Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Jag får kolla upp KBT. Jag har själv inga bra erfarenheter, men då handlade det om depression, inte ätande. Hen kan inte fasta pga sjukdom och medicinering. Man måste inte äta socker. Man måste inte ens äta mycket kolhydrater. Har uppmuntrat att sluta med socker men det har funkat kanske en dag.
Personen var smal och sportig till blev allvarligt sjuk. Men vi barn av 70-talet var smala.
Men snart kommer väl diabetesen. Då blir det väl behandling ändå.
Ja det ställer ju till det med medicinen om personen inte kan fasta.
Har aldrig hört att sjukvården rekommenderar fasta men det finns väldigt mycket fakta/bevis på att det funkar superbra för att bryta sockerberoendet.
Om jag var den personen hade jag startat med en tredagars fasta.
Vatten, grönt te och bastu.
Därefter hade jag hade jag fastat minst 12h per dygn (ganska normalt svensson-matschema), helst 16h om jag var riktigt överviktig.
Om jag märkte att jag mådde bra under fastan och började bli varm i kläderna hade jag hoppat över att äta iaf en dag i veckan.
Fasta är bra för alla som är relativt friska och har en sund relation till mat.
Sen hade jag skippat snabba kolhydrater i den mån det gick (inte på kalas, bjudningar, restaurang eller liknande).
Gått en kort promenad efter varje måltid (bra för matsmältning och tarmrörelse).
Ätit minst 20-30 gram protein vid varje måltid.
Om jag åt frukost gärna 30-40 gram protein.
På gymmet hade jag lastat på tungt, 6-12 repetitioner x minst 3 sets.
Fasta främjar cellförnyelse och för många ger det ökad “klarhet” i hjärnan.
Det passar inte alla och för en del kan det vara riktigt svårt att komma igång med.
Oftast då för att man snurrat runt i ond cirkel fylld med snabba kolhydrater och socker.
Man får prova sig fram och vänja kroppen vid sitt nya bränsle.
Det ska funka i vardagen och inte förstöra för det sociala anser jag.
Tänk hållbart långsiktigt.
Hoppas ni kan få hjälp med kbt för att bryta den onda cirkeln.
Det vore jättetråkigt om det går så långt att det leder till diabetes när det går avstyra.
Ju färre mediciner att stoppa i kroppen desto bättre.