2026-02-24, 07:51
Medlem
Månsans avatar
Härlig kvinna, fantastisk humor med skön glimt i ögat. Jag har tyckt hon var snygg sen jag var i 5-årsåldern.
Citera
2026-02-24, 08:11
Medlem
Fantastisk skådis. Förknippad med barndomsminnen, jag tänker nog mest på henne som fru Nilsson i Madicken och Doris i Jönssonligan. Hon var mamma till Hanna Zetterberg som spelade Ronja. Det hade jag absolut inte insett tidigare.
Citera
2026-02-24, 08:35
Medlem
RIP Hedvig
Citera
2026-02-24, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Fantastisk skådis. Förknippad med barndomsminnen, jag tänker nog mest på henne som fru Nilsson i Madicken och Doris i Jönssonligan. Hon var mamma till Hanna Zetterberg som spelade Ronja. Det hade jag absolut inte insett tidigare.

Det var hon inte . Dotter är Hanna Zetterström Gradin scenograf
Citera
2026-02-24, 09:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Härlig kvinna, fantastisk humor med skön glimt i ögat. Jag har tyckt hon var snygg sen jag var i 5-årsåldern.
-Va e de för en plupp?

https://www.youtube.com/watch?v=ZeiyLWS1zx4
Citera
2026-02-24, 09:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tråkigt när de gamla gardet försvinner men 92 år är ändå en ok ålder får man säga och det är väl inte så många kvar från dessa.
Många härliga minnen när man tittat på TV och hon varit där.

R.I.P
Citera
2026-02-24, 10:06
Medlem
grey.eagles avatar
Huga, man påminns om att man börjar bli gammal, när de som fanns i ens barndom försvinner undan.
Citera
2026-02-24, 10:08
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Mycket förvirring som råder just nu...

https://www.genline.se/hanna-zetterstrom/

https://kungoverlivet.se/2025/10/04/hanna-zetterstrom-ronja-fakta/

Men va fan, jag skrev ju ett inlägg om detta redan igår. Var det nån som tyckte det var off topic och tog bort inlägget?

Ja det verkar finnas ett antal sajter (AI-genererade?) som förmodligen bara är skapade för att samla klick, och de sprider felaktig information om Hanna Zetterberg/Zetterström.

Birgittas dotter har INTE spelat Ronja.

Till mod: Låt nu detta inlägg vara kvar, det är faktiskt relevant i sammanhanget.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2026-02-24 kl. 10:11.
Citera
2026-02-24, 10:54
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
Helt fel hon som spelade ronja heter zetterberg och har inget att göra med birgitta som är ifrå+n mariestad ifrån början.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hanna_Zetterberg
Jag skrev att Hanna Zetterström är "sexig" därför att sexiga Birgitta Andersson är hennes mamma. Det var helt okänt för mig.
Citera
2026-02-24, 11:56
Medlem
Birgitta Andersson växte upp i Halvfara mellan Mariestad och Götene. Ett av hennes första revy nummer är Sveriges vackraste röst skriven av Hagge Geigert. Ett annat nummer är ju monologen Gladiolusen. Hon har verkligen arbetat med de främsta inom svensk komedi. Karl Gerhard, Povel Ramel, Hagge Geigert och Hasse och Tage som hon gjorde flera filmer med, Äppelkriget, Ägget är löst, Att angöra en brygga och Picassos äventyr. Sedan kom Jönssonfilmerna på 80-talet. Men för många är hon nog mest känd som Teskedsgumman eller Hedvig i barnprogrammet Från A till Ö. Tack för ett långt skådespelarliv, Birgitta. Nu kan du äntligen få vila ut. ❤️
Citera
2026-02-24, 12:09
Medlem
heliotrops avatar
Åh Birgitta 😪 tack för all glädje du skänkt oss. Tedskedsgumman var en STOR favorit
Citera
2026-02-24, 12:31
Medlem
ArchStantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag minns en sketch där Birgitta jobbar på resebyrå och ett par kommer in och vill köpa en resa "lite mer neråt kontinenten" än de förslag Birgitta först kommer med. Paret blir då hånade med "kontinenten! Så fina ord ni kan".
Någon som känner igen detta? Vilket tv-program kan det har varit ifrån? Skulle tro att det är typ mitten av 70-talet. Sketchen är i färg.

Skulle mycket väl kunna varit Häpnadsväktarna, titta igenom dom som ligger på svt o eventuellt youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in