Citat:
Ja, har just satt mig in i taktiskt ätande och personen gör detta. Gröten är förvisso kolhydrat, men också mycket fibrer som jag förstår stoppar att maten bara slinker genom magsäcken, vilket ska vara bra och ger mindre sockerpåslag. Vet inte vad som är på gröten. Kanel vet jag att jag sett någongång.
Jag har föreslagit rätt mycket proteinrik mat, men det går sällan hem. Försökt med mer fisk, men det verkar inte gå, någon dag här och där. Äter inte kött alls. Äter rätt mycket ägg och jag har föreslagit det som mellis, men de går inte jättebra, blir äcklad av att äta äggen utan något till. Av proteinrik mat är det högprocessad vegemat som funkar bäst, tyvärr.
Ganska kräsen skulle jag ändå säga. Har föreslagit animaliska proteiner som jag tror skulle funka bättre, vissa är ätbara, vissa går inte alls. Försöker förklara att mat inte behöver vara "god". Trodde hen skulle kunna relatera, men kan inte det. Vi som är 70-talets barn, vi åt för att sluta vara hungriga. Det kanske var mat en dag i veckan man på riktigt gillade.
Jag har föreslagit rätt mycket proteinrik mat, men det går sällan hem. Försökt med mer fisk, men det verkar inte gå, någon dag här och där. Äter inte kött alls. Äter rätt mycket ägg och jag har föreslagit det som mellis, men de går inte jättebra, blir äcklad av att äta äggen utan något till. Av proteinrik mat är det högprocessad vegemat som funkar bäst, tyvärr.
Ganska kräsen skulle jag ändå säga. Har föreslagit animaliska proteiner som jag tror skulle funka bättre, vissa är ätbara, vissa går inte alls. Försöker förklara att mat inte behöver vara "god". Trodde hen skulle kunna relatera, men kan inte det. Vi som är 70-talets barn, vi åt för att sluta vara hungriga. Det kanske var mat en dag i veckan man på riktigt gillade.
Om du vill bjuda din närstående på en balanserad och förhoppningsvis god gröt kan jag knåpa ihop ett par exempel, om det skulle uppskattas?
Ta reda på hur grötreceptet ser ut idag - innehåll och smak.
Skicka PM eller skriv här i tråden.
Högprocessad mat oavsett om det är veganskt eller kött är kasst. Så enkelt är det.
Och ska man leva som vegan behöver man ofta kombinera flera vegetabilier från växtriket för att proteinet ska bli “fullvärdigt”.
Det blir aldrig riktigt fullvärdigt ändå… men gott nock för vissa ifall man varierar med att få i sig lite animaliskt då och då.
Man får forska själv och våga experimentera.
Alla kroppar är olika och kan då också må bra av olika.
Ett annat tips är att fokusera på att tugga maten ordentligt.
Mat ska njutas av och inte stressas.
Tuggar man tillräckligt hinner kroppen reagera på mättnadskänslan och man “nöjer” sig tidigare.
Servera "jobbig" eller hård mat.
Det är bra att låta tänder/käkmuskler få jobba lite också.
Den mjuka maten har bara gett oss tandställning ändå.