Citat:
Ibland förstår jag det som att en diagnos är något en läkare ställer enligt vissa kriterier. Läkaren ställer t.ex. frågor och noterar svaren. När mallen är ifylld sammanställs resultatet och om kriterierna är uppfyllda kan läkaren sedan "ställa en diagnos". Efter det "har patienten en diagnos". Man säger ibland t.ex. "först som 18-åring fick hon sin diagnos".
Men ofta frågar folk t.ex. "har Trump en diagnos?" eller "jag tror min fru har en diagnos". Frågan borde väl vara enkel att besvara: om en läkare har gjort undersökningen korrekt på Trump och ställt diagnosen så har han en diagnos, annars inte. Samma med frun.
För hur skulle nån kunna "ha en diagnos" innan läkaren ställer diagnosen? Jag skulle fatta om man frågar "har Trump en medfödd mental defekt" eller "jag tycker min fru är dum i huvet". Men inte kan man använda ordet "diagnos" på något annat än det som en läkare ställer, typiskt med syftet att ge en behandling av nåt slag?
Alltså, jag fattar inte varför de som sysslar professionellt med sånt här inte protesterar mer mot hur ordet diagnos används?
Men ofta frågar folk t.ex. "har Trump en diagnos?" eller "jag tror min fru har en diagnos". Frågan borde väl vara enkel att besvara: om en läkare har gjort undersökningen korrekt på Trump och ställt diagnosen så har han en diagnos, annars inte. Samma med frun.
För hur skulle nån kunna "ha en diagnos" innan läkaren ställer diagnosen? Jag skulle fatta om man frågar "har Trump en medfödd mental defekt" eller "jag tycker min fru är dum i huvet". Men inte kan man använda ordet "diagnos" på något annat än det som en läkare ställer, typiskt med syftet att ge en behandling av nåt slag?
Alltså, jag fattar inte varför de som sysslar professionellt med sånt här inte protesterar mer mot hur ordet diagnos används?
Sett från ett psykologiskt håll så bör en inte slänga sig runt med diagnoser förrän en utredning har gjorts.När utredningen är gjord så kan en ibland säga att någon haft en diagnos hela livet.
Just för att den diagnosen har existerat hela tiden.
Ett exempel är en vuxen som får en adhd diagnos.
Men en kan ibland komma undan genom att tala om drag. Det finns tex studier som antyder att ca 20 procent av befolkningen har drag av adhd.
En skulle kunna säga att trump har narcisistiska drag.
Men det är fel att säga att han är en narcissist utan en diagnos.