2026-02-02, 21:18
Medlem
Dags för en uppdatering i tråden, vi tråkmånsar som lever fegt och tryggt är nyfikna. Vi är ju många som lever våra drömmar via dig.
Citera
2026-02-05, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Dags för en uppdatering i tråden, vi tråkmånsar som lever fegt och tryggt är nyfikna. Vi är ju många som lever våra drömmar via dig.
Det är väl det som är "problemet". TS är väl tillbaka i ett svinkallt snöigt Sverige för att jobba ihop pengar... Kanske inte så kul att läsa om att han går upp kl 07.00 varje vardag, stjälper i sig morgonkaffet och pulsar iväg i snödrivorna till jobbet som "data-nå'nting" på ett tämligen normaltråkigt företag...
Citera
2026-02-05, 01:15
Medlem
Mohaves avatar
Har Kap Verde några deltagare i Vinter-OS?

Det vore otippat, men Jamaica hade ju ett bob-lag för några år sen.

Det gjordes till och med en film om det.

https://www.youtube.com/watch?v=wLlmymHRNZg
Citera
2026-02-07, 15:39
Medlem
Har du varit på Numbeo och uppdaterat lite siffror?
Skulle vara trevligt med koll ifall de befintliga är någorlunda aktuella samt gäärna komplettering i vad som saknas som t.ex. "1 Bedroom Apartment in City Centre" och "1 Bedroom Apartment Outside of City Centre"

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Mindelo-Cape-Verde
Senast redigerad av pekka01 2026-02-07 kl. 15:43.
Citera
2026-02-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Har du alltid varit så här äventyrlig eller var det nåt som hände efter ett helt liv i Sverige som fick dig att helt plötsligt köpa en båt och dra? Det framgår av tråden att du inte hade så mycket båtvana innan, så det känns som ett uppbrott snarare än en lång resa till att köpa båten och sticka. Vad hände? Skilsmässa? Eller bara tristess efter ett långt liv av slavande?

När jag var yngre ville jag knappt lämna tryggheten i soffan hemma. Jag var tidigare gift med en kvinna som var rädd för att vara på vatten och jag hade alltid en dröm att få åka båt.
När vi skilde oss köpte jag en båt, sedan blev det nog bara så att jag ville segla längre och längre bort.

Nu var det nästan 25 år sedan jag började segla runt lite på Vättern så när jag seglade hade jag en del vana. Jag har även korsat atlanten med vänner tidigare.
Citera
2026-02-12, 15:13
Medlem
Citat:

Du kan få leva den drömmen jag lever just nu :-D Jag jobbar heltid på en IT-avdelning som systemtekniker. Som tur är har vi ingen dresscode, jag kör fortfarande bohemstilen.
Vanligt svenssonliv med andra ord, med den lilla twisten att jag har en f d missbrukare till fru som lever ensam i Mindelo. Det är stressande, hon har ingen koll på ekonomi och pengar, jag kan inte skicka ner för en månad, då försvinner det på en dag.
Just nu är jag ganska orolig, hon har varit ute och varit riktigt packad några dagar, telefonen urladdad och endast korta meddelanden och samtal där hon inte riktigt gör sig förstådd. Jag misstänker att hon tagit sig ett återfall.

Idag kommer en kompis ner och skall hyra ett rum av henne i den lägenhet vi hyr så kanske hon sköter sig.

I går tror jag hon lämnade sin nya telefon i pant, hon har varit i områden med hög risk och fel sorts "gamla vänner" o s v och jag känner igen beteendet från förra gången jag var i Sverige och hon i Mindelo, då gick det ju käpprätt åt helvete.

Stressigt nu...

Men själv har jag lyckats ganska bra. Nykter i stort sett hela Januari, hade en kollega som skulle gå i pension så vi tog några öl en gång.
Jag har gått ner runt 5Kg sedan årsskiftet och är piggare. Lite depression som smyger på mig, vinter, kallt, mörkt, ensam, livsomställning, stress...

