2026-02-11, 09:15
  #517
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag sålde på 319-ish idag. Känns som att vad som helst kan hända med aktiekursen, extrem volla vid nyheter för att vara ett så likvid aktie
Det var nog inte så dumt, vi får väl en nedgång idag och snart är vi tillbaka under 300DKK igen.
Citera
2026-02-11, 09:48
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Jag vill bara rikta en liten notice för ni som inser vad Novo är här, ja jag har haussat Novo i tråden men den kan lika gärna gå 50% ner i morgon. Med det sagt så är aktien otroligt nedtryckt och vi siktar på 900 -1000 dkk fem år framåt (splittar kan ändra datan) då har vi bara nollat potentialen som fanns för något år sedan, det är ändå fair. tack för mig.
Betvivlar det. Novo gick alltså nyss ut med att man förväntar sig sänkt EBIT på 5-13 % för i år. Prispressen och konkurrensen kommer bara öka kommande åren och jag tror inte den ökade volymen helt kommer kunna kompensera för det. Lägg till att GLP-1-patenten börjar löpa ut efterhand i olika länder de kommande åren och fetmaläkemedel kommer bli mer eller mindre som att tillverka och sälja paracetamol (man kommer kanske inte kunna köpa det receptfritt på ICA för 50 spänn, men nära nog). Novo i 1000 var en bubbla som byggde på att man trodde att de skulle kunna se en kraftigt ökad volym med mer eller mindre bibehållna priser.

Med det sagt har Novo varit en bra aktie att trejda kortsiktigt i för reaktionerna både neråt och uppåt på olika nyheter har varit överdrivna och kommer säkert fortsätta vara det. Som nu senast när den backade från över 300 till under 280 på Hims-utspelet och sen gick upp till ~320 (högre än innan utspelet) när FDA meddelade att man skulle slå ner på det. Ska man tjäna pengar på Novo så är det bättre att nyttja sådana här reaktioner än att lägga sig lång permanent.
Citera
2026-02-11, 15:02
  #519
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Betvivlar det. Novo gick alltså nyss ut med att man förväntar sig sänkt EBIT på 5-13 % för i år. Prispressen och konkurrensen kommer bara öka kommande åren och jag tror inte den ökade volymen helt kommer kunna kompensera för det. Lägg till att GLP-1-patenten börjar löpa ut efterhand i olika länder de kommande åren och fetmaläkemedel kommer bli mer eller mindre som att tillverka och sälja paracetamol (man kommer kanske inte kunna köpa det receptfritt på ICA för 50 spänn, men nära nog). Novo i 1000 var en bubbla som byggde på att man trodde att de skulle kunna se en kraftigt ökad volym med mer eller mindre bibehållna priser.

Med det sagt har Novo varit en bra aktie att trejda kortsiktigt i för reaktionerna både neråt och uppåt på olika nyheter har varit överdrivna och kommer säkert fortsätta vara det. Som nu senast när den backade från över 300 till under 280 på Hims-utspelet och sen gick upp till ~320 (högre än innan utspelet) när FDA meddelade att man skulle slå ner på det. Ska man tjäna pengar på Novo så är det bättre att nyttja sådana här reaktioner än att lägga sig lång permanent.
Med det sagt hur ser du på Eli Lillys värdering?
Citera
2026-02-11, 15:29
  #520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Med det sagt hur ser du på Eli Lillys värdering?
Alldeles för hög för mig. Dock förtjänar de högre värdering än Novo eftersom de har fler ben att stå på än Novo som gått all-in på fetma/diabetes-området samt de har inte lika dålig styrning av bolaget. Så kör man peer-värdering mot Eli som motivering till varför Novo ska gå upp 3x tror jag man hamnar väldigt snett. Dels för att Elis värdering snarare borde gå ner, och dels för att det är motiverat att Novo har en lägre värdering.
Citera
2026-02-11, 15:38
  #521
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Alldeles för hög för mig. Dock förtjänar de högre värdering än Novo eftersom de har fler ben att stå på än Novo som gått all-in på fetma/diabetes-området samt de har inte lika dålig styrning av bolaget. Så kör man peer-värdering mot Eli som motivering till varför Novo ska gå upp 3x tror jag man hamnar väldigt snett. Dels för att Elis värdering snarare borde gå ner, och dels för att det är motiverat att Novo har en lägre värdering.

