2026-02-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Sista veckan av mästerskapet var … rätt ihåligt. Så varför inte både en tremil med individuell start och en femmil. med masstart?

Herrarnas stafett borde för övrigt gå tillbaka till 10 km. Inte för att det hjälper Sverige men ändå…

Tänk vad intressant herrarnas 5-mil varit med intervallstart, inte för att pallen hade sett annorlunda ut men vem hade vunnit av Iversen, Nyänget och Kläbo?
Citera
2026-02-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Tänk vad intressant herrarnas 5-mil varit med intervallstart, inte för att pallen hade sett annorlunda ut men vem hade vunnit av Iversen, Nyänget och Kläbo?

Håller med men med intervallstart tar loppet tre timmar att genomföra. Däremot säsongsavslutningen i Holmenkollen borde ha intervallstart.
Citera
2026-02-23, 12:32
Medlem
Citat:
Håller med men med intervallstart tar loppet tre timmar att genomföra. Däremot säsongsavslutningen i Holmenkollen borde ha intervallstart.

Mästerskap och Holmenkollen tycker jag ska vara intervallstart på 5 mil, så mycket mer intressanta lopp.
Citera
2026-02-23, 13:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Du blir altså trøtt på Weng, Fosnæs og KSL for at de har, og alltid har hatt, en annen oppfatning enn deg selv, og står for den ?
Blir ikke det lite merkelig når de på tross av sitt standpunkt stiller til start og gjør sitt absolut beste uansett va de mener?

Og den attituden tar du altså, når fullt friske Moa Ilar og Maja Dahlqvist, og Johanna også for så vidt nekter å gå den öht ?

Jag blir så trött på hela diskussionen och på att man har så svaga argument mot femmilen. Jag blir också trött på Byström som har så svaga argument.

Jag tycker det är helt OK att man som enskild åkare säger att man hellre hade velat ha tremilen för att man tycker det är så jobbigt att åka en femmil eller att en femmil inte passar en själv. Och jag är väl medveten om att Heidi har ogillat femmilen under alla år.

Däremot tycker jag att spännings- och underhållningsargumentet är ett svagt argument och att man tar till detta efter en enskild tuff femmil. Att man tycker att femmilen skulle lika gärna kunna ha avgjorts efter tre mil, då skulle man väl ha kunnat sagt det samma om herrarnas femmil. Kläbo hade naturligtvis vunnit lika enkelt efter tre mil som han nu gjorde efter fem mil.

Personligen tycker jag att det är bra om det finns ett riktigt långt distanslopp inom traditionella skidåkning även för damerna. Om damerna inte har några problem att åka nio mil i Ski Classics så förstår jag inte varför jag inte varför damerna inte skulle kunna åka fem mil inom den traditionella skidåkningen. En åktid på över två timmar ger en helt annan dynamik i löpsutvecklingen än om man bara åker tre mil. Det är ju det som är tjusningen med en femmil och jag förstår inte varför man skall förneka damerna detta.
Citera
2026-02-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag blir så trött på hela diskussionen och på att man har så svaga argument mot femmilen. Jag blir också trött på Byström som har så svaga argument.

Jag tycker det är helt OK att man som enskild åkare säger att man hellre hade velat ha tremilen för att man tycker det är så jobbigt att åka en femmil eller att en femmil inte passar en själv. Och jag är väl medveten om att Heidi har ogillat femmilen under alla år.

Däremot tycker jag att spännings- och underhållningsargumentet är ett svagt argument och att man tar till detta efter en enskild tuff femmil. Att man tycker att femmilen skulle lika gärna kunna ha avgjorts efter tre mil, då skulle man väl ha kunnat sagt det samma om herrarnas femmil. Kläbo hade naturligtvis vunnit lika enkelt efter tre mil som han nu gjorde efter fem mil.

