2026-02-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Det här mästerskapet hade ju extremt tuffa och utslagsgivande banor, det kan vi väl alla vara överens om. Så då ligger väl snarare en diskussion kring HUR tuffa banor man kan ha, framförallt på en femmil som är tuff som den är. Vi har ju sett både Kläbo och Jonna se extremt slitna ut i ansiktet under loppen, nåt man sällan sett tidigare från dom två. Framförallt Kläbo som ju annars ser helt oberörd ut vanligtvis.
Tycker det var bästa banorna på länge, visade verkligen vem som var den bästa skidåkaren då det krävdes både bra teknik och stor kapacitet för att kunna vinna. Det är väl detta som är framtiden om man vill bevara klassisk skidåkning med diagonalteknik istället för larvet med teknikzoner så får banorna vara såpass tuffa att det inte går att vinna om man vill staka. Sen är det väl lite vanskligt i en masstart med så hårda banor då man inte kan sätta sitt eget tempo så risken för väggning är stor men det är en del av sporten.

Enda problemet som jag ser är att det är betydligt tuffare än banorna man normalt ser på världscupen men då tycker jag snarare VC-banorna behöver bli mer krävande än att OS-banorna skulle gjorts lättare och i sin tur behöver även banorna i nationella cuper blir tuffare. De som önskar lättare banor får därmot trösta sig med att kommande mästerskap avgörs i Falun och Lahtis som är helt hopplösa om man vill gå ifrån och bäst glid vinner.
Citera
2026-02-23, 17:14
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Tycker det var bästa banorna på länge, visade verkligen vem som var den bästa skidåkaren då det krävdes både bra teknik och stor kapacitet för att kunna vinna. Det är väl detta som är framtiden om man vill bevara klassisk skidåkning med diagonalteknik istället för larvet med teknikzoner så får banorna vara såpass tuffa att det inte går att vinna om man vill staka. Sen är det väl lite vanskligt i en masstart med så hårda banor då man inte kan sätta sitt eget tempo så risken för väggning är stor men det är en del av sporten.

Enda problemet som jag ser är att det är betydligt tuffare än banorna man normalt ser på världscupen men då tycker jag snarare VC-banorna behöver bli mer krävande än att OS-banorna skulle gjorts lättare och i sin tur behöver även banorna i nationella cuper blir tuffare. De som önskar lättare banor får därmot trösta sig med att kommande mästerskap avgörs i Falun och Lahtis som är helt hopplösa om man vill gå ifrån och bäst glid vinner.

Ja jag gillade generellt banorna också, sen går det väl att diskutera sprintbanan och dess längd men det är väl så det "måste" bli när upploppet ser ut som det gör. Men jag lyfte mest banans karaktär i diskussionen kring femmilen och dess vara eller icke vara för damåkarna och i jämförelse med ski classics-lopp. Sen kan jag tycka att det blir ett problem när åkarna blir chockade över hur brutalt tuffa banorna är men det blir ju så när banorna under världscupen överlag är så mycket lättare precis som du är inne på. Annars tycker jag generellt att en mix av lättare och tuffare banor under en säsong är önskvärt, och något tuffare på mästerskap. Men det är ju fördelaktigt om åkarna iallafall har tävlat på likvärdiga banor nån gång under säsongen innan man kommer till ett VM eller OS.
Citera
2026-02-23, 17:16
Medlem
Var nog snarare föret än banan som var brutalt
Citera
2026-02-23, 17:27
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Var nog snarare föret än banan som var brutalt

Ja det var nog mycket föret generellt under mästerskapet som gjorde det så brutalt tufft, men många av åkarna pratade ju om att banorna var extremt krävande också
Citera
2026-02-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ja det var nog mycket föret generellt under mästerskapet som gjorde det så brutalt tufft, men många av åkarna pratade ju om att banorna var extremt krävande också
Möjligen att banan möjliggjorde att det blev väldigt tufft med det blöta föret. Backarna var ganska långa och relativt flacka vilket förmodligen gjorde det extra segt när det gick trögt och lite tuffa svängar utför som tar på låren också.

Vid hårt före i Val di Fiemme brukar det inte bli så stor separation. Lite samma i Seefeld och Trondheim skulle jag säga där banorna nog anses vara väldigt enkla när det hårt.
Citera
2026-02-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag blir så trött på hela diskussionen och på att man har så svaga argument mot femmilen. Jag blir också trött på Byström som har så svaga argument.

Jag tycker det är helt OK att man som enskild åkare säger att man hellre hade velat ha tremilen för att man tycker det är så jobbigt att åka en femmil eller att en femmil inte passar en själv. Och jag är väl medveten om att Heidi har ogillat femmilen under alla år.

Däremot tycker jag att spännings- och underhållningsargumentet är ett svagt argument och att man tar till detta efter en enskild tuff femmil. Att man tycker att femmilen skulle lika gärna kunna ha avgjorts efter tre mil, då skulle man väl ha kunnat sagt det samma om herrarnas femmil. Kläbo hade naturligtvis vunnit lika enkelt efter tre mil som han nu gjorde efter fem mil.

Personligen tycker jag att det är bra om det finns ett riktigt långt distanslopp inom traditionella skidåkning även för damerna. Om damerna inte har några problem att åka nio mil i Ski Classics så förstår jag inte varför jag inte varför damerna inte skulle kunna åka fem mil inom den traditionella skidåkningen. En åktid på över två timmar ger en helt annan dynamik i löpsutvecklingen än om man bara åker tre mil. Det är ju det som är tjusningen med en femmil och jag förstår inte varför man skall förneka damerna detta.
Här håller jag med dig.

