Citat:
Ursprungligen postat av
Ficuscarica
Jag tror att J får det svårt att bli friad i hovrätten.
Det som ligger honom i fatet är:
Att han ljugit och ändrat sin berättelse gällande kokain så många gånger. Detta agerande spiller ju över på hans trovärdighet gällande när han berättar vad som har vad som hänt.
Att han även i sitt sista uttalande gällande kokain fortsätter ljuga om att intaget skedde på fredagskvällen och var väldigt lite. Detta motbevisas av blodprovet och mängden bensoylekgonin som fanns i hans blod söndag kväll kl 23. 00. (0,079 µg/g) Han var alltså påverkad av kokain natten till söndagen. Viktigt för honom att placera det bevisade kokainintaget tidigare och inte under lördagsnatten eftersom att kokain ändrar hjärnan så han blir mer självupptagen och får svårt att läsa och förstå hennes kommunikation, signaler och brist på frivillighet.
(Detta har jag resonerat lite om halveringstider med AI som naturligtvis kan ha fel, provade flera gånger iallafall)
Att han inte vill/kan minnas om han fick utlösning fast bevis för detta finns i hennes öga och hennes ovansida lår på samma sida. Denna bevisning sker stöd till hennes berättelse och inget stöd till hans berättelse.
Hennes agerade efteråt som bevisas även av vittnens berättelser och sms är som direkt taget från ”skolboken” för fall som dömts av tingsrätten och även hovrätten när enbart muntlig bevisning finns. (I Js fall finns ju även fler bevis)
Detta är från BRÅs rapport: Samtyckeslagen tillämpning och konsekvenser.
”Målsäganden ska ha
bedömts som både trovärdig och tillförlitlig genom att anmäla det som hänt
relativt snart, ha en konkret berättelse om händelsen, vara tydlig med vad
hon eller han minns och inte minns och vara konsekvent i sin beskrivning.
Målsäganden ska i nära anslutning till händelsen i konkreta ordalag ha
berättat för andra vad hon eller han varit med om (polis, sjukvård, vänner
eller anhöriga) och beskrivit händelsen på samma sätt i de olika
sammanhangen. Slutligen ska hon eller han enligt samlade vittnesmål ha
visat tecken på traumatisering efter händelsen.
Helt med dig.
Dessutom är det inte bara drogerna han ljugit om.
Det första han sa till polisen va att han inte visste vem tjejen va och insinuerade att detta måste vara hämnd för att han kastat ut några killar från krogen som varit äckliga mot tjejer.
Att han sen inte vid ett enda tillfälle nämner samtycke förrens polisen serverar honom möjligheten genom att säga typ ”är du säker på att du hade samtycke” ”frågade du om hon ville?” Eller något sådant hjälper ju inte heller.
Inte heller hjälper det att han stack ifrån ön och tog in på hotell i Sthlm ist för att bo i sin egen lägenhet.
Han har också en hel hög av ”jag tror..” och ”jag minns inte riktigt..” svar.
Han är totalt icke trovärdig medans offret varit konsekvent och trovärdig helt enkelt.