Personligen tycker jag att det är bra om det finns ett riktigt långt distanslopp inom traditionella skidåkning även för damerna. Om damerna inte har några problem att åka nio mil i Ski Classics så förstår jag inte varför jag inte varför damerna inte skulle kunna åka fem mil inom den traditionella skidåkningen. En åktid på över två timmar ger en helt annan dynamik i löpsutvecklingen än om man bara åker tre mil. Det är ju det som är tjusningen med en femmil och jag förstår inte varför man skall förneka damerna detta.

Hade det varit en tremil på OS i år hade sannolikt Heidi vunnit OS-guld. Det tog tre mil (och ett skidbyte) för Ebba att knäcka Heidi så en tremil och en femmil är inte utbytbara ekvivalenter.
Citera
2026-02-23, 13:24
Medlem
Inte mig emot att diskussionen om loppens längd tas, lika distanser är verkligen inget självändamål även om jag gillar förändringen av damernas skiathlon och stafett men tyvärr har herrloppen har blivit tråkigare - där skulle jag snarare hellre sett att man förlängde deras intervallstart till 20 km och återgick till tremilen. Femmilen för damer tror jag tyvärr aldrig kommer bli en deltagarsuccé även om inte tremilen var det heller.

Sen är det "intressant" att se hur masstarterna utvecklats på herrsidan senaste åren, innan så var det 20 man med in till spurten som Northug vann medan nu är norrmännen så överlägsna att de drar ifrån utan några egentliga tempoväxlingar på både 20 och 50 km utan håller bara ett genomgående högt tempo så de andra faller av en efter en. Så länge Norge är överlägsna på herrsidan lär det inte bli mer spännande oavsett vad man hittar på.

Niklas Jonsson var inne på det flera gånger under OS att banorna blivit betydligt tuffare igen under mästerskapen efter ganska många år med lättare banor så det blir så klart mer utslagsgivande.

Annars en smula ironiskt att Sverige som var stora pådrivare för lika distanser inte ens har lika distanser på SM utan där har man gjort någon halvmesyr och bara kortat ner herrarnas lopp, förlängt damernas 15 km till 20 men lämnat deras stafetter och tremilen oförändrad.
Citera
2026-02-23, 13:46
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Hade det varit en tremil på OS i år hade sannolikt Heidi vunnit OS-guld. Det tog tre mil (och ett skidbyte) för Ebba att knäcka Heidi så en tremil och en femmil är inte utbytbara ekvivalenter.
Alle kunne vel se at det ikke var mulig for Heidi å gå i normal klassisk stil med de nye skiene. Hun måtte trippe seg fram.
Ikke at hun kunne ha vunnet uansett, for løpet til Ebba var så perfekt for henne som det kunne bli. Og forholdene og skiene gjorde at
hun kunne spille på alle sine styrker med sine lite korte og harde tryck. Og hennes svakheter ble tatt ut av ekvasjonen ved
at utforspartiene var lettkjørte i går.

Så dette ble sannolikt Ebbas beste skirenn. Knäckte Heidi du. Heidi har, med VM og OS-silver på 5 mil dette som sin beste distans.
Fosnæs fikk sitt beste resultat på distans med sin 4.plass i selveste OL. Når det er de som gjør sine absolut beste resultat på 5-milen
som uttaler seg, så er det prinsippfaste og ærlige standpunkter. Sådant respekterer jeg.

Ser at andre mener at det er mer beundringsverdig å nekte å gå 5-mil, selv om man er fullt frisk, men da er vi altså ikke enige.
( Og please, ikke jamfør platta langløp med et løp med totalt 2000 høydemeter klatring i branta stigninger. Det blir bare for dumt for meg
Slaka stigninger er noe helt annet va gjelder belastning for kroppen.)
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2026-02-23 kl. 14:02.
Citera
2026-02-23, 14:10
Medlem
katws avatar
Italien vill också skrota femmilen:

https://www.sverigesradio.se/artikel/hotet-mot-svenska-os-gulddistansen-vill-skrota-femmilen

För det var ju inga långa avstånd efter medaljörerna och resterande åkare på herrarnas femmil?

