2025-12-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Nu har ju, tack och lov, FIS insett att det är fel att straffa enskilda idrottsmän för att Putin bedriver ett anfallskrig i Ukraina. Du får väl informera FIS om att du ogillar det.
Nää, FIS har inte insett det.
Man har blivit tvungna till det av CAS och det pga hmmmm.........mindre bra regelverk inom FIS.
I IBU finns inte motsvarande regelverk som finns i FIS och som tillåter idrottare att tävla under neutral flagg.

Så har iaf jag uppfattat det.
Citera
2025-12-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nää, FIS har inte insett det.
Man har blivit tvungna till det av CAS och det pga hmmmm.........mindre bra regelverk inom FIS.
I IBU finns inte motsvarande regelverk som finns i FIS och som tillåter idrottare att tävla under neutral flagg.

Så har iaf jag uppfattat det.

Ok. Då tackar vi både CAS och FIS.

Förstår inte varför någon som säger sig gilla längdskidsporten inte vill se så många bra som möjligt göra upp om pallplatserna.
Senast redigerad av Challe321 2025-12-11 kl. 13:11.
Citera
2025-12-11, 13:18
Avstängd
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Nu har ju, tack och lov, FIS insett att det är fel att straffa enskilda idrottsmän för att Putin bedriver ett anfallskrig i Ukraina. Du får väl informera FIS om att du ogillar det.

De flesta har nog tänkt så att putin tar mycket stolthet i att vinna i idrott och därför ska man ockås skada honom på det viset och det är därför ryssland inte fått tävla.
Citera
2025-12-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
De flesta har nog tänkt så att putin tar mycket stolthet i att vinna i idrott och därför ska man ockås skada honom på det viset och det är därför ryssland inte fått tävla.

Ja men folk är också trötta på hyckleriet. Det har pågått och pågår andra krig, där civila dör och har dött i större mängder och då skiter folk i vilket, pga media inte skriver något om det. Skulle andra krig vara mer rättfärdigade? Det är så mycket mer i den geopolitiska maktsfären som folk inte har någon alls kunskap om.

-

Korosteljov top 10? Skulle inte förvåna mig. Någon som vet hur bra lillsyrran neppy är på distans respektive sprint? Går det att hitta resultaten i ryska cupen någonstans?
Citera
2025-12-11, 18:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
De ryssar som tillåts deltaga under neutral flagg har helt rätt fått genomgå en rejäl granskning avseende deras förhållande till kriget i Ukraina.

Nu var mitt tidigare inlägg inte direkt kopplat tiil kriget utan mer till kopplingen boendet i ett land med galen president.
Kriget i Ukraina är just en konsekvens av en galen Putin. Alla Trumps galenskaper behöver väl knappast räknas upp.
Om vi ska diskvalificera länder för att de har en inte helt lämplig ledare så kan vi nog lägga ner internationellt tävlande
Citera
2025-12-11, 21:30
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Det blir intressant att se vilken klass de håller, Neprejeva Jr och Korostelev..

Fatta vad de har hunnit dopa sig under tiden utan att FIS har kunnat genomföra kontroller.
Citera
2025-12-11, 21:31
Medlem
Sophia Laukli pausar säsongen, USA har verkligen inte fått någon bra start den här säsongen om man bortser från Diggins.
Citera
2025-12-11, 21:38
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Sophia Laukli pausar säsongen, USA har verkligen inte fått någon bra start den här säsongen om man bortser från Diggins.
Ingen TdS för henne? Synd då jag tycker hon är rätt intressant att hålla lite koll på.
Citera
2025-12-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern
Fatta vad de har hunnit dopa sig under tiden utan att FIS har kunnat genomföra kontroller.

Varför skulle FIS inte kunnat göra dopingtester?
Citera
2025-12-12, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Ingen TdS för henne? Synd då jag tycker hon är rätt intressant att hålla lite koll på.
Oklart om det ens blir något OS om jag tolkar hennes text rätt, jag förstår också att hon drar i bromsen. Både förra säsongen och inledningen av denna har varit riktigt dåliga och hon har ju inte heller kunnat hålla på med traillöpningen under sommaren så helt rätt att ta ett steg tillbaka på obestämd tid och försöka komma på vad som är fel och hur man kommer tillbaka.

Känns spontant som en klassisk överträning, kan tänka mig att det var svårt att hejda sig efter säsongen 2024 som avslutades med att vara tvåa på tremilen efter Johaug och varit på nivå med Slind och Weng under andra NM-lopp den säsongen.

Aker Dählie kanske behöver omvärderas lite grann, Eiduka drabbades också av problem och bröt förra säsongen och kör utanför nu (i en fantastiskt snygg tävlingsdräkt får jag säga) och nu Laukli så kan inte vara helt optimalt när två av deras mest lovande åkare får avbryta säsongerna.
Citera
2025-12-12, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern

Nu är det väl ändå så att det är WADA som utför dopingkontroller. Ett av kriterierna för att åkarna skall få tävla under neutral flagg är att de har varit tillgängliga för WADA's dopingkontroller.
Citera
2025-12-12, 09:32
Medlem
konstigkonsts avatar
Ber om ursäkt om det diskuterats i tråden tidigare, men var är kanadensarna? Tuff ekonomi? Kommer de till touren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in