2026-02-22, 15:54
Medlem
godboys avatar
Är väl jättebra att de kollar, hyrbilar används inte sällan vid kriminella aktiviteter som droghantering. Att stå i 30 min på tomgång är jävligt blattigt och det kan mycket väl tänkas att de passerat dig innan åt motsatt håll och sett att du stod med bilen igång och därför valde att göra en kontroll.

Nu är det evigheter sen jag sov i bil, men antingen kör man av och in i skogen, men parkerar så att man inte är i vägen eller så ställer man sig på en CirkelK som har nattöppet och där märker ingen en.
Citera
2026-02-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nej, ha inte eld i bilen. Jösses.

Min kompis och jag var inte eniga om var vi skulle sova i bilen. Kompisen ville stå i en ficka där några andra också sov, jag tyckte det var småläskigt, det fanns en grusväg in i skogen men där kunde kompisen inte tänka sig att stå. Det fanns inget direkt annars.

Funkar för mig att sova i baksätet om ingen annan sover i bilen. Kompisen skulle fälla bak och sova och somnade direkt. Där var jag i baksätet med ett fällt säte på mig. Grymt obekvämt, haha.

Är väl ändå lite bra att de kollar så ingen dött i bilen, det händer faktiskt. Vad säger man om man blir väckt, såklart att man sov lite. Det är inte förbjudet. Snarare så att det är farligt att köra om man måste sova egentligen.

Man kanske är så i obygden att det inte finns parkeringsplatser med andra bilar, men spontant känns det som minst risk för koll.
Förstår polisen.
En mörklagd bil i en parkeringsficka med gående motor är en varningsklocka.
Hur tät bilen än är finns risk för koloxidförgiftning.
Bra att polisen gör sådana här kontroller.
Citera
2026-02-22, 16:03
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej det stämmer inte. Man kommer knappt märka nån skillnad av ETT värmeljus. Enkel fysik!

Men fortsätt skriva skit du...
Jag har alltid haft värmeljus som nödutrustrning i bilen, just för att ett ljus gör mer skillnad än man tror. Förutom de extra graderna värme får du även något mysigt att titta på. En konservburk med två värmeljus i gör susen.

Puss.
Citera
2026-02-22, 16:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag var i göteborg förra veckan och körde hem på torsdag eftermiddag.
Då jag hade 60 mil kvar att köra och var trött så stannade jag på denna parkeringsficka vid kl 21.00.

https://www.google.com/maps/@58.3371636,12.6174072,3a,75y,57.36h,79.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1srWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D10.26092273841769%26panoid% 3DrWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg%26yaw%3D57.35866114149662 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDIxOC4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Jag somnade med bilen avslagen och vaknade igen kl 02.00.
Jag startade bilen för att få upp värmen och en havtimma senare ser jag en bil parkerar bakom mig och någon kommer ut med en ficklampa, tänkte direkt det var polisen och det var det också.
Han kom fram till förarsidan och lyste med lampan i ansiktet på mig där jag satt och åt min jävla macka.
Jag visade körkort och han började fråga ut mig vad jag gjorde.
Jag ska hem sa jag och av ingen anledning alls skulle dom söka igenom bilen samt fick både blåsa.

Bilen va en ny hyrbil så det var inte så att jag satt i en skum jävla gammal blatte-bmw med tonade rutor.
Jag har varit med om samma sak en gång förut och då hade jag en annan bil och vari norra sverige.
Jag är inte kriminell eller nåt men jag tycker ändå det är obehagligt att bli kontrollerad sådär mitt i natten.

Nu undrar jag, var ska man sova om man vill sova i bilen?
Ska man ha bilen på hela tiden och väcker det mindre uppmärksamhet än om det bara står en nedsläkt bil där?
Nåt annat man ska tänka på?
Ska man ha alla lysen tänd inne i bilen så polisen ser att det sitter nån där?
Känns som man iaf inte vill sova i bilen på typ parkeringen på ica iaf för det lär väcka ännu mer uppmärksamhet.

Tja ska man sova i bilen så ska man ju göra det på en ordentlig rastplats, exempelvis rasta/3 älgar som ligger bara några km innan fickan du ställt dig på.

När jag ser "övergivna" bilsr utan varningdtriangel på ställen likt det du parkerat brukar jag ibland ringa 112 för atg larma om ev brott (stöld)
Citera
2026-02-22, 16:40
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
För övrigt köra 70 mil och stanna redan efter 10mil/ 1h ish för att sova är genuint dålig planering och egentligen närmast att betrakta som en trafikfara.

