2026-02-23, 10:13
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Tack för bra summering! Vad gäller vallningen så tycker jag det var tydligt som vanligt att riktigt bra resultat som alltid kräver riktigt bra skidor. Jag tycker det var tydligt att Linn hade supermaterial såväl i sprinten som på stafettsträckan. Linn såg ut att ha tydligt bättre skidor än Jonna i sprinten. Även på sträcka ett i långa stafetten ser hon ut att ha bäst material, kul för hon var väl värt framgången. Ebba såg verkligen ut att ha dåligt under fötterna på sin stafettsträcka vilket jag tycker var tydligt när hon gasar för fullt ut från start och ändå med lätthet åks ikapp direkt. Förutom Linn så tror jag norge hade bättre material på damstafetten och det omvända såg ut att vara fallet i skiathlon och 10 k där Sverige hade bättre än Norge. På femmilen var det väldigt tydligt att Ebba hade klart bättre än Weng efter skidbytet. Det är väl bara de Norska herrarna som kan komma igenom och vinna trots sämre grejer även om även de såklart oftast har riktigt bra eller bäst.

Tack. Ja, jag är också inne lite på att Ebba kan haft minusskidor i stafetten. Med det sagt är det såklart inte det som avgör till Norges fördel vill jag vara tydlig (förbannade forsberg som gett mig ptsd varje gång jag läser/skriver ordet tydlig/tydligt ) med.
Linn verkar ha en helt otroligt bra skidpark till förfogande. Mer oroande att Jonnas Rossignol har en nedåtgående trend i det svenska laget, även om hon inte har katastrofskidor på nåt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu vill Norge återgå till tremilen. Jag blir så trött på denna diskussion.

Fine om vissa enskilda åkare inte gillar femmilen (som Weng) men det bör inte styra vilka distanser damerna skall åka.

Men låt mig granska argumenten:

Fosnäs

Weng

Men är det underhållningsvärdet och spänningen i loppen som skall styra? Jag tycker inte det. Och om Slind hade varit i toppform och hade haft bra skidor. Och om Frida, Jonna och Linn hade varit med. Då hade det antagligen inte alls blivit så stora tidsavstånd i toppen. Skall man gå tillbaka till tremilen bara för att det blir stora tidsavstånd i ett enskilt lopp? Jag tycker det är andra värden som skall vara styrande för vilka distanser damerna åker.

Och det här med att loppen bör vara spännande för tv-publiken. Hur är det då med loppen på herrsidan. Om Kläbo kommer till start så vet ju alla hur det kommer att sluta, han kommer avgöra med en spurt i slutet av loppen. Hur spännande är det? Men jag ser inga norska krav på att man skall ändra på herrarnas distanser bara för att det inte finns någon spänning i herrloppen. Lite skenheligt och brist på konsekvens tycker jag detta är.

Cramer/Byström

Det är alltså för få startande och för få som fullföljer femmilen och därför bör man gå tillbaka till tremilen enligt Byström. Men hur har det sett ut när man åkt tremilen på mästerskap?

I OS 2018 var det 46 åkare som kom till start. PÅ VM 2023 var det 44 åkare som kom till start. På VM 2021 var det 50 åkare som kom till start. På VM 2019 var det 48 åkare som kom till start. Så Byströms argument är knappast ett starkt argument och det är inte alls givet att det blir fler damer som deltar om man återgår till tremilen.

https://www.expressen.se/sport/os/ilska-mot-femmilen-efter-ebba-anderssons-os-guld-idiotiskt/

Jag tycker blomman hade väldigt bra resonemang under gårdagens lopp. Damerna tränar redan väldigt hårt med pass på 2-3 timmar, så dom är vana med den längden. Jag personligen ser inte varför man inte kan köra fem mil för damerna. Det stora problemet är väl snarare hur sällan man åker fem mil i världscupen. Det är klart det tar tid för åkarna att vänja sig när man bara åker en gång om året i världscupen, och det är alltså efter mästerskapen där man har en femmil på programmet. Hur ska man kunna förbereda sig då egentligen?

Sen tror inte jag att resultatet hade skiljt särskilt mycket om det var en tremil som körts istället. Dessutom intresserar inte lopp där en stor klunga följs in mot en spurt mig särskilt mycket. Jag tyckte gårdagens lopp med bronsstriden var spännande i sig. Att det är 2 åkare i en egen klass går inte att göra mycket åt.
Vi ser ju även på herrsidan en trend där åkarna som har dagen går hårt och spräcker fältet redan tidigt. Har en känsla att det är mycket vanligare efter flourförbudet trädde i kraft.
Citera
2026-02-23, 10:18
Medlem
Sista veckan av mästerskapet var … rätt ihåligt. Så varför inte både en tremil med individuell start och en femmil. med masstart?

