". Trodde hen skulle kunna relatera, men kan inte det. Vi som är 70-talets barn, vi åt för att sluta vara hungriga. Det kanske var mat en dag i veckan man på riktigt gillade.

Om du vill bjuda din närstående på en balanserad och förhoppningsvis god gröt kan jag knåpa ihop ett par exempel, om det skulle uppskattas?
Ta reda på hur grötreceptet ser ut idag - innehåll och smak.
Skicka PM eller skriv här i tråden.

Högprocessad mat oavsett om det är veganskt eller kött är kasst. Så enkelt är det.
Och ska man leva som vegan behöver man ofta kombinera flera vegetabilier från växtriket för att proteinet ska bli “fullvärdigt”.
Det blir aldrig riktigt fullvärdigt ändå… men gott nock för vissa ifall man varierar med att få i sig lite animaliskt då och då.

Man får forska själv och våga experimentera.
Alla kroppar är olika och kan då också må bra av olika.
Ett annat tips är att fokusera på att tugga maten ordentligt.
Mat ska njutas av och inte stressas.
Tuggar man tillräckligt hinner kroppen reagera på mättnadskänslan och man “nöjer” sig tidigare.
Servera "jobbig" eller hård mat.
Det är bra att låta tänder/käkmuskler få jobba lite också.
Den mjuka maten har bara gett oss tandställning ändå.
Citera
2026-02-24, 21:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Om du vill bjuda din närstående på en balanserad och förhoppningsvis god gröt kan jag knåpa ihop ett par exempel, om det skulle uppskattas?
Ta reda på hur grötreceptet ser ut idag - innehåll och smak.
Skicka PM eller skriv här i tråden.

Högprocessad mat oavsett om det är veganskt eller kött är kasst. Så enkelt är det.
Och ska man leva som vegan behöver man ofta kombinera flera vegetabilier från växtriket för att proteinet ska bli “fullvärdigt”.
Det blir aldrig riktigt fullvärdigt ändå… men gott nock för vissa ifall man varierar med att få i sig lite animaliskt då och då.

Man får forska själv och våga experimentera.
Alla kroppar är olika och kan då också må bra av olika.
Ett annat tips är att fokusera på att tugga maten ordentligt.
Mat ska njutas av och inte stressas.
Tuggar man tillräckligt hinner kroppen reagera på mättnadskänslan och man “nöjer” sig tidigare.
Servera "jobbig" eller hård mat.
Det är bra att låta tänder/käkmuskler få jobba lite också.
Den mjuka maten har bara gett oss tandställning ändå.

Havregröt med kanel och mjölk, tror jag iallafall.

Personen är inte vegetarian men äter inte kött eller andra likdelar, eller vad man ska säga. Svårt att tvinga i fisk tyvärr, yoghurt med mer protein funkar ibland, ägg funkar i kombination med något annat.

Äter ganska ofta processad soja som används som kött.

Tål inte att äta hårdsmält mat pga sjukdom, så där försvinner lågprocessade baljväxter. Dessa har vi testat många gånger, försökt att få systemet att vänja sig. Vita bönor kan funka ibland.

Försöker få hen att äta lugnare. Frukosten äts lugnt. Men andra måltider svårt att äta lugnt eftersom hen är så påverkad av hungern.

Jag tror detta är lösbart, men det finns spärrar i personen. Försökt införa andra proteinkällor, det går sådär. Föreslår fisk och nej det går inte just nu.

Så det är en problematik som påminner lite om Arfid, samtidigt som personen både är hungrig hela tiden samt har ett tröstbeteende med socker.

Jag tänker ändå att det borde gå att lösa.

För mig har det blivit en utmaning att försöka fixa detta.
Citera
2026-02-24, 21:32
Medlem
Luriosans avatar
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker det är dåligt. Det finns flera andra grupper som skulle vinna på att få läkemedlet subventionerat. Det finns vissa sjukdomar som ger hyperfagi (konstant) och där det hade varit bra att se om GLP-1 hade hjälpt. Sådana sjukdomar är t.ex. Prader-Willis, intellektuell funktionsnedsättning eller hjärnskador. Visst kan man motivera till att äta måttligt och nyttigt, men det räcker inte om personen själv äter i hemlighet.