Förra helgen tänkte jag att nu har jag haft min vita månad och var och köpte alkohol. Drack och blev full, bakfull, full igen och sedan bakfull. Hela helgen förstörd, inget gjort... Så nu får det bli nyktert konstant här, några enstaka gånger kan jag ta lite men det normala får nog bli ett par öl på fredagar och sedan inget mer.
Citera
2026-02-13, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Du kan få leva den drömmen jag lever just nu :-D Jag jobbar heltid på en IT-avdelning som systemtekniker. Som tur är har vi ingen dresscode, jag kör fortfarande bohemstilen.
Vanligt svenssonliv med andra ord, med den lilla twisten att jag har en f d missbrukare till fru som lever ensam i Mindelo. Det är stressande, hon har ingen koll på ekonomi och pengar, jag kan inte skicka ner för en månad, då försvinner det på en dag.
Just nu är jag ganska orolig, hon har varit ute och varit riktigt packad några dagar, telefonen urladdad och endast korta meddelanden och samtal där hon inte riktigt gör sig förstådd. Jag misstänker att hon tagit sig ett återfall.

Idag kommer en kompis ner och skall hyra ett rum av henne i den lägenhet vi hyr så kanske hon sköter sig.

I går tror jag hon lämnade sin nya telefon i pant, hon har varit i områden med hög risk och fel sorts "gamla vänner" o s v och jag känner igen beteendet från förra gången jag var i Sverige och hon i Mindelo, då gick det ju käpprätt åt helvete.

Stressigt nu...

Men själv har jag lyckats ganska bra. Nykter i stort sett hela Januari, hade en kollega som skulle gå i pension så vi tog några öl en gång.
Jag har gått ner runt 5Kg sedan årsskiftet och är piggare. Lite depression som smyger på mig, vinter, kallt, mörkt, ensam, livsomställning, stress...

Förra helgen tänkte jag att nu har jag haft min vita månad och var och köpte alkohol. Drack och blev full, bakfull, full igen och sedan bakfull. Hela helgen förstörd, inget gjort... Så nu får det bli nyktert konstant här, några enstaka gånger kan jag ta lite men det normala får nog bli ett par öl på fredagar och sedan inget mer.

Förstår stressen runt frun. Din kompis lär väl kunna avgöra status. Inte för att det hjälper - men att få visshet.

Så planen är att arbeta ihop kapital till husbygge och senare kunna bosätta dig permanent i Mindelo? Sälja båten också.

Det råkar inte vara så att din nish inom IT är efterfågad internationellt? Då finns det ofta chans att arbeta åt amerikanska bolag på distans. Vilket jag själv gör. Lite udda tider från Sverige/Kap Verde vid möten osv men det fungerar. Bra att vara 'tvungen' att hålla sig nykter på nätterna också.

Tror det är bra om du kan undvika alkohol när du är i Sverige, både för hälsan, vikten och den mentala biten. Dessutom ska du få det obligatoriska rådet: börja träna

(det ÄR ingen slump att det rådet ges även till personer som kämpar med det mentala, det värsta som kan hända är att du blir i bättre form - så prova)
Citera
2026-02-13, 08:55
Medlem
Citat:
Förstår stressen runt frun. Din kompis lär väl kunna avgöra status. Inte för att det hjälper - men att få visshet.

Så planen är att arbeta ihop kapital till husbygge och senare kunna bosätta dig permanent i Mindelo? Sälja båten också.

Det råkar inte vara så att din nish inom IT är efterfågad internationellt? Då finns det ofta chans att arbeta åt amerikanska bolag på distans. Vilket jag själv gör. Lite udda tider från Sverige/Kap Verde vid möten osv men det fungerar. Bra att vara 'tvungen' att hålla sig nykter på nätterna också.

Tror det är bra om du kan undvika alkohol när du är i Sverige, både för hälsan, vikten och den mentala biten. Dessutom ska du få det obligatoriska rådet: börja träna

(det ÄR ingen slump att det rådet ges även till personer som kämpar med det mentala, det värsta som kan hända är att du blir i bättre form - så prova)

Jag vill sälja båten och ta pengarna för att bygga ett hus.Det är inte i Mindelo utan på ön bredvid, Santo Antao. Uppe i bergen där det växer sockerrör, mango, banan... Grönt, vackert och jävligt kuperat.
Just nu jobbar jag för att komma ifatt lite med ekonomin. Jag har varit ledig utan lön, lagrat upp en massa inköp jag behöver göra o s v innan jag kan börja spara pengar igen. Carin behöver rycka upp sig lite och försöka jobba också.
Just nu är jag irriterad och trött på henne, hon klarar ju sig inte ensam. 1.5 månader utan mig och hon är på väg tillbaka till drogmissbruk igen. Förra gången jag var i Sverige utan henne gick det ju åt helvete och det började precis så som börjar nu.