Passa på att skrota den också, när ni ändå håller på.
Citera
2026-02-23, 15:05
Medlem
Det var väl främst efter påtryckningar ifrån några svenska elitdamer om bla diskriminering som beslutet togs att ändra tremilen till 50km.
Charlotte Kalla var en av dom och hann avsluta sin karriär innan ändringen gick igenom.
Linn Svahn har efter skador och snack om bojkott endast genomfört en femmil sedan dess, 4:55min ifrån ledning i mål.
Maja Dahlqvist har med sig en DNF ifrån Lahti 2025 och en 17:e plats, 14:34min efter i mål i VM 2025.
Det är väl ungefär vad en kan förvänta sig av dom där på både 30km och 50km.

Jag tycker det är bättre att fråga åkare som är längre ner i listan vad dom tycker, dom som riskerar att bli varvade eftersom dom inte har en lika hög kapacitet. Senast igår på 50km var det väl sammanlagt sex stycken damåkare som fick kliva av. Men det går ju att lösa om dom istället åker ifrån A till B, som i Meråker (något kortare distans) eller som i Engadin, än på varvbanor.
Om en ser till resultatet på senaste OS så har banorna endast gynnat en handfull åkare. Och på andra banor gynnas åkare som drar fördel av den så kallade dragspelseffekten.

En bana med varierande terräng hela vägen kan va mindre utslagsgivande, även om en säkert får se namnkunniga i topp så behöver det inte bli lika långa avstånd bakåt i toppen och fler har möjlighet att slåss om pallen.
Loppet kan ändra karaktär när åkare saknar möjlighet att byta skidor eller när dom inte kan använda sina styrkor som ex motbackslöpning på samma jättelånga ihållande stigning flera gånger under loppet. Dom flesta klarar ju av att hänga på täten i stigningen första varvet. Det är väl nästan bara Johaug som kan avgöra ett lopp efter 10min.
För min del hade jag sett den typen av långdistans som betydligt mer underhållande att kolla på. Så länge som det är åkare i vc som ställer upp.

Sen är det väl oftast åkare med sämre slutresultat som i efterhand är mest kritiska till lite allt möjligt.
Senast redigerad av kattemeettt 2026-02-23 kl. 15:12.
Citera
2026-02-23, 15:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Då måsta jag ställa några frågor till dig:
Citat:
Så dette ble sannolikt Ebbas beste skirenn. Knäckte Heidi du. Heidi har, med VM og OS-silver på 5 mil dette som sin beste distans. Fosnæs fikk sitt beste resultat på distans med sin 4.plass i selveste OL. Når det er de som gjør sine absolut beste resultat på 5-milen som uttaler seg, så er det prinsippfaste og ærlige standpunkter. Sådant respekterer jeg.
1. Så därför kan eller bör man inte kritisera vad de säger?

2. Vad tycker du själv om spänningsargumentet? Bör damerna gå tillbaka till tremilen då inte blir någon spänning med femmil då det blir för stora avstånd och det bli avgjort så tidigt i loppen?

Citat:
Ser at andre mener at det er mer beundringsverdig å nekte å gå 5-mil, selv om man er fullt frisk, men da er vi altså ikke enige.
3. Jag har i alla fall inte uttryckt något sådant.

Citat:
(Og please, ikke jamfør platta langløp med et løp med totalt 2000 høydemeter klatring i branta stigninger. Det blir bare for dumt for meg. Slaka stigninger er noe helt annet va gjelder belastning for kroppen.)
4. Var egentligen inte sådan jämförelse jag ville göra. Var mer att i Ski Classics är det inga problem att damerna åker lika långt som herrarna även om de åker väldigt långt. Inga av damåkarna som klagar och ej heller är det någon som tycker att det är problematiskt att det blir stora tidsavstånd. Men när det gäller traditionell skidåkning är det tydligen nu problematiskt att damerna skall åka lika långt som herrarna när det gäller den längsta distansen.