Medicinen kommer med många biverkningar och det är bättre att gå ner på naturlig väg. Men man får väga för och nackdelar utifrån individ.
Citera
2026-02-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo, men att fuska med dessa hungerkänslor som utvvecklats under miljoner år kan inte sluta bra. Utöver att det också är en kostnad för samhället.

Det är exakt när globalindustrin fuskade med mat och tog fram ultra processed food UPF, som är konstgjort och lurar munnen och hjärnan att det är mat men man blir inte mätt och äter därför mer och företaget tjänar mer, som våra fet-problem började. Vi pratar ca 1980 när obese-vågen startade i USA och nu på väg hit sedan några år. Kemikalier har orsakat fetman. Så vi ska inte använda kemikalier till att bota oss.

Vettigt skrivet och sant också. Food is the medicine and medicine is the food. Your body is your temple.
Citera
2026-02-24, 21:40
Medlem
Stadsarkitektens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/jill-tar-medicin-for-att-ga-ner-i-vikt-min-biljett-till-overlevnad

Enligt denna artikel kostar Ozempic 1000kr/mån eller 1300kr/mån med ett viktuppföljningsprogram. Visst är det pengar, men det är inte cancermedicindyrt.

De överviktiga som har pengar över, vilket många har - alla svenskar är inte socialt utsatta och går på SMS-lån för att klara nästa hyra - borde väl kunna prioritera sin hälsa lite extra 1 år för att få rätsida på kost och motion med hjälp från Ozempic?

Kan läkare skriva ut/rekommendera läkemedel som inte finns som förmån eller högkostnadsskydd?
Citera
2026-02-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Menar du att någon läkare har mätt och ser att din hjärna signalerar om att du är hungrig?
Jag är själv riktigt hungrig var tredje timme. Det är något som jag har skapat själv då jag äter regelbundet. Men jag är inte så korkad att jag skulle äta choklad och chips när jag är hungrig.
Man vet att man blir fet då och är man så korkad att man inte kan läsa och se va skräpet innehåller så är det ingen idé att ”medicera” dem

Va?
Citera
2026-02-24, 21:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Havregröt med kanel och mjölk, tror jag iallafall.

Personen är inte vegetarian men äter inte kött eller andra likdelar, eller vad man ska säga. Svårt att tvinga i fisk tyvärr, yoghurt med mer protein funkar ibland, ägg funkar i kombination med något annat.

Äter ganska ofta processad soja som används som kött.

Tål inte att äta hårdsmält mat pga sjukdom, så där försvinner lågprocessade baljväxter. Dessa har vi testat många gånger, försökt att få systemet att vänja sig. Vita bönor kan funka ibland.

Försöker få hen att äta lugnare. Frukosten äts lugnt. Men andra måltider svårt att äta lugnt eftersom hen är så påverkad av hungern.

Jag tror detta är lösbart, men det finns spärrar i personen. Försökt införa andra proteinkällor, det går sådär. Föreslår fisk och nej det går inte just nu.

Så det är en problematik som påminner lite om Arfid, samtidigt som personen både är hungrig hela tiden samt har ett tröstbeteende med socker.

Jag tänker ändå att det borde gå att lösa.

För mig har det blivit en utmaning att försöka fixa detta.

Inget mer i gröten, äpple?

Man kan erbjuda sig att hjälpa till om det är önskvärt från den som vill bli hjälpt.
Men det är inte ditt ansvar att lösa problemet/hälsan åt någon annan.
Om ni dessutom är ett par kan det bli döden för realtionen.
Vad grundar sig rädsla/avsmaken i gällande dom olika livsmedlen?
Konsistens?
Kall/varm mat?
Doft?

Socker ger snabb belöning.
Vad är det som dövas alternativt fattas i personens liv idag som ersätts av socker?
Ibland är har det grund i något djupare än att bara vara rastlös.

Varma kläder (värme kan signalera trygghet om man är känslig för kyla), djupa andetag, massage, tvinga sig själv att räkna antal tugg så det blir meditativt.
Citera
2026-02-24, 21:48
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Häftigt!

