2025-02-01, 12:32
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Snabbladdar man mycket så är det bättre att skaffa avtal och då kostar det ca 3.5 kr/kwh plus någon hundralapp i månaden. Brukar själv inte välja de ställen som kostar över 5 kr/kwh

Hade jag betalat ur egen ficka så hade jag ordnat det.
Citera
2025-02-07, 20:35
Medlem
Tanken var att jag skulle hämta ut min nya EX30 den 3e Mars, men nu undrar jag om jag ska snabba på det. Kommer kosta mig extra om jag hämtar ut den tidigare då jag har en annan bil att betala för också, men börjar allt mer störa mig på de problem jag har med nuvarande bil. Har mest med infotainment att göra, men det är en viktig sak för mig.

Får se hur jag gör. Bilen finns i stort sätt att hämta redan nu om jag vill, men har skjutit fram det till början av Mars.
Citera
2025-02-07, 21:36
Avstängd
Denna borde gå ner i pris i år va?? Spænnande.
Citera
2026-02-20, 19:05
Medlem
Har nu haft min EX30 i snart ett år. Kört ca 2000 mil.

Digital nyckel i mobilen har funnits ett bra tag till EX30, men bara för iPhones av någon anledning.
Nu för några veckor sedan så släpptes det äntligen för Android också, men då kom problemet att telefonen måste ha stöd för UWB (Ultra Wide Band) för att kunna låsa upp bilen bara genom att komma nära den och låsa den automatiskt när man går ifrån den.

Detta är något som bara telefoner i klassen 10 000 kr och uppåt har och jag hade en mellanklass mobil, en Samsung Galaxy A55. En telefon som var fullt tillräckligt för allt jag behöver. Skulle säga att den ligger i övre mellanklass med bra kamera, bra med kraft, stor och bra skärm, bra batteritid med mera, men den hade tyvärr inte UWB som bara toppmobiler har.

Men nu köpte frun en Google Pixel 10 Pro till mig förra veckan och jag kom äntligen igång med den så nu är man inne i framtiden haha

Väldigt skönt och smidigt att bara ha mobilen med sig och låsning och upplåsning sköts automatiskt. Ni som haft Tesla är ju vana med detta då de var väl bland de första med detta, men nu även för lilla Volvo och även för Android
Citera
2026-02-22, 22:04
Medlem
Grattis, visst är det smidigt med nyckellöst system. Har det på min Dacia från 2019. Så fort jag är alldeles intill bilen och sträcker handen mot handtaget så låser den upp. Jag behöver dock inte ha någon mobil för ändamålet utan det är nyckelkortet som behövs.
Citera
2026-02-23, 16:10
Medlem
BAB7s avatar
Samma på min ZOE, helt nyckellöst.
Bara att gå ifrån bilen, så låses den automatiskt efter några sekunder.
Citera
2026-02-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Grattis, visst är det smidigt med nyckellöst system. Har det på min Dacia från 2019. Så fort jag är alldeles intill bilen och sträcker handen mot handtaget så låser den upp. Jag behöver dock inte ha någon mobil för ändamålet utan det är nyckelkortet som behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Samma på min ZOE, helt nyckellöst.
Bara att gå ifrån bilen, så låses den automatiskt efter några sekunder.

Menar ni att Dacia och Zoe har mobilnyckel? Har svårt att tro det. Trådlös nyckel ja som öppnar och låser automatiskt. Det har jag haft på flera bilar nu, men detta handlar om att lämna nycklarna hemma och bara ha mobilen med sig som då alltså fungerar på samma sätt
Citera
2026-02-23, 22:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Menar ni att Dacia och Zoe har mobilnyckel? Har svårt att tro det. Trådlös nyckel ja som öppnar och låser automatiskt. Det har jag haft på flera bilar nu, men detta handlar om att lämna nycklarna hemma och bara ha mobilen med sig som då alltså fungerar på samma sätt
ZOE har ingen nyckel, utan ett tunt nyckelkort i kreditkort-storlek.
Kortet fungerar helt nyckelöst och kan alltid ligga i byxfickan eller i plånboken och behöver aldrig tas upp.