Jag tror du har helt fel, globala intresset har bara skrapats på ytan än så länge och Wegovy även om det är "alvedon" liknande koncept så tar det inte ifrån faktumet på patent till sent 2030 tal.´
Eli lilly är ett fint bolag men som du säger och där du har rätt så har dom bara tagit över staffetpinnen som marknadens älskling på området.
Citera
2026-02-11, 21:30
  #522
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Jag vill bara rikta en liten notice för ni som inser vad Novo är här, ja jag har haussat Novo i tråden men den kan lika gärna gå 50% ner i morgon. Med det sagt så är aktien otroligt nedtryckt och vi siktar på 900 -1000 dkk fem år framåt (splittar kan ändra datan) då har vi bara nollat potentialen som fanns för något år sedan, det är ändå fair. tack för mig.
Ingen av oss, varken jag, du eller någon annan, har någon som helst aning om vilka fetmaläkemedel som dominerar marknaden om 5 år, eller vilka företag som tillhandahåller dem. Man kan jämföra med andra snabbt föränderliga branscher/områden, till exempel sociala medier eller teknikbolag av olika slag - det var omöjligt att för 5 år sedan säga vilka som skulle vara de stora vinnarna idag.
Citera
2026-02-11, 23:40
  #523
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ingen av oss, varken jag, du eller någon annan, har någon som helst aning om vilka fetmaläkemedel som dominerar marknaden om 5 år, eller vilka företag som tillhandahåller dem. Man kan jämföra med andra snabbt föränderliga branscher/områden, till exempel sociala medier eller teknikbolag av olika slag - det var omöjligt att för 5 år sedan säga vilka som skulle vara de stora vinnarna idag.

Om vi kikar på Novos historik (som bolag) och ROE m.m så kan jag med ganska gott samvete säga att Novo nordisk kommer vara med och fightas i toppen bland metabola sjukdomar. Ett rationellt bet är just Novo som för tillfället handlas på p/e tal 13 och därav vansinnigt lågt. Därav så blir en investering i Novo mer rationell än Eli Lilly som kan falla i multipel betydligt från nu, det är ett risky bet i min värld.
Självfallet har du rätt att vi inte vet framtiden men då R&D inom området är högt för Novo så är det ganska självklart i min värld att om 5 år så ser det ljust ut, om 10 år ser det ännu ljusare ut för att Novo historiskt bevisat sig. Exakt sådant som Buffet o co kikar på även om han var tveksam till "biomed"
Citera
2026-02-12, 06:49
  #524
Medlem
CC75s avatar
Nu äger jag själv inga Novo-aktier utan jag tror mer på Hims&Hers men för er som är intresserade av Novo. Här är ett aktuellt klipp från Bloomberg som intervjuar Noves CEO Mike Doustar.

Novo Nordisk CEO on Hims Suit, Wegovy Demand and Pricing

https://www.youtube.com/watch?v=ORAAOaeZP6w

// CC
Citera
2026-02-13, 10:46
  #525
Medlem
CC75s avatar
Postade nyss nedan i Himsforumet men då det även rör Novo postar jag det även här.

// CC

Intressant avsitt från HimsHouse där Gaston Kroub - en patentjurist bryter ned Novos stämning av Hims.

Ep 55 - NOVO NORDISK SUES HIMS & HERS — Patent attorney Gaston Kroub breaks it down

https://www.youtube.com/watch?v=njJgy8t34No

Det är första gången som Novo gör en sådan här typ av stämning. Novo måste bevisa att Hims har gått över gränsen för sina egna läkemedel. Om så är fallet, måste Novo sedan bevisa att de har lidit skada av det. Ett skadeståndanspråk kan ta 2, 3, 4, 5 år innan det blir aktuellt för Hims att betala något. Om det blir tal om skadestånd kommer båda sidor att ha sina experter som berättar hur mycket (Novo) och hur lite (Hims) skadan är för Novo. Inte säkert att det blir några större pengar i slutändan.

Ekonomiskt för Hims är det inte alls säkert att Hims drabbas även vid en dom om skadestånd då de i sin tur kan ha avtal med det kinesiska företaget som tillverkar Semiglutide till dem, att de ska bära den risken. Det är dock oklart om så är fallet men det är inte ovanligt eller omöjligt att ett sådant avtal finns.

Novo vill även att Hims ska förbjudas sälja sina egna läkemedel men de har inte begärt att Hims redan nu ska göra det, dvs innan dom har fallit. Om de önskar ett s.k. permanent förbud, då kan det ta flera år att få till. Det bör även tilläggas att det kan ta flera år innan denna stämning når ett domstolsrum då Delware där stämningen är inlämnad har väldigt mycket att göra. Dvs detta kommer inte bli någon snabb lösning. Detta påverkar även att patentet som Novo hävdar att Hims har gjort intrång på (patent 343) går ut 2031. Dvs desto längre tid denna stämning drar ut på tiden, desto mindre värt blir det patentet. Dvs inte säkert att det är värt att bråka så mycket om.

