2026-02-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Ibland förstår jag det som att en diagnos är något en läkare ställer enligt vissa kriterier. Läkaren ställer t.ex. frågor och noterar svaren. När mallen är ifylld sammanställs resultatet och om kriterierna är uppfyllda kan läkaren sedan "ställa en diagnos". Efter det "har patienten en diagnos". Man säger ibland t.ex. "först som 18-åring fick hon sin diagnos".

Men ofta frågar folk t.ex. "har Trump en diagnos?" eller "jag tror min fru har en diagnos". Frågan borde väl vara enkel att besvara: om en läkare har gjort undersökningen korrekt på Trump och ställt diagnosen så har han en diagnos, annars inte. Samma med frun.

För hur skulle nån kunna "ha en diagnos" innan läkaren ställer diagnosen? Jag skulle fatta om man frågar "har Trump en medfödd mental defekt" eller "jag tycker min fru är dum i huvet". Men inte kan man använda ordet "diagnos" på något annat än det som en läkare ställer, typiskt med syftet att ge en behandling av nåt slag?

Alltså, jag fattar inte varför de som sysslar professionellt med sånt här inte protesterar mer mot hur ordet diagnos används?

Sett från ett psykologiskt håll så bör en inte slänga sig runt med diagnoser förrän en utredning har gjorts.När utredningen är gjord så kan en ibland säga att någon haft en diagnos hela livet.
Just för att den diagnosen har existerat hela tiden.
Ett exempel är en vuxen som får en adhd diagnos.

Men en kan ibland komma undan genom att tala om drag. Det finns tex studier som antyder att ca 20 procent av befolkningen har drag av adhd.
En skulle kunna säga att trump har narcisistiska drag.
Men det är fel att säga att han är en narcissist utan en diagnos.
Citera
2026-02-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Detta är egentligen en språkfråga mer än en fråga för psykologiforumet.

Det vi ser exempel på är väl en slags betydelseglidning. Ordet diagnos har i allmänspråket (dvs utanför det professionella läkarspråket) fått en utvidgad betydelse. Man kan tycka att det är fel, men det är väldigt svårt att göra någonting åt saken.

Det är väl en språkfråga ja. Får mig att tänka på att man numera inte bara kan ha diagnosen autism, eller vara "autistisk" utan det senaste är att man kan "vara autist". Det är ju förvillande likt det som t.ex. Zara Larsson lider av. Jag tänker på ordet "artist". På skånska måste det låta identiskt.

Fast det är ju inte bara språkligt. Det säger nåt om hur vi tänker. Man "är autist", alltså det är en del av identiteten, från födseln. Det finns också människor som pratar om att de uppfattar sig själva som autister utan att ha en diagnos. Nu är vi alltså inne på diagnoser som en identitet i klass med sexuell läggning. Det väcker frågan: har var och en rätt att bli bemött med den diagnos de uppfattar sig själva ha? I programmet "min partner har autism" på P1 dyker en kvinna upp som säger att hon visserligen inte har blivit diagnosticerad, men uppfattar sig som bärare av en viss diagnos. Eller hur hon nu uttryckte sig. Programmet handlar också om ett homosexuellt par där en part har diagnosen autism. Men det framstår som om det handlar om att komma ut ur garderoben med en ny dimension av sin identitet.

Så när vi säger att nån "är autist" så har det att göra med en syn tror jag på diagnosen som en identitet i analogi med sexuell läggning. Det leder iallafall in på de tankebanorna.

Men isåfall kan man ju fråga sig: med vilken rätt dikterar en läkare någons identitet? Så vi har isåfall kommit väldigt långt från den ursprungliga betydelsen av "diagnos".

Och ligger inte hela problematiken med diagnoser här? Sammanblandningen mellan en formalitet - en läkares resultat när hen följer en mall för diagnosticering, och en identitet, hur andra uppfattar någon, kanske hur en biståndshandläggare ska uppfatta någons behov av hjälp, eller hur någon uppfattar sig själv och önskar bli bekräftad. Och språkbruket både speglar och orsakar den sammanblandningen.
Citera
2026-02-27, 23:56
Avstängd
Jag förstår verkligen inte hur du tänker? En diagnos ställs av sjukvården.
Man kan iofs diagnostisera sig själv men självdiagnostisering har liksom ingen bäring förutom i en individs egen tanke eller förståelse för sig själv.
Sjukvården använder sig av senaste versionen av dsm där diagnoskriterier specificeras.

Självklart kan man tycka man hör hemma inom ett eller flera diagnoskriterier utan minsta inblandning av sjukvården. Frågan är bara om det kommer stjälpa eller hjälpa dig som individ att verkligen få en diagnos på pappret.
Därom tvistar de lärde.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in