2026-02-23, 22:33
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att fetma-patienterna tvingas betala medicinen själva?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260223-fetmalakemedel1-fbc710b3/nej-till-subvention-for-fetmalakemedel

Har dom betalat för skräpmat så kan de gott väl betala för detta om de inte orkar träna bort fettet
Citera
2026-02-23, 22:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag håller med dig men samtidigt är det också frågan hur länge ska en person få dessa sprutor subventionerade och vad sker när man slutar med dessa?

Jag tror att vissa kommer äta mer och sämre när de slutar med sprutorna. Men vissa, när sockerbelöning uteblir pga medicin, kan hinna lägga om sin kost och mer uppskatta "riktig mat", och för dessa kan vanan bli mer permanent. För då blir det smaken på maten man vill ha, inte trösten. Det som jag tycker saknas i läkares behandling av fetma är vilket typ av ätare man är. Alla är inte samma.

Det finns tre huvudgrupper, tröstätare, de som alltid är hungriga och de som äter mer sällan men där hungern startar av ätande. Jag är sista gruppen. Har noll hunger eller aptit innan maten serveras. Då kan jag tveksamt börja äta, och sedan är det som en lampa tänds, som att kroppen startar. Det är inte jättesvårt att hålla under kontroll, mer tänka att äta en normal portion trots att det var ett tag sedan jag åt.

Vännen är den som alltid är hungrig, det blev så av medicinering. Då blev även blodsockret svajigt, det var jämnt innan, så en sockerkick upplevdes lugnande.

Jag själv har noll sockerkickar. Jag äter ogärna sötsaker, gillar dem inte, men råkar jag äta något med lite mer socker än vanligt (säg 10 %, sötare än så får jag inte ned pga äckelkänslor) då händer inget.

Jag har upplevt den avgrundsdjupa hungern på en medicin jag tog under rätt kort tid, helt sjukt att en medicin kan göra så. Kroppen signalerade svält hela tiden.

Om man ska få hjälp av vården måste de ju greppa vilken ätproblematik man har. Som jag äter har inga emotionella band alls. Jag har bara att slåss med äckelkänslor och helt avsaknad av aptit. Jag har svårt att förstå hur man kan tröstäta, min hjärna fattar inte den grejen.
Citera
2026-02-23, 22:46
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Patent!...

Ja. Men varken patent eller medicinpriser är naturlagar. Journalistiken borde förklara för folk hur Sverige kalkylerar hälsovinst genom kostnadseffektivitet, vad kostar det att köpa ett års hälsa med den här medicinen? Svårare sjukdomar får kosta mer. Varför köps bara läget att priset på mediciner styrs av efterfrågan?
Citera
2026-02-23, 22:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Gröt är nästintill bara kolhydrater.
Vad är det i gröten, några tillbehör till eller vid sidan av?

Frukt är socker men bra vitaminer och fibrer.
En del sockerkänsliga är tom försiktiga med frukt.
Man kan addera något proteinrikt till frukten.

Mat kan ätas taktiskt också för att hålla nere blodsockret.
Grönt och protein först med fett, spara kolhydraterna till sist.

Ja, har just satt mig in i taktiskt ätande och personen gör detta. Gröten är förvisso kolhydrat, men också mycket fibrer som jag förstår stoppar att maten bara slinker genom magsäcken, vilket ska vara bra och ger mindre sockerpåslag. Vet inte vad som är på gröten. Kanel vet jag att jag sett någongång.

Jag har föreslagit rätt mycket proteinrik mat, men det går sällan hem. Försökt med mer fisk, men det verkar inte gå, någon dag här och där. Äter inte kött alls. Äter rätt mycket ägg och jag har föreslagit det som mellis, men de går inte jättebra, blir äcklad av att äta äggen utan något till. Av proteinrik mat är det högprocessad vegemat som funkar bäst, tyvärr.