Rena kapacitetsåkare måste få ha ett "eget" lopp att tävla i.

Alla kan inte bli sprinter eller sprinthybrider. Dom har redan flera lopp att delta i.

Absolut att 5-milen ska vara kvar.

Intervallstart på 5-milen riskerar ju att, lindrigt sagt, dra ut på tiden så här accepterar jag masstart.

På dom kortare distanserna borde det klämmas in fler intervallstarter.
Citera
2026-02-23, 17:37
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

+1 på den. Mener også at det skal være et krav til VC-arrangører at de bør ha lengre slingor. Aller helst en 10 km slinga selvsagt,
men forstår at det ikke er praktisk mulig med TV og alt annet. Men 2 separate på dryge 3 km burde vært et måste, så at man kunne
gjennomført intervallstarter med seeding på slinga 1-2-1 uten at noen får altfor store fordeler.

Tøffe baner med intervall på 10, felles på 20 og intervall på langdistanse ville vært ideelt.
Va gjelder damenes langdistanse, ble 50 km innført mest av politiske årsaker, og når man så resultatet av det, så ble det i praktiken så
at verken damer eller herrer får gå langdistanse nog til å få trent på det. Det har jo ledet til at mange hitter på allverdens unnskyldninger
for å slippe å gå en 5-mil i harde løyper.

Og om damene ikke vil gå, får jo heller ikke herrene gå. Bedre da med en tøff 3-mil intervall for damene så at færre får vegring mot å gå den. Den vil uansett være tøff nog til å skille klinten fra veten. Og da kunne vi vel fått mere langdistanse i VC også, både for damer og herrer.
Citera
2026-02-23, 17:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Italien vill också skrota femmilen:

https://www.sverigesradio.se/artikel/hotet-mot-svenska-os-gulddistansen-vill-skrota-femmilen

För det var ju inga långa avstånd efter medaljörerna och resterande åkare på herrarnas femmil?

Passa på att skrota den också, när ni ändå håller på.

Ja, varför inte välja den totala idiotin, om man nu skulle lyssna på obefogat gnäll från vissa kvinnliga åkare och ledare som inte har kvinnliga åkare som orkar konkurrera om medaljerna?

Notz blev tia, 6.29 efter Klaebo, i OS-femmilen, Moch tjugonde man, 9.44 efter. Tyskarna kanske inte förmår se något underhållningsvärde i ett sådant lopp?

Damerna är fysiskt fullt kapabla att åka fem mil, de som blir smärre evigheter efter Ebba Andersson och Frida Karlsson får väl helt enkelt träna och förbereda sig bättre, liksom de manliga icke-norska åkarna och deras tränare, får fundera över vad de kan göra bättre, i synnerhet gällande de yngre som kanske har potential för stor förbättring med ett annat upplägg.

Vera Myhlback ska fylla sjutton i år och körde femmilsklassikern Jizerska Padesatka, som inte direkt är ett platt lopp (har för mig att det är lite knappt 1000 meters stigning totalt i backarna). Professionella längdskidåkerskor i nationer som satsar rejält på sporten bör inte ha oöverstigliga problem att förbereda sig för att klara av femmilslopp en eller två gånger per säsong.
Senast redigerad av Ezzelino 2026-02-23 kl. 17:54.
Citera
2026-02-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
+1 på den. Mener også at det skal være et krav til VC-arrangører at de bør ha lengre slingor. Aller helst en 10 km slinga selvsagt,
men forstår at det ikke er praktisk mulig med TV og alt annet. Men 2 separate på dryge 3 km burde vært et måste, så at man kunne
gjennomført intervallstarter med seeding på slinga 1-2-1 uten at noen får altfor store fordeler.

Tøffe baner med intervall på 10, felles på 20 og intervall på langdistanse ville vært ideelt.
Va gjelder damenes langdistanse, ble 50 km innført mest av politiske årsaker, og når man så resultatet av det, så ble det i praktiken så
at verken damer eller herrer får gå langdistanse nog til å få trent på det. Det har jo ledet til at mange hitter på allverdens unnskyldninger
for å slippe å gå en 5-mil i harde løyper.

Og om damene ikke vil gå, får jo heller ikke herrene gå. Bedre da med en tøff 3-mil intervall for damene så at færre får vegring mot å gå den. Den vil uansett være tøff nog til å skille klinten fra veten. Og da kunne vi vel fått mere langdistanse i VC også, både for damer og herrer.

JAg håller med dig!
Citera
2026-02-23, 18:47
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Möjligen att banan möjliggjorde att det blev väldigt tufft med det blöta föret. Backarna var ganska långa och relativt flacka vilket förmodligen gjorde det extra segt när det gick trögt och lite tuffa svängar utför som tar på låren också.

Vid hårt före i Val di Fiemme brukar det inte bli så stor separation. Lite samma i Seefeld och Trondheim skulle jag säga där banorna nog anses vara väldigt enkla när det hårt.

Ok, fick för mig att dom hade gjort om banorna lite grann inför OS eller var det enbart sprintbanan?
Citera
2026-02-23, 18:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Ok, fick för mig att dom hade gjort om banorna lite grann inför OS eller var det enbart sprintbanan?

Så har jag också hört. Och att de även använde banorna från VM i Val di Fiemme 1991 i viss utsträckning.
Citera
2026-02-23, 19:27
Medlem
Om man i Norge vill ha mer spännande lopp så är väl gemensam vallning det bästa sättet?Men den fördelen vill de gärna behålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in