Citat:
Ursprungligen postat av
neomunaa
Semantik. Du förstår säkert vad jag menar så, diagnosen är såklart utfallet när det blivit konstaterad efter bedömning, men i fallet diagnos måste ju bakgrunden som diagnosen är baserad finnas redan för den ens ska kunna ställas. Läs hur TS formulerade sig så kanske du förstår varför jag svarade som jag gjorde. Att vissa använder diagnos som slang bör man kunna se mellan fingrarna på.
Jag ber om ursäkt om jag missförstod dig och det är möjligt att jag fortfarande missförstår dig, dock inte med avsikt.
För att förtydliga mig så tycker jag det skapar problem när begreppet diagnos likställs med det bakomliggande tillståndet, problem som inte bara handlar om språkligt hårklyveri.
Det finns exempelvis många människor i Sverige som betraktar sig själva som utbrända. Tidigare fick de diagnosen "F43.8A Utmattninsgssyndrom". Nu tas den diagnosen bort i och med att Sverige övergår till ett internationellt diagnosregister där motsvarande diagnos inte finns med. Många som tidigare hade diagnosen blir då upprörda därför att man tar bort deras diagnos utan att deras tillstånd har förändrats. Det senare borde ju inte vara möjligt om diagnos och tillstånd vore samma sak, men det är möjligt därför att det
inte är samma sak. Här skapar sammanblandningen problem.
Men vi menar kanske samma sak och då pratar vi bara förbi varandra.