Att ha mobilen som nyckel hade varit ett sämre alternativ för min del.
Jag tar tex inte med mobilen in på jobbet.
Och det finns alltid andra tillfällen, då man inte vill ta med sin mobil när man lämnar bilen och ska gå någonstans.
Känns ju väldigt omständigt också, att behöva ta med mobilen när man snabbt ska in och handla etc,,
Citera
2026-02-24, 06:52
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
ZOE har ingen nyckel, utan ett tunt nyckelkort i kreditkort-storlek.
Kortet fungerar helt nyckelöst och kan alltid ligga i byxfickan eller i plånboken och behöver aldrig tas upp.

Att ha mobilen som nyckel hade varit ett sämre alternativ för min del.
Jag tar tex inte med mobilen in på jobbet.
Och det finns alltid andra tillfällen, då man inte vill ta med sin mobil när man lämnar bilen och ska gå någonstans.
Känns ju väldigt omständigt också, att behöva ta med mobilen när man snabbt ska in och handla etc,,
Svaret på JonhnBlunds fråga är alltså nej
Zoe har inte mobilnyckel, ett nyckelkort är en nyckel lika mycket som en klump är det. Mobilnyckel är fantastiskt bra och jag tror du förstår att bara för att man har mobilnyckel så slutar inte den vanliga nyckeln att fungera, vill du inte använda mobilen behöver du inte det, men det ger ytterligare ett alternativ, ett som inte är så dumt för de 99.9% av oss som alltid har mobilen med sig.
Citera
2026-02-24, 08:01
Medlem
Dacia o Renault har samma system för keyless, ett nyckelkort i kreditkorts format fast lite tjockare som man har med sig. Jag har alltid ett i en jackficka så behöver jag inte tänka på om mobilen är med eller ej. På sommaren får kortet bo i byxfickan. Funkar hur bra som helst. Mobilnyckel verkar inte så fantastiskt bra då man måste köpa en ny dyr telefon för att det ska fungera...
Senast redigerad av flat7 2026-02-24 kl. 08:04.
Citera
2026-02-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Svaret på JonhnBlunds fråga är alltså nej
Zoe har inte mobilnyckel, ett nyckelkort är en nyckel lika mycket som en klump är det. Mobilnyckel är fantastiskt bra och jag tror du förstår att bara för att man har mobilnyckel så slutar inte den vanliga nyckeln att fungera, vill du inte använda mobilen behöver du inte det, men det ger ytterligare ett alternativ, ett som inte är så dumt för de 99.9% av oss som alltid har mobilen med sig.

Exakt, för mig finns tre alternativ att låsa upp bilen nu. Antingen "nyckelklumpen", alltså den trådlösa nyckeln som öppnar när man närmar sig och låser när man går ifrån.

Det finns också med 2st "kreditkort" med exakt samma tunnhet och storlek som vilket kredit/bankkort som helst. Dessa blippar man på sidan av bildörren för att öppna och låsa. Ser dom mer som backup om andra alternativ inte funkar.

Sen har jag nu digital nyckel i mobile som fungerar precis som den trådlösa nyckeln och låser och låser upp när man närmar sig eller lämnar.

Jag är en av de 99,9% som alltid har mobilen med mig, så för mig funkar det fint.
Citera
2026-02-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Dacia o Renault har samma system för keyless, ett nyckelkort i kreditkorts format fast lite tjockare som man har med sig. Jag har alltid ett i en jackficka så behöver jag inte tänka på om mobilen är med eller ej. På sommaren får kortet bo i byxfickan. Funkar hur bra som helst. Mobilnyckel verkar inte så fantastiskt bra då man måste köpa en ny dyr telefon för att det ska fungera...

Man måste inte, det är ju valfritt. Har man redan en ny och dyr telefon så kan man ju använda det, men man lär ju inte köpa en ny telefon bara för att då UWB-möjlighet om man inte tycker det är väldigt viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in