Herrarnas stafett borde för övrigt gå tillbaka till 10 km. Inte för att det hjälper Sverige men ändå…
Citera
2026-02-23, 10:18
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fast hur spännande var det att titta på när Johaug var som bäst och avgjorde tremilarna efter några km? Det är ju just spänningsmomentet dessa norska åkare framför som ett argument. Så lät det inte förr direkt...
Heidi har stått for sitt standpunkt helt siden 5-milen ble innført. Hun gnäller ikke mye om det, men stiller til start og gjør sitt beste uansett.
Om hun hadde sutret og nektet å stille til start, ville det derimot vært noe annet.
Citera
2026-02-23, 10:21
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Tack. Ja, jag är också inne lite på att Ebba kan haft minusskidor i stafetten. Med det sagt är det såklart inte det som avgör till Norges fördel vill jag vara tydlig (förbannade forsberg som gett mig ptsd varje gång jag läser/skriver ordet tydlig/tydligt ) med.
Linn verkar ha en helt otroligt bra skidpark till förfogande. Mer oroande att Jonnas Rossignol har en nedåtgående trend i det svenska laget, även om hon inte har katastrofskidor på nåt sätt.

Jag tycker blomman hade väldigt bra resonemang under gårdagens lopp. Damerna tränar redan väldigt hårt med pass på 2-3 timmar, så dom är vana med den längden. Jag personligen ser inte varför man inte kan köra fem mil för damerna. Det stora problemet är väl snarare hur sällan man åker fem mil i världscupen. Det är klart det tar tid för åkarna att vänja sig när man bara åker en gång om året i världscupen, och det är alltså efter mästerskapen där man har en femmil på programmet. Hur ska man kunna förbereda sig då egentligen?

Sen tror inte jag att resultatet hade skiljt särskilt mycket om det var en tremil som körts istället. Dessutom intresserar inte lopp där en stor klunga följs in mot en spurt mig särskilt mycket. Jag tyckte gårdagens lopp med bronsstriden var spännande i sig. Att det är 2 åkare i en egen klass går inte att göra mycket åt.
Vi ser ju även på herrsidan en trend där åkarna som har dagen går hårt och spräcker fältet redan tidigt. Har en känsla att det är mycket vanligare efter flourförbudet trädde i kraft.
Precis ! Tre mil intervall i stedet hadde vel vært julaften for oss som elsker sporten
Citera
2026-02-23, 10:26
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Heidi har stått for sitt standpunkt helt siden 5-milen ble innført. Hun gnäller ikke mye om det, men stiller til start og gjør sitt beste uansett.
Om hun hadde sutret og nektet å stille til start, ville det derimot vært noe annet.

Fast min poäng var ju att det är nu argument som spänning framförs, när svenska åkare dominerar. Så lät det inte från norskt håll på Björgen och Johaugs tid. Att de ställer upp oavsett är bra, för att nu är ju detta med lika distanser bestämt och kommer inte att förändras oavsett under överskådlig tid.
Senast redigerad av katw 2026-02-23 kl. 10:45.
Citera
2026-02-23, 10:26
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Falun: Frida och Jonna kommer nog inte ställa upp. Ebba är nog för sliten för at ställa upp, det får man ha förståelse för.

Linn, Ilar och Maja lär dock vara med. Sverige har nationell kvot på 12 åkare. Tyvärr tror jag Byström hellre låter oss ställa upp med mindre än 12 åkare än att låta Thelma Falk åka.
Citera
2026-02-23, 10:35
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Precis ! Tre mil intervall i stedet hadde vel vært julaften for oss som elsker sporten

Ja, det är ju en populär åsikt bland purister, men det ser vi ju redan i 10km intervaller vilken fördel det kan vara att få en bra rygg att gå i. Tyvärr ingen åkform som gör mig upphetsad.
Citera
2026-02-23, 10:39
Medlem
FNLSs avatar
På söndag ska alla åka nio mil. Herrar och damer. Gamla och unga. Elitåkare och motionärer och klart sämre än så.
Citera
2026-02-23, 10:40
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Ja, det är ju en populär åsikt bland purister, men det ser vi ju redan i 10km intervaller vilken fördel det kan vara att få en bra rygg att gå i. Tyvärr ingen åkform som gör mig upphetsad.
Nu er det vel i mass-start at utøvere tjener overlegent mest på å ligge i rygger for å slippe å ta vind.
Med seeding og 7.3 slingor som i går, blir jo det problemet minimalt ift til det.
Citera
2026-02-23, 10:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
På söndag ska alla åka nio mil. Herrar och damer. Gamla och unga. Elitåkare och motionärer och klart sämre än så.