Nu är det dock så att marknaden är ytlig och reagerar på ytliga rykten. Den stora massan är rädd till sin natur och oinformerad vilket gör att de reagerar snabbt utan att veta läget. Det räcker långt för att trycka ned kursen, vilket för oss som tror på företaget förstås är bra. Vi köper med rabatt.

Vad många heller inte vet är att Hims har en kvinna (Deb Autor) som tidigare har arbetat på FDA och som skrev reglerna för compounding. Dvs HIMS är mycket väl insatta i regelverket. Att de sedan väljer att utmana är en annan sak. Det är alltid en risk att utmana och disrupta en befintlig marknad. Särskilt med stora drakar som Novo som kommer göra allt för att försvara sin affärsmodell.

Dock, om man inte har en position i Hims idag finns det mycket med detta företag som skulle göra det intressant att titta närmare på. Ett pris idag på under 16 dollar är i mina ögon attraktivt och jag personligen fortsätter att köpa desto mer aktien faller. Man bör dock veta att det kan gå mycket upp och ner även kommande år kopplat till olika stämningar. Lägg därtill att marknaden generellt är mycket volantil just nu och då får aktier som Hims betydlig mer stryk än aktier i företag på mer stabila marknader. Detta ger dock också möjligheter att köpa till ett bra pris.

Ett tillägg. Många stämningar löses även utanför domstol så den möjligheten finns också och tittar man på Hims och Novos historik är det stora bråk, vänner och samarbete, stora bråk, vänner och samarbete hela tiden. M.a.o. inte säkert att det hela kommer att avgöras i ett domstolsrum.

// CC
Citera
2026-02-23, 11:18
  #526
Medlem
BamseVarBoegs avatar
VID LÄGSTA NIVÅN PÅ NÄRA FEM ÅR EFTER STUDIEMISS
Novo ner i skrivande stund -12%
https://www.placera.se/telegram/novo-nordisk-vid-lagsta-nivan-pa-nara-fem-ar-efter-studiemiss-20260223
Citera
2026-02-23, 11:37
  #527
Medlem
ingetbranicks avatar
Nej, Novo har inte direkt medvind just nu. Det är den ena negativa nyheten efter den andra, och jag tror inte att detta är den sista.

Vill man göra aktieklipp kan oälskade, ratade, missförstådda bolag som i grunden har en bra verksamhet vara precis rätt val, men det känns inte som att det är botten i Novo vi ser nu.

Citat:
Bakslagen fortsätter för Novo Nordisk i kampen om att utveckla det mest effektiva fetmapreparatet. På måndagen presenterade bolaget resultaten från en så kallad ”head-to-head”-studie. Novos stora framtidshopp Cagrisema testades direkt mot konkurrenten Eli Lillys tirzepatid, som är den aktiva substansen i Mounjaro och Zepbound.

Resultaten visar att patienter som behandlades med Cagrisema uppnådde en genomsnittlig viktnedgång på 23% efter 84 veckor. Samtidigt uppvisade gruppen som fick tirzepatid en viktminskning på 25,5%.

Novo Nordisks aktie rasar över 10% på nyheten och går mot sin lägsta stängningskurs på nästan fem år. På bara ett år har nära 60% av börsvärdet utraderats. Eli Lilly stiger samtidigt 4% i Wall Streets förhandel.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/novo-nordisk-rasar-samre-an-eli-lilly-i-ny-studie
Citera
2026-02-23, 11:48
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Med det sagt har Novo varit en bra aktie att trejda kortsiktigt i för reaktionerna både neråt och uppåt på olika nyheter har varit överdrivna och kommer säkert fortsätta vara det. Som nu senast när den backade från över 300 till under 280 på Hims-utspelet och sen gick upp till ~320 (högre än innan utspelet) när FDA meddelade att man skulle slå ner på det. Ska man tjäna pengar på Novo så är det bättre att nyttja sådana här reaktioner än att lägga sig lång permanent.
Som sagt, dumt att lägga sig lång i Novo när det ständigt kommer negativa nyheter som drar ner aktien tvåsiffrigt... -16 % idag på en av allt att döma överdriven nyhetsreaktion igen. Huruvida man tappar 23% eller 25,5% i vikt kommer knappast vara det väsentliga utan biverkningar etc. kommer vara viktigare. Sen kan man ju fråga sig varför Novo ens gjorde denna studie, någon analytiker kallade det "självmål" och det är väl bara att hålla med. Man ville visa att man var bättre än Elis preparat men lyckades visa att man var lite sämre, sett till vikttapp... Men ev. läge att fiska upp Novo för en kortsiktig trejd igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in