2026-02-23, 20:49
Medlem
Kuruppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Man kan tycka vad man fel inför extremt feta människor, men sanningen är att om de inte är det, så kommer det snart bli en stor belastning för både samhälle och anhöriga!

Feta blir sjuka och dör tidigt, en ren besparing. Under tiden ger de jobb inom vårdsektorn och avancerar vetenskapen.

Dessutom blir konkurrensen om köttet så mycket mindre när ner än varannan svensk är överviktig och en tredjedel fet.
Citera
2026-02-23, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är ju helt klart bättre om man kan vända utvecklingen i ett tidigare skede, innan alla följdsjukdomarna / problemen kommer.

Lättare att få ordning på det hela om det sätts in vid tex 90-110kg utan följdsjukdomar än om det sätts in vid 130-150kg med fullt utvecklad diabetes och hela köret.

Absolut, kan man välja, men människan är dum i huvudet och sent ska syndaren vakna, har det gått så långt är jag ändå av åsikten att vi ska bespara samhället och anhöriga den påfrestning det innebär, några sprutor för ett par tusen är bättre än det som väntar!

Citat:
Ursprungligen postat av Kuruppo
Feta blir sjuka och dör tidigt, en ren besparing. Under tiden ger de jobb inom vårdsektorn och avancerar vetenskapen.

Dessutom blir konkurrensen om köttet så mycket mindre när ner än varannan svensk är överviktig och en tredjedel fet.

Feta lever länge med krämpor och en massa mediciner samt spring till vårdinrättningar, feta faller inte ner i backen per automatik när vågen visar 140 kg, att det stjäl vårdens resurser och bidrar till vårdköer på månader är inte positivt!

Konkurrensen om köttet förstår jag inte, upplever du att det är en daglig kamp med normalviktiga vid köttdisken?
Citera
2026-02-23, 20:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att fetma-patienterna tvingas betala medicinen själva?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260223-fetmalakemedel1-fbc710b3/nej-till-subvention-for-fetmalakemedel

Gäller det också medecin som förskrivs av läkare?

Annars är ju detta en produkt som de allra flesta klarar sig fint utan.
1. Ät riktig mat.
2. Ät inte med spade, utan korrekt mängd.
3. Motinera. Människan är byggd för att röra sig och motion hjälper dels att få fart på magen så den fungerar bättre samt frigör diverse kemikalier i kroppen som annars blir i obalans/fel mängd i kroppen hos soffpotatisar.

Historiskt har folk varit betydlit smalare än idag, utan fetmamedecin. Så uppenbart behövs produkten inte. Det kan finnas specialfall som kanske kan behöva medecinsk hjälp, men det bör då utredas och ges lämplig behandling av läkare.
Citera
2026-02-23, 21:07
Medlem
Bra beslut.
Jag har ingen lust o betala för läkemedel till fetton med dålig karäktär.
Ät mindre kolhydrater o kör cardio,problem solved.
Citera
2026-02-23, 21:10
Avstängd
Jävla skitmediciner, de ska hålla vikten med sedan. Det är det svåra.
Citera
2026-02-23, 21:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är bättre nu, men tydligen inte helt bra än då jag så sent som i Jan fick uppmaning av min läkare att hämta ut mitt i god tid så jag inte riskerar bli utan.

Attans. Det låter inte som en kul situation.

Men självklart en sida av problemet som spelar jättestor roll innan det är löst helt.
Citera
2026-02-23, 21:17
Avslutad
Helt rätt!

Det är inte svårt att fasta/sluta äta, vad Ozempic gör. Den dämpar hunger, thats it.
Citera
2026-02-23, 21:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag får kolla upp KBT. Jag har själv inga bra erfarenheter, men då handlade det om depression, inte ätande. Hen kan inte fasta pga sjukdom och medicinering. Man måste inte äta socker. Man måste inte ens äta mycket kolhydrater. Har uppmuntrat att sluta med socker men det har funkat kanske en dag.

Personen var smal och sportig till blev allvarligt sjuk. Men vi barn av 70-talet var smala.

Men snart kommer väl diabetesen. Då blir det väl behandling ändå.

Ja det ställer ju till det med medicinen om personen inte kan fasta.
Har aldrig hört att sjukvården rekommenderar fasta men det finns väldigt mycket fakta/bevis på att det funkar superbra för att bryta sockerberoendet.
Om jag var den personen hade jag startat med en tredagars fasta.
Vatten, grönt te och bastu.

Därefter hade jag hade jag fastat minst 12h per dygn (ganska normalt svensson-matschema), helst 16h om jag var riktigt överviktig.
Om jag märkte att jag mådde bra under fastan och började bli varm i kläderna hade jag hoppat över att äta iaf en dag i veckan.
Fasta är bra för alla som är relativt friska och har en sund relation till mat.