Men vad händer när du går av medicinen? Är det inte risk att du går upp i vikt igen då?

Jo såklart, men att äntligen komma ner till min målvikt jag haft i 10-15år ger mig en enorm boost att fortsätta. Att man äntligen också lärt sig hur en normal portion mat ser ut och när man inte behöver ta en till tallrik.
Citera
2026-02-24, 21:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsarkitekten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/jill-tar-medicin-for-att-ga-ner-i-vikt-min-biljett-till-overlevnad

Enligt denna artikel kostar Ozempic 1000kr/mån eller 1300kr/mån med ett viktuppföljningsprogram. Visst är det pengar, men det är inte cancermedicindyrt.

De överviktiga som har pengar över, vilket många har - alla svenskar är inte socialt utsatta och går på SMS-lån för att klara nästa hyra - borde väl kunna prioritera sin hälsa lite extra 1 år för att få rätsida på kost och motion med hjälp från Ozempic?

Kan läkare skriva ut/rekommendera läkemedel som inte finns som förmån eller högkostnadsskydd?

Artikeln är från 2024, numera så får du inte Ozempic för viktnedgång, utan får du semaglutid så är det det dyrare Wegovy som kostar ca 1400-3200/mån beroende på dos.

Och ja, läkare kan skriva ut läkemedel som inte omfattas av förmån, därtill hör bla Wegovy och Mounjaro som båda är receptbelagda men inte inom förmån.

Semaglutid är ofta ett preparat som man måste fortsätta ta livet ut.
Citera
2026-02-24, 21:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Inget mer i gröten, äpple?

Man kan erbjuda sig att hjälpa till om det är önskvärt från den som vill bli hjälpt.
Men det är inte ditt ansvar att lösa problemet/hälsan åt någon annan.
Om ni dessutom är ett par kan det bli döden för realtionen.
Vad grundar sig rädsla/avsmaken i gällande dom olika livsmedlen?
Konsistens?
Kall/varm mat?
Doft?

Socker ger snabb belöning.
Vad är det som dövas alternativt fattas i personens liv idag som ersätts av socker?
Ibland är har det grund i något djupare än att bara vara rastlös.

Varma kläder (värme kan signalera trygghet om man är känslig för kyla), djupa andetag, massage, tvinga sig själv att räkna antal tugg så det blir meditativt.

Nej, vanligtvis inte äpple i gröten.

Avsmaken grundar sig mest i personens känsliga smaksinne tror jag. Hen känner bismaker inte många känner.

Hungern kommer från läkemedelsbehandling. Sockersuget började där men har fått eget liv. Tror det handlar mycket om stress, stress i familjen, i relationen, pengar, jobbet. En person andra får hjälp av och som är snäll och trogen. Bakgrund svajig självbild med en stark kärlek till en förälder som är narcissist och inte älskar tillbaka. En partner som inte förstår, utan säger saker att nu måste du ju vara mätt. Som själv lever mest på kolhydrater. Som köper hem sockermat som tröst och enablar. Personen har inga andra laster. Jag tror att både personen och partnern har depression för att det är så mycket i livet som strular. Socker är det enda som lättar för stunden. Och inte har någon tid nästan till något upplyftande. Vissa jobbdagar 5-19. Extrapass för att ekonomin ska hålla.

Jag och personen står på god fot. Så ingen fara där.
Citera
2026-02-24, 22:04
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Helt rätt
De får ändra sin livsstil

De flesta sjukdomarna har något med livsstilen att göra. Varför inte använda samma logik så länge någon inte "lever perfekt"? Du springer/cyklar inte 15 timmar i veckan, varför ska du få medicin för blodtryck/hjärtat? Du dricker alkohol; varför ska du få medicin för cancer/hjärt/lever/njur/ledproblem?
Citera
2026-02-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Vem säger att de som tar sprutan också börjar äta bra hemlagad mat och sallader?

De kommer fortsätta äta hamburgaren och kakorna men bara färre pga mättnadskänslan.

Tror inte de plötslugt börjar laga kokt mat och handla för dem ovanliga råvaror och ingredienser.

Bortkastade pengar.

Skulle uppskatta om du svarar på det jag skriver om du citerar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in