Jag har ju haft det med mig från början och varit beredd på att det kan gå åt skogen så jag är inte helt oförberedd men det känns ju trist att ge upp nu...
Citera
2026-02-22, 15:41
Medlem
Så går det med rätt så stor sannolikhet när man lämna en fd missbrukare i samma boendeområden dvs samma rutiner - eventuellt nya cirklar dvs ny stad och nya vänner, här även en ny ö, skulle kanske skyddat henne.

Kanske en koständring skulle hjälpt. För mig var hemligheten att avstå mejeriprodukter helt... och kolhydraterna. Det var dem som alltid ledde mig till mejeriprodukter och därifrån till obalans dvs sug efter skallerensare i en oavslutat kedja.

Alla "kan" dock inte det. Ändra sin kost.
Citera
2026-02-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekka01
Så går det med rätt så stor sannolikhet när man lämna en fd missbrukare i samma boendeområden dvs samma rutiner - eventuellt nya cirklar dvs ny stad och nya vänner, här även en ny ö, skulle kanske skyddat henne.

Kanske en koständring skulle hjälpt. För mig var hemligheten att avstå mejeriprodukter helt... och kolhydraterna. Det var dem som alltid ledde mig till mejeriprodukter och därifrån till obalans dvs sug efter skallerensare i en oavslutat kedja.

Alla "kan" dock inte det. Ändra sin kost.

Jag håller med. Det var delvis för att hålla henne borta från Mindelo som vi köpte tomten på Santo Antao.
Hon har ju två kretsar, hon var periodare så det gäller att hålla henne på rätt sida. Det börjar alltid med att hon dricker för mycket.

Just nu är allt lugnt, vi får se om det svänger tillbaka igen, då får det nog vara kört.

Att prata kost med någon från Kap Verde är lönlöst, det är heligt för dem. Det enda hon låter bli numera är pommes. 🤣
Citera
2026-03-02, 03:48
Medlem
Tavastehuss avatar
Deppigt och trist i Sverige säger du. Stämmer säkert. Men vad som inte är säker är din framtid i Kap Verde.

Låt nu damens återfall bli en väckarklocka. Du kan inte omvända en tung missbrukare från en så annorlunda kultur. Det kommer sluta i tragedi. Jag önskar att dina barn och andra anhöriga kunde få dig på bättre tankar.

Jag tycker du ska stanna i trista Svedala och ägna dig åt din hobby på ledig tid, det att rusta upp båtar och planera för framtida seglatser. När du har en bra båt och en fin äventyrsplan tar du tjänstledigt ett tag och ger dig iväg.

Välj dina drömmar med omsorg.
Citera
2026-03-02, 19:10
Medlem
Planer är värdelösa men planering är allt!

Hon tog sitt återfall och hade ångest över det, lovade aldrig mer o s v. Ok, en gång ingen gång men nu blev det en gång-gång ändå.
Nu är hon och försöker fixa de sista dokumenten på Santo Antao men lyckades ta sig ett återfall där också.

Nu blev det dags att ta fram planeringen och ersätta planerna. Jag vill fortfarande ha kvar tomten och bygga hus där för framtiden. Jag gillar stället och kan tänka mig att pensionera mig där men det verkar bli utan Carin.
Nu blir det lite jobb med att först få dokumentwn för tomten färdig och sedan börja om igen för att få bort hennes namn från tomten så den blir min.

Allt detta låg ju i insatsen så jag var beredd men besviken. Nu försöker jag spela på hennes känslor och se till så att hon lämnar ifrån sig de dokument, nycklar o s v hon har så jag kan släppa allt.

Nya tag! Jag säljer nog inte båten ändå, det kan bli mer segling och tomten finns ju kvar. Utan Carin kan jag ju börja spara en massa pengar igen så jag kommer igång med bygget.

Det känns bittert men samtidigt befriande. Förr var jag orolig, nu vet jag, då kan man planera igen och veta förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in