Citat:
(Og please, ikke jamfør platta langløp med et løp med totalt 2000 høydemeter klatring i branta stigninger. Det blir bare for dumt for meg. Slaka stigninger er noe helt annet va gjelder belastning for kroppen.)
5. Menar du att damernas svagare fysik gör att de inte bör åka fem mil på en så här tuff bana?
Citera
2026-02-23, 16:09
Medlem
För övrigt bör Längdchefen Lars Öberg stipulera exempel och ställa över Maja Dahlqvist och Moa Ilar till världscupen i Falun och resten av säsongen. Ytterst tveksamt om dessa två ska representera Sverige någon mer gång. Kan vara lämpligt att lägga karriären på hyllan nu.

Och ja, Byström och herrlandslagets tränare ska naturligtvis vara arbetsbefriade från och med denna vecka.
Citera
2026-02-23, 16:34
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
( Og please, ikke jamfør platta langløp med et løp med totalt 2000 høydemeter klatring i branta stigninger. Det blir bare for dumt for meg
Slaka stigninger er noe helt annet va gjelder belastning for kroppen.)

Det här mästerskapet hade ju extremt tuffa och utslagsgivande banor, det kan vi väl alla vara överens om. Så då ligger väl snarare en diskussion kring HUR tuffa banor man kan ha, framförallt på en femmil som är tuff som den är. Vi har ju sett både Kläbo och Jonna se extremt slitna ut i ansiktet under loppen, nåt man sällan sett tidigare från dom två. Framförallt Kläbo som ju annars ser helt oberörd ut vanligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Det var väl främst efter påtryckningar ifrån några svenska elitdamer om bla diskriminering som beslutet togs att ändra tremilen till 50km.
Charlotte Kalla var en av dom och hann avsluta sin karriär innan ändringen gick igenom.
Linn Svahn har efter skador och snack om bojkott endast genomfört en femmil sedan dess, 4:55min ifrån ledning i mål.
Maja Dahlqvist har med sig en DNF ifrån Lahti 2025 och en 17:e plats, 14:34min efter i mål i VM 2025.
Det är väl ungefär vad en kan förvänta sig av dom där på både 30km och 50km.

Jag tycker det är bättre att fråga åkare som är längre ner i listan vad dom tycker, dom som riskerar att bli varvade eftersom dom inte har en lika hög kapacitet. Senast igår på 50km var det väl sammanlagt sex stycken damåkare som fick kliva av. Men det går ju att lösa om dom istället åker ifrån A till B, som i Meråker (något kortare distans) eller som i Engadin, än på varvbanor.
Om en ser till resultatet på senaste OS så har banorna endast gynnat en handfull åkare. Och på andra banor gynnas åkare som drar fördel av den så kallade dragspelseffekten.

En bana med varierande terräng hela vägen kan va mindre utslagsgivande, även om en säkert får se namnkunniga i topp så behöver det inte bli lika långa avstånd bakåt i toppen och fler har möjlighet att slåss om pallen.
Loppet kan ändra karaktär när åkare saknar möjlighet att byta skidor eller när dom inte kan använda sina styrkor som ex motbackslöpning på samma jättelånga ihållande stigning flera gånger under loppet. Dom flesta klarar ju av att hänga på täten i stigningen första varvet. Det är väl nästan bara Johaug som kan avgöra ett lopp efter 10min.
För min del hade jag sett den typen av långdistans som betydligt mer underhållande att kolla på. Så länge som det är åkare i vc som ställer upp.

Sen är det väl oftast åkare med sämre slutresultat som i efterhand är mest kritiska till lite allt möjligt.

Nu råkade ju Linn vara petad från gårdagens lopp trots att hon ville åka. Maja har ju aldrig varit en förespråkare för längre lopp, sprintbetonad som hon är. Att fråga blåbärsåkare vad dom vill åka tror jag är en dum idé.. Eller ska vi ge dom en halvtimmes försprång så kanske loppet blir lite spännande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in