Ganska kräsen skulle jag ändå säga. Har föreslagit animaliska proteiner som jag tror skulle funka bättre, vissa är ätbara, vissa går inte alls. Försöker förklara att mat inte behöver vara "god". Trodde hen skulle kunna relatera, men kan inte det. Vi som är 70-talets barn, vi åt för att sluta vara hungriga. Det kanske var mat en dag i veckan man på riktigt gillade.
Citera
2026-02-23, 23:03
Medlem
ziggarillens avatar
Innan McDonalds etablerade sig här fanns knappt några tjocka personer. Sen allt detta lösgodis och läsk som folk dricker som vatten. Drycken består endast av socker och diverse tillsatser. Ostbågar, chips och otroliga mängder snabbmat på det. Har aldrig fastnat i dom fällorna och har normalvikt. Det är barnmisshandel att ge sina barn det jag räknade upp. Att medicinera sig för att få bort fettet blir ytterligare en onaturlig ingrediens. Bra att myndiga personer får betala för det dom själva ätit sig till.
Senast redigerad av ziggarillen 2026-02-23 kl. 23:07.
Citera
2026-02-23, 23:14
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Priskrig är att vänta, så spelar inte så stor roll egentligen. Konkurrenter från USA tar fram en ny medicin sk GLP-3 och danskar ska börja med att köra Wegovy i tablettform.

Nja, det blir kanske bättre. Men företag måste få ha patent så de kan öka sitt värde med 10x, skulle det bara bli 9x vill de inte längre leva och slutar hjälpa sjuka.
Citera
2026-02-23, 23:15
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Innan McDonalds etablerade sig här fanns knappt några tjocka personer. Sen allt detta lösgodis och läsk som folk dricker som vatten. Drycken består endast av socker och diverse tillsatser. Ostbågar, chips och otroliga mängder snabbmat på det. Har aldrig fastnat i dom fällorna och har normalvikt. Det är barnmisshandel att ge sina barn det jag räknade upp. Att medicinera sig för att få bort fettet blir ytterligare en onaturlig ingrediens. Bra att myndiga personer får betala för det dom själva ätit sig till.

Du menar att det är bra att vi straffar de som växt upp med föräldrar som matade dem med osbågar chips och läsk istället för näringsrik mat?

Är det en variant av arvssynd?
Citera
2026-02-23, 23:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är bra att nåt ersätter gastric bypass. Men varför utkrävs aldrig läkemedelsbolagen att finansiera sitt eget uppdrag - folkhälsan? Varför förs diskussionen om det är individen eller staten som ska betala läkemedelsbolagens fantasipriser?
Läkemedelsbolagens utvecklingskostnader täcks av den tidsbegränsade ensamrätt som man får genom att vara först med att skydda ett läkemedel. Utan detta blir det billigt, men inga nya läkemedel.
Citera
2026-02-23, 23:20
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Du menar att det är bra att vi straffar de som växt upp med föräldrar som matade dem med osbågar chips och läsk istället för näringsrik mat?

Är det en variant av arvssynd?
Nej, det är det tråkiga i allt elände. Jag skrev att det var barnmisshandel men likt förbannat har alla en skyldighet att ändra sina vanor då dom lärt sig läsa. Ja, det är verkligen synd om barnen som är chanslösa mot sina förövare till föräldrar. Dessutom är dessa ofta själva feta och orörliga. Alla går omkring på sommaren med antingen en glass eller hamburgare i näven. Överallt.
Citera
2026-02-23, 23:21
Medlem
Givetvis är det fel att andra ska betala medicin för människor som är så privilegierade att de kan äta sig feta.
Men nyttan där man sparar in sjukvårdskostnader väger in för tungt.

Bästa vore väl om man faktiskt hade högre skatter på skitmat och lägre på bra mat så blir det ändå att folk betalar sin egen medicin ändå.
Citera
2026-02-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Givetvis är det fel att andra ska betala medicin för människor som är så privilegierade att de kan äta sig feta.
Men nyttan där man sparar in sjukvårdskostnader väger in för tungt.

Bästa vore väl om man faktiskt hade högre skatter på skitmat och lägre på bra mat så blir det ändå att folk betalar sin egen medicin ändå.

I så fall ska det gälla alla som skadar kroppen avsiktligt typ knarkare, rökare, alkisar, friidrottare, hockeyproffs å mma-fighters. Bara å slanta upp för vården när du valt att riskera hälsan.
Citera
2026-02-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ett icke-problem. De flesta får den subventionerad ändå, eftersom dom har obesitas i kombination med diabetes-2 eller höga halter av blodfetter.
Oj!! Hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in