Citat:
Tack för bra summering! Vad gäller vallningen så tycker jag det var tydligt som vanligt att riktigt bra resultat som alltid kräver riktigt bra skidor. Jag tycker det var tydligt att Linn hade supermaterial såväl i sprinten som på stafettsträckan. Linn såg ut att ha tydligt bättre skidor än Jonna i sprinten. Även på sträcka ett i långa stafetten ser hon ut att ha bäst material, kul för hon var väl värt framgången. Ebba såg verkligen ut att ha dåligt under fötterna på sin stafettsträcka vilket jag tycker var tydligt när hon gasar för fullt ut från start och ändå med lätthet åks ikapp direkt. Förutom Linn så tror jag norge hade bättre material på damstafetten och det omvända såg ut att vara fallet i skiathlon och 10 k där Sverige hade bättre än Norge. På femmilen var det väldigt tydligt att Ebba hade klart bättre än Weng efter skidbytet. Det är väl bara de Norska herrarna som kan komma igenom och vinna trots sämre grejer även om även de såklart oftast har riktigt bra eller bäst.
Tack. Ja, jag är också inne lite på att Ebba kan haft minusskidor i stafetten. Med det sagt är det såklart inte det som avgör till Norges fördel vill jag vara tydlig (förbannade forsberg som gett mig ptsd varje gång jag läser/skriver ordet tydlig/tydligt
) med. Linn verkar ha en helt otroligt bra skidpark till förfogande. Mer oroande att Jonnas Rossignol har en nedåtgående trend i det svenska laget, även om hon inte har katastrofskidor på nåt sätt.
Citat:
Nu vill Norge återgå till tremilen. Jag blir så trött på denna diskussion.
Fine om vissa enskilda åkare inte gillar femmilen (som Weng) men det bör inte styra vilka distanser damerna skall åka.
Men låt mig granska argumenten:
Fosnäs
Weng
Men är det underhållningsvärdet och spänningen i loppen som skall styra? Jag tycker inte det. Och om Slind hade varit i toppform och hade haft bra skidor. Och om Frida, Jonna och Linn hade varit med. Då hade det antagligen inte alls blivit så stora tidsavstånd i toppen. Skall man gå tillbaka till tremilen bara för att det blir stora tidsavstånd i ett enskilt lopp? Jag tycker det är andra värden som skall vara styrande för vilka distanser damerna åker.
Och det här med att loppen bör vara spännande för tv-publiken. Hur är det då med loppen på herrsidan. Om Kläbo kommer till start så vet ju alla hur det kommer att sluta, han kommer avgöra med en spurt i slutet av loppen. Hur spännande är det? Men jag ser inga norska krav på att man skall ändra på herrarnas distanser bara för att det inte finns någon spänning i herrloppen. Lite skenheligt och brist på konsekvens tycker jag detta är.
Cramer/Byström
Det är alltså för få startande och för få som fullföljer femmilen och därför bör man gå tillbaka till tremilen enligt Byström. Men hur har det sett ut när man åkt tremilen på mästerskap?
I OS 2018 var det 46 åkare som kom till start. PÅ VM 2023 var det 44 åkare som kom till start. På VM 2021 var det 50 åkare som kom till start. På VM 2019 var det 48 åkare som kom till start. Så Byströms argument är knappast ett starkt argument och det är inte alls givet att det blir fler damer som deltar om man återgår till tremilen.
https://www.expressen.se/sport/os/ilska-mot-femmilen-efter-ebba-anderssons-os-guld-idiotiskt/
Fine om vissa enskilda åkare inte gillar femmilen (som Weng) men det bör inte styra vilka distanser damerna skall åka.
Men låt mig granska argumenten:
Fosnäs
Weng
Men är det underhållningsvärdet och spänningen i loppen som skall styra? Jag tycker inte det. Och om Slind hade varit i toppform och hade haft bra skidor. Och om Frida, Jonna och Linn hade varit med. Då hade det antagligen inte alls blivit så stora tidsavstånd i toppen. Skall man gå tillbaka till tremilen bara för att det blir stora tidsavstånd i ett enskilt lopp? Jag tycker det är andra värden som skall vara styrande för vilka distanser damerna åker.
Och det här med att loppen bör vara spännande för tv-publiken. Hur är det då med loppen på herrsidan. Om Kläbo kommer till start så vet ju alla hur det kommer att sluta, han kommer avgöra med en spurt i slutet av loppen. Hur spännande är det? Men jag ser inga norska krav på att man skall ändra på herrarnas distanser bara för att det inte finns någon spänning i herrloppen. Lite skenheligt och brist på konsekvens tycker jag detta är.
Cramer/Byström
Det är alltså för få startande och för få som fullföljer femmilen och därför bör man gå tillbaka till tremilen enligt Byström. Men hur har det sett ut när man åkt tremilen på mästerskap?
I OS 2018 var det 46 åkare som kom till start. PÅ VM 2023 var det 44 åkare som kom till start. På VM 2021 var det 50 åkare som kom till start. På VM 2019 var det 48 åkare som kom till start. Så Byströms argument är knappast ett starkt argument och det är inte alls givet att det blir fler damer som deltar om man återgår till tremilen.
https://www.expressen.se/sport/os/ilska-mot-femmilen-efter-ebba-anderssons-os-guld-idiotiskt/
Jag tycker blomman hade väldigt bra resonemang under gårdagens lopp. Damerna tränar redan väldigt hårt med pass på 2-3 timmar, så dom är vana med den längden. Jag personligen ser inte varför man inte kan köra fem mil för damerna. Det stora problemet är väl snarare hur sällan man åker fem mil i världscupen. Det är klart det tar tid för åkarna att vänja sig när man bara åker en gång om året i världscupen, och det är alltså efter mästerskapen där man har en femmil på programmet. Hur ska man kunna förbereda sig då egentligen?
Sen tror inte jag att resultatet hade skiljt särskilt mycket om det var en tremil som körts istället. Dessutom intresserar inte lopp där en stor klunga följs in mot en spurt mig särskilt mycket. Jag tyckte gårdagens lopp med bronsstriden var spännande i sig. Att det är 2 åkare i en egen klass går inte att göra mycket åt.
Vi ser ju även på herrsidan en trend där åkarna som har dagen går hårt och spräcker fältet redan tidigt. Har en känsla att det är mycket vanligare efter flourförbudet trädde i kraft.