Sen hade jag skippat snabba kolhydrater i den mån det gick (inte på kalas, bjudningar, restaurang eller liknande).
Gått en kort promenad efter varje måltid (bra för matsmältning och tarmrörelse).
Ätit minst 20-30 gram protein vid varje måltid.
Om jag åt frukost gärna 30-40 gram protein.
På gymmet hade jag lastat på tungt, 6-12 repetitioner x minst 3 sets.

Fasta främjar cellförnyelse och för många ger det ökad “klarhet” i hjärnan.
Det passar inte alla och för en del kan det vara riktigt svårt att komma igång med.
Oftast då för att man snurrat runt i ond cirkel fylld med snabba kolhydrater och socker.
Man får prova sig fram och vänja kroppen vid sitt nya bränsle.
Det ska funka i vardagen och inte förstöra för det sociala anser jag.
Tänk hållbart långsiktigt.

Hoppas ni kan få hjälp med kbt för att bryta den onda cirkeln.
Det vore jättetråkigt om det går så långt att det leder till diabetes när det går avstyra.
Ju färre mediciner att stoppa i kroppen desto bättre.
Citera
2026-02-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att fetma-patienterna tvingas betala medicinen själva?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260223-fetmalakemedel1-fbc710b3/nej-till-subvention-for-fetmalakemedel

Det absolut enda som är intressant här är huruvida subventioner hade sparat pengar åt samhället som helhet. Mycket möjligt att besparingarna ligger i att man undviker sjukskrivningar och följdsjukdomar. Det behöver göras en ordentlig kalkyl på det.
Citera
2026-02-23, 21:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Helt rätt!

Det är inte svårt att fasta/sluta äta, vad Ozempic gör. Den dämpar hunger, thats it.

Vi matas dagligen med reklam och rekommendationer. I en stressig vardag där hälsa kanske inte är ens intresse/hobby/nörderi litar en del blint på media.
Har du dessutom vuxit upp i ett hem där du blivit serverad pommes och makaroner till kvällsmat och där du “alltid” varit lite överviktig (men förstår inte varför)… det är så mycket som ligger bakom så det går inte att säga till alla “det är inte svårt att sluta äta”.
Nu tillhör jag själv kategorin som kan gå utan mat i flera dagar så jag förstår vad du menar men verkligheten är något helt annat för många svenssons.

Jag är övertygad om att vi behöver mer näringslära i tidig skolålder.
Hur bygger man en rimlig måltid och vad är protein, fett, kolhydrater, vitaminer?
Barnen kanske inte kan ta beslut om vad som serveras i hemmet men det öppnar ändå upp för möjligheten att kunna påverka till det bättre.
Hellre förebygga än att släcka bränder.
Citera
2026-02-23, 21:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Ja det ställer ju till det med medicinen om personen inte kan fasta.

Sen hade jag skippat snabba kolhydrater i den mån det gick (inte på kalas, bjudningar, restaurang eller liknande).

Gått en kort promenad efter varje måltid (bra för matsmältning och tarmrörelse).

Ätit minst 20-30 gram protein vid varje måltid.

Mm, jag tror fasta kan vara bra för fler saker, men hen kan inte.

Jag har försökt att få bort intresset för sötsaker och det finns alltid "riktig mat". Problemet är att folk i omgivningen inte stöttar i detta, utan tvärtom. Jag tror man får ta det stegvis, svårt att ta bort alla snabba kolhydrater innan ens sockret är borta. Det är svårt att sluta ett sockermissbruk med andra sockerknarkare runtom sig. Personen närmast vill ta bort snabba kolhydrater i "riktig" mat för att skapa ett utrymme för sötsaker, suck.

Personen försöker hinna med promenader, men inte alltid det går (långa jobbdagar).

Har verkligen försökt poängtera protein, det går sådär.
Citera
2026-02-23, 21:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är bra att nåt ersätter gastric bypass. Men varför utkrävs aldrig läkemedelsbolagen att finansiera sitt eget uppdrag - folkhälsan? Varför förs diskussionen om det är individen eller staten som ska betala läkemedelsbolagens fantasipriser?

Patent!
Det beror på patent. Företaget får patent på sin uppfinning, typ 20 år, diffar lite.
Efter patentet löpt ut, uppstår generika. (Generika är kopior som "vem som helst" kan tillverka.) Så Ozepic och derivat kommer "uppfinnaren" att ensamrätt till länge fortfarande.

Ett piller kostar kanske 50 öre som generika, jämför med paracetamol.
Genrika (samma läkemedel) kostar runt 10-15 kronor på Apotea etc, som "original" Alvedon kostar det runt 40-50 kr. Exakt samma preparat.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in