Precis. Vi får se hur "spännande" det blir
Citera
2026-02-23, 10:51
Medlem
Hoppas vi slipper rapporter om ”pers” för svenska längdåkare under sommaren och hösten. Lägger inte svenska längdskidåkare om träningen och vallfärdar till norska träningsgemenskaper från och med nu och till nästa säsong är det bara att lägga ner skiten. Samtliga svenska elitklubbar borde ifrågasätta sin egen existens om de inte ändrar inriktning på sin träning diametralt

Alla darrade upphetsat av förtjusning över Emil Danielssons imponerande axelbredd på säsongsupptakten. Edvin Anger såg ut som en grekisk gud och fick inbjudningar till amerikanska mjukporr-producenter (typ). Poromaa övertränade sig medvetet. Vilket särdeles fiasko…

Så fort en uppförsbacke kommer så rasar svenska åkare genom fältet. För dålig teknik, för dålig uthållighet, för mkt kilon att dras med. Det är skidLÖPNING, inte armhävning, sporten handlar om.

Det här är ”landslagsåkarna” OS-säsongen 25/26:

Oskar Svensson? - Fiasko!
Marcus Grate? - Fiasko!
Jens Burman? - Fiasko!
William Poromaa? - Fiasko!
Emil Danielsson? - Fiasko!
Edvin Anger? - Fiasko!
Calle Halfvarsson? - Fiasko!
Alvar Myhlback? - Hela upplägget är fiasko!
Anton Grahn? - Medelmåtta
Måns Skoglund? - Anmäld till Missing people
Truls Gisselman? - Medelmåtta!
Citera
2026-02-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Hoppas vi slipper rapporter om ”pers” för svenska längdåkare under sommaren och hösten. Lägger inte svenska längdskidåkare om träningen och vallfärdar till norska träningsgemenskaper från och med nu och till nästa säsong är det bara att lägga ner skiten. Samtliga svenska elitklubbar borde ifrågasätta sin egen existens om de inte ändrar inriktning på sin träning diametralt

Alla darrade upphetsat av förtjusning över Emil Danielssons imponerande axelbredd på säsongsupptakten. Edvin Anger såg ut som en grekisk gud och fick inbjudningar till amerikanska mjukporr-producenter (typ). Poromaa övertränade sig medvetet. Vilket särdeles fiasko…

Så fort en uppförsbacke kommer så rasar svenska åkare genom fältet. För dålig teknik, för dålig uthållighet, för mkt kilon att dras med. Det är skidLÖPNING, inte armhävning, sporten handlar om.

Det här är ”landslagsåkarna” OS-säsongen 25/26:

Oskar Svensson? - Fiasko!
Marcus Grate? - Fiasko!
Jens Burman? - Fiasko!
William Poromaa? - Fiasko!
Emil Danielsson? - Fiasko!
Edvin Anger? - Fiasko!
Calle Halfvarsson? - Fiasko!
Alvar Myhlback? - Hela upplägget är fiasko!
Anton Grahn? - Medelmåtta
Måns Skoglund? - Anmäld till Missing people
Truls Gisselman? - Medelmåtta!

Alvar Myhlbacks "upplägg" känns jävligt b.
Aldrig i helvete att någon ski classics kommer att vara i närheten av den dignitet som traditionell mästerskapsåkning kan erbjuda.
Grabbhalvan bör snarast börja träna diagonal och härda sig ute i VC.
Som det nu är så känns Alvars "karriär" bortkastad.
Han måste välja,antingen försöker han på allvar bli en riktig skidåkare eller också så får han förbli en menlös stakåkare som ställer upp i långlopp i B divisionen.En andra klass sortering som skidåkare.
Fan..han kan ju knappt åka vettig fristil en gång.Finns en eller ett par stakbanor i sprint i klassisk stil där han överhuvudtaget har möjlighet till pallplats.Han är komplett begränsad som det nu är.

Hela landslagsgruppen åkare är ett monumentalt misslyckande.Jag håller med om att samtal bör ringas till Norge,som ju bevisligen har flera förmågor som vet hur man skall göra för att bli en vettig skidåkare.

Sveriges sämsta OS någonsin på herrsidan måste få konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in