2026-02-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Så du vet vem han är?

Har jobbat med honom när jag var vikarie på skolan en period/flera perioder.

Mycket skicklig pedagog som verkligen lekte med barnen på raster och efter skoldagen, till skillnad mot för många andra vuxna, en dubbelnatur helt enkelt.
Citera
2026-02-24, 11:17
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Mycket skicklig pedagog som verkligen lekte med barnen på raster och efter skoldagen, till skillnad mot för många andra vuxna, en dubbelnatur helt enkelt.

Får man aldrig några skumma känslor kring sånt där om man jobbar med dom, att det skulle finnas nåt mer bakom än att dom bara är jätteduktiga på sitt jobb?

Jag tycker att ofta när man läser om dom här fallen så känns det så himla mycket som att det funnits en massa varningssignaler som skolan borde kunnat snappa upp, fattar ju att man så klart bara kan vara genuint bra på sitt jobb och bara älska barn, men när jag läser om såna här typ yngre singelkillar utan egen familj som verkar som att det enda dom gör på både jobb och fritid är att försöka vara så nära små barn som möjligt så borde det nästan triggas nåt slags automatiskt granskning av dom som försöker gå på djupet med deras barnintresse för att se till att det inte pågår nåt fuffens.

Fattar självklart att det är orättvist som fan mot de killar som verkligen bara älskar sitt jobb och är bra på det, men tycker att det är nån slags "samhällsskyddsbehov" som bör väga tyngre än deras rätt till att bara kunna jobba med det dom vill. Och i de flesta fall skulle väl en sån granskning inte visa att dom är några peddosar, så inget som bör hindra de flesta från att kunna jobba med barn om dom vill.

Tycker bara att det verkar så jäkla enkelt för såna här snubbar att hålla på i flera år utan att någonsin ifrågasättas eller granskas för att säkerställa att dom är okej.
Citera
2026-02-24, 13:28
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:

Okej, så du fick inga skumma vibbar av honom?
Citera
2026-02-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Jäkla hemskt ändå. Blir tyvärr intressant att följa vad som hänt och "hur allvarligt det är". Sånt här får ju inte gå speciellt långt i en liten by som Umeå, innan det upptäcks.

Har du rätt i ingen miljonstad!
Citera
2026-02-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrglasman
Dom kanske har gemensamma intressen?
Spekulerar hejvilt givetvis, men är själv småbarnsfarsa och är otroligt skeptisk till alla "män" som jobbar med barn.

Vafan gör dom där ens? Finns inte något i världen som skulle övertyga mig om att jobba med barn. Jag älskar mina egna, men att ta hand om dom räcker, och inte ens om jag får betalt skulle jag ta hand om andras, vilket får en att fundera när man ser män i det yrket/sammanhanget. Liksom du måste ha något annat driv, när du väljer ta hand om barn än att göra riskanalyser/sälj/skruva/köra maskin eller byggsvängen.

Dom männen jag känner drivs av pengar och intressen, pengar tjänar man ju inte, så varför är dessa männen så intresserade av barn? Vi har du ju inte biologiskt i oss, män lär ut och kvinnor tar hand om.

Min slutsats är att, söker man sig till att jobba med barn som man har man ett specialintresse, det sitter fan inte rätt med mig.

Skärpning alla män är inte lika.
Tror du verkligen på det du skriver.tvärtom behövs fler killar män inom dessa yrken.
Som det snackas nu så är det inte särskilt attraktivt.
Citera
2026-02-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Okej, så du fick inga skumma vibbar av honom?

Jo, han var lite svår att få kontakt med som vuxen, han kunde stå som i en "drömvärld" ibland och så funderade man ju lite på den udda klädstilen och det ovårdade håret. Det är det enda.
Citera
2026-02-25, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Får man aldrig några skumma känslor kring sånt där om man jobbar med dom, att det skulle finnas nåt mer bakom än att dom bara är jätteduktiga på sitt jobb?

Jag tycker att ofta när man läser om dom här fallen så känns det så himla mycket som att det funnits en massa varningssignaler som skolan borde kunnat snappa upp, fattar ju att man så klart bara kan vara genuint bra på sitt jobb och bara älska barn, men när jag läser om såna här typ yngre singelkillar utan egen familj som verkar som att det enda dom gör på både jobb och fritid är att försöka vara så nära små barn som möjligt så borde det nästan triggas nåt slags automatiskt granskning av dom som försöker gå på djupet med deras barnintresse för att se till att det inte pågår nåt fuffens.