Den dömn du får i bilen är ksnske bättre än kngen men långt från kvslitativ, så planera bättre frsm över och boka någon enkel övernattning nästs gång.
Citera
2026-02-22, 16:48
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Då jag hade 60 mil kvar att köra och var trött så stannade jag på denna parkeringsficka vid kl 21.00.

https://www.google.com/maps/@58.3371636,12.6174072,3a,75y,57.36h,79.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1srWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D10.26092273841769%26panoid% 3DrWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg%26yaw%3D57.35866114149662 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDIxOC4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Jag startade bilen för att få upp värmen och en havtimma senare ser jag en bil parkerar bakom mig och någon kommer ut med en ficklampa, tänkte direkt det var polisen och det var det också.
Han kom fram till förarsidan och lyste med lampan i ansiktet på mig där jag satt och åt min jävla macka.
Jag ska hem sa jag och av ingen anledning alls skulle dom söka igenom bilen samt fick både blåsa.

Bilen va en ny hyrbil så det var inte så att jag satt i en skum jävla gammal blatte-bmw med tonade rutor.
Jag har varit med om samma sak en gång förut och då hade jag en annan bil och vari norra sverige.
Jag är inte kriminell eller nåt men jag tycker ändå det är obehagligt att bli kontrollerad sådär mitt i natten.

Ska man ha bilen på hela tiden och väcker det mindre uppmärksamhet än om det bara står en nedsläkt bil där?
Känns som man iaf inte vill sova i bilen på typ parkeringen på ica iaf för det lär väcka ännu mer uppmärksamhet.
Nästan alla naturskyddsområden har en liten besöksparkering. Kika på länsstyrelsens sida under "Hitta hit" På andra sidan vägen finns ju Hunneberg som är en massa naturskyddsområden. Kika i Lantmäteriets kartapp "Min karta" så syns de direkt. Rätt liten risk att bli rånad på sånna ställen med. Du slipper polisen med.
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=360099&n=6468401&z=13&mapprofile=karta&layers=% 5B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D
Citera
2026-02-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
På en P-plats ska man få stå 24 timmar, om inte andra skyltar reglerar tiderna.

Men varför stå precis vid vägen, tycker du inte att det är bullrigt?

Som gammal husbilsägare, vet jag att det alltid går att svänga av vägen och hitta ett bättre ställe.
Min favorit är parkeringsplatser till lokala badstränder.
Där är alltid tyst och tomt på nätterna.
Ett ännu bättre alternativ än parkering vid badstranden är Idrottsplatsen.
Egentligen enbart för att det finns i varenda småhåla och i lite större städer i varje stadsdel nästan.
Citera
2026-02-22, 17:15
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:

Att de söker igenom bilen trots att den är hyrd är inte ovanligt.

Gäng anlitar ofta vanliga ostraffade Svenssons för att transportera droger från plats A till B inom Sverige.

Utöver det använder gäng ofta hyrbilar, gärna Volvo v90 eller Toyota Yaris just för att smälta in.

Så fullt rimligt att du blev genomsökt, även fast du vet att du är en hyvens person så vet inte resten av världen det (samt polisen).
Citera
2026-02-22, 17:15
Medlem
Har stannat massor av ggr och sovit i bilen, både på dagen och på natten.
Vid kyrkor kapell och liknande, lastbilsparkeringar sånna stora, p fickor, badplatser, grillplatser, i parkeringshus haha när jag var tvungen att vänta på att få fixa ett däck som de hade blivit pyspunka på. Aldrig någonsin fått besök av nån, förutom en fiskare en morgon. Klev bara ut å rastade hunden, vi småpratade lite sen vidare mot närmsta mack.
De måste vara för att de är en hyrbil.
Bättre lycka nästa gång.
Citera
2026-02-22, 17:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej det stämmer inte. Man kommer knappt märka nån skillnad av ETT värmeljus. Enkel fysik!

Men fortsätt skriva skit du...

Beror på vart värmeljuset står.. ställer man det på tygsätet så kan det bli väldigt varmt och gott under en kortare period tills man dör
Citera
2026-02-22, 17:17
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Hur skulle poliserna kunna veta om Ts är kriminell eller inte? Självklart måste de kontrollera så att det inte är någon som är alkohol- eller drogpåverkad som har slocknat i bilen.
Det är väl bara att svara på frågorna, och sedan är det ingenting mer med det.

Ja eller hur! Main character syndrome på TS
Citera
2026-02-22, 17:25
Medlem
TELAVIV91s avatar
Nr 1 är att inte sova där människor promenerar förbi, nr 2 inte för nära bostadshus och nr 3 inte på p-plats vid vägen eftersom det är onödigt bullrigt. Ljuset har man släckt så att de som ändå kommer nära inte får övertag med att se allt du gör medan du ser inget.
Poliser är nog ett mindre problem, viktigare att man får möjlighet att sova så länge det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in