Fattar självklart att det är orättvist som fan mot de killar som verkligen bara älskar sitt jobb och är bra på det, men tycker att det är nån slags "samhällsskyddsbehov" som bör väga tyngre än deras rätt till att bara kunna jobba med det dom vill. Och i de flesta fall skulle väl en sån granskning inte visa att dom är några peddosar, så inget som bör hindra de flesta från att kunna jobba med barn om dom vill.

Tycker bara att det verkar så jäkla enkelt för såna här snubbar att hålla på i flera år utan att någonsin ifrågasättas eller granskas för att säkerställa att dom är okej.

Är nog som Junis säger att egna barn är en skyddsfaktor, men det finns även kvinnor på 40 som är singlar i branchen som helt enkelt har personliga issues som försvårar vuxna förhållanden, ska de skärskådas lika hårt isf?

Min erfarenhet är att ofta "mjuka" män (lite testo?) jobbar med barn. De kan avvika på olika sätt, vara kortare än genomsnittet osv. men det behöver ju inte ha med pedofili att göra. Just den här herren passar beskrivningen in på. Väldigt chill och "mjuk" kille.
Citera
2026-02-25, 10:30
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Är nog som Junis säger att egna barn är en skyddsfaktor, men det finns även kvinnor på 40 som är singlar i branchen som helt enkelt har personliga issues som försvårar vuxna förhållanden, ska de skärskådas lika hårt isf?

Min erfarenhet är att ofta "mjuka" män (lite testo?) jobbar med barn. De kan avvika på olika sätt, vara kortare än genomsnittet osv. men det behöver ju inte ha med pedofili att göra. Just den här herren passar beskrivningen in på. Väldigt chill och "mjuk" kille.

Nja, eftersom kvinnor bevisligen (väl?) inte ägnar sig åt barnövergrepp i lika stor utsträckning tycker jag väl inte det egentligen, men om det skulle bli en fråga om "antingen kollar vi alla som jobbar med barn extra noga eller så fortsätter vi som idag och kollar nästan inte nåt" så skulle jag väl säga att jag hellre ser att vi kollar alla, åtminstone svårare att klaga på att det är orättvist då
Citera
2026-02-25, 10:58
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag tycker vi borde gå tillbaka till tiden då män jobbade med mansjobb och kvinnor i kvinnojobb. Allt sedan det blev en blandning har fan hela samhället gått åt helvete. Jag skiter i lön, jag ser gärna att barnskötare har lika hög lön som en rörmokare eller vad som helst. Men kvinnor i skolköket, dagis, vården osv. Sen tar vi män det hårda slitjobben.

Får alltid dåliga vibbar av manlig fritidspersonal, senast när jag hämtade så satt en ur personalen (kille) med en liten tjej i knät som satt och pillade på hans dator och han satt bakåtlutad på grund av nackstödets form och placering. Om hon vill titta på datorn kan han väl ställa ned datorn så får hon sitta i lugn och ro och titta, varför ska hon sitta mot hans skrev för?! Tyckte det var väldigt olämpligt.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är något perverst, eller att de menar något illa, men det är svårt att veta och jag tycker det är märkligt att sitta med andras barn på det sättet. Det ska inte förekomma alls, som huvudregel!
Senast redigerad av esprit21 2026-02-25 kl. 11:22.
Citera
2026-02-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Får alltid dåliga vibbar av manlig fritidspersonal, senast när jag hämtade så satt en ur personalen (kille) med en liten tjej i knät som satt och pillade på hans dator och han satt bakåtlutad på grund av nackstödets form och placering. Om hon vill titta på datorn kan han väl ställa ned datorn så får hon sitta i lugn och ro och titta, varför ska hon sitta mot hans skrev för?! Tyckte det var väldigt olämpligt.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är något perverst, eller att de menar något illa, men det är svårt att veta och jag tycker det är märkligt att sitta med andras barn på det sättet. Det ska inte förekomma alls, som huvudregel!

Barn som skapat en relation till personal, kan vilja mysa med dem via kroppskontakt, men håller med dig om att det känns olämpligt i synnerhet när det gäller man/flicka.
Citera
2026-02-25, 12:04
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21

Ja väldigt olämpligt. Varför vill man utsätta sig för det dessutom?
Citera
2026-02-25, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Ok vet man om något barn i skolan utsatts?
Och hur länge har han jobbat på skolan? Är det samme person som är ledare på Junis?
Vet man var han jobbat innan?

Han har jobbat där i 10år. Och ja det är samma person som var ledare på Junis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in