2026-02-22, 14:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Skön syn du har på dina medmänniskor!🤮

Även denna tråd innehåller ett antal godbitar för våra vänner religionspsykologerna.😁😎
Människor är smutsiga och vedervärdiga, det har jag upplevt hela mitt liv. Det är bara att öppna aftonbladet så kan du se varför. Ger du folk den minsta chans eller godhet så hugger dom dig i ryggen och skrattar som hyenor. Ingen är god, inte en enda. Hur ser du på mänskligheten?
Citera
2026-02-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Människor är smutsiga och vedervärdiga, det har jag upplevt hela mitt liv. Det är bara att öppna aftonbladet så kan du se varför. Ger du folk den minsta chans eller godhet så hugger dom dig i ryggen och skrattar som hyenor. Ingen är god, inte en enda. Hur ser du på mänskligheten?

De flesta är reko och hyggliga, men visst finns det rötägg och störda personer.
Nu träffar jag sällan på personer som figurerar i Aftonbladet.

Men ditt inlägg var väldigt talande. Var och en som har grundläggande kunskap om psykologi inser detta.
Citera
2026-02-22, 14:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nu träffar jag sällan på personer som figurerar i Aftonbladet.

Men ditt inlägg var väldigt talande. Var och en som har grundläggande kunskap om psykologi inser detta.
Jo, du kanske ser mig som någon tråkig kyrkperson med en krage, vad vet jag. Det är långt ifrån sanningen, mitt liv har varit galet på en nivå som du inte kan föreställa dig. Jag fann jesus som mitt enda hopp och bröt ihop totalt i tacksamhet. Jag skiter i dina nedvärderande psykologikommentarer, jag skriver sanningen och jag tror inte ens gud tycker annorlunda.
Citera
2026-02-22, 14:17
Medlem
Citat:

Nu träffar jag sällan på personer som figurerar i Aftonbladet. Det gör man klokt i att avhålla sig från.

Citera
2026-02-22, 14:25
Medlem
Citat:
Jo, du kanske ser mig som någon tråkig kyrkperson med en krage, vad vet jag. Det är långt ifrån sanningen, mitt liv har varit galet på en nivå som du inte kan föreställa dig. Jag fann jesus som mitt enda hopp och bröt ihop totalt i tacksamhet. Jag skiter i dina nedvärderande psykologikommentarer, jag skriver sanningen och jag tror inte ens gud tycker annorlunda.

Nej, vore du en tråkig träblock skulle du sannolikt inte skriva så öppet som du gör här.
Men, du beter dig i mångt och mycket som en nyomvänd konvertit plägar göra, om än mer öppet.
Men just sådan omvändelse är av stort intresse för religionspsykologerna och det har skrivits en del om det, därför kan ditt fall vara intressant att läsa.
Citera
2026-02-22, 14:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, vore du en tråkig träblock skulle du sannolikt inte skriva så öppet som du gör här.
Men, du beter dig i mångt och mycket som en nyomvänd konvertit plägar göra, om än mer öppet.
Men just sådan omvändelse är av stort intresse för religionspsykologerna och det har skrivits en del om det, därför kan ditt fall vara intressant att läsa.
Du får gärna länka dessa religionspsykologer, kan vara intressant, för jag har ingen aning vad du menar.
Citera
2026-02-22, 14:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Lite intressant ändå hur hela västvärlden byggdes på kristendom, och sen går just europa igenom "upplysningen" och sen ska sådana som dig börja prata om psykologi när jag skriver att jag är kristen eller hur jag ser på världen. Så som jag ser det är min omvändelse det enda rimliga, det är den naturliga reaktionen på vad kristendom faktiskt är. Reagerar man på något annat sätt så har man enligt mig något underligt inom sig.

Att gud, absolut godhet och paradiset existerar med 100% oförnekbart bevis är något som borde förändra någon på en extrem nivå. Om det inte gör det, och ens enda reaktion är att attackera bevisen utan att ens lyckas men ändå arrogant förakta kristna i någon typ av dominansspel så vet jag inte om jag kan relatera till en sån person överhuvudtaget.

Det är som vi är olika arter i så fall, och kanske är det just det som jesus menar när han säger "för att komma in i himmelriket måste man födas på nytt".

Du kan psykoanalysera mig allt du vill och hänvisa till "religionspsykologer" eller vad det nu är, men en dag kommer du se sanningen och det finns inte längre några ord du kan använda som vapen eller personer du kan hänvisa till för att plocka poäng, då är det bara du och dina val ensamma i oändligheten.
Citera
2026-02-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Motsättningen mellan Jesus och Paulus uppstår främst om man läser dem utan att ta hänsyn till sammanhang och tidpunkt. Jesus verkade inom det gamla förbundet, medan Paulus skriver efter korsfästelsen och uppståndelsen, när det nya förbundet redan trätt i kraft. Jag förstår inte hur du kan missa det. Men nåja, då tar vi det i samma punkter du ställde upp.

Frälsning genom gärningar kontra tro

Jesus talar ofta om att dömas efter gärningar, t.ex. i Matt 25. Men han lär också att det ytterst handlar om relationen till honom och tro: "Detta är Guds verk: att ni tror på den han har sänt (Joh 6:29)
Liknelsen i Matt 25 beskriver gärningar som uttryck för hjärtat, inte som meriter som förtjänar frälsning.

Paulus säger inte att gärningar är oviktiga, utan att de inte är grunden för rättfärdighet. Han talar tvärtom om "tron som verkar genom kärlek" (Gal 5:6). Därför motsäger de inte varandra: gärningar är frukt, inte grund.

Synen på lagen

I Matteusevangeliet 5 säger Jesus att han inte kommit för att upphäva lagen utan för att uppfylla den. Att uppfylla innebär inte bara att bekräfta den utan att fullborda dess syfte.

Paulus förklarar just detta i Galaterbrevet: Lagen var en fostrare fram till Kristus, när tron kom står vi inte längre under fostraren (Gal 3:24–25)

Att Paulus kallar lagen ett "dödens ämbete" (2 Kor 3:7) handlar inte om att lagen var ond, utan om att den inte kunde ge liv, den kunde bara visa synd.

Matregler och renhet

Jesus sade att det inte är det som går in i munnen som gör människan oren (Mark 7). Markusevangeliet kommenterar dessutom att därmed förklarade han all mat ren (Mark 7:19). Men du skriver att det inte handlade om mat utan om rituell renhet.

Paulus utvecklar samma tanke som Jesus: inget är orent i sig självt (Rom 14:14). Det är alltså inte ett brott mot Jesus utan en konsekvens av hans undervisning.

Kvinnans roll i församlingen

Jesus inkluderade kvinnor på ett radikalt sätt för sin tid som du skriver. Paulus samarbetade också med kvinnor, Febe, Priscilla och Junia nämns som ledande medarbetare. Så det är vi helt överens om.

Men de restriktioner som finns i vissa brev handlar sannolikt om ordning i specifika församlingar, inte om att kvinnor saknar värde eller kallelse. Paulus skriver också:
"Här är inte man eller kvinna, alla är ni ett i Kristus" (Gal 3:28)

Synen på äktenskapet

Jesus talar positivt om äktenskap absolut, men du kanske glömt att han också nämner att vissa lever ogifta "för himmelrikets skull" (Matt 19:12). Paulus säger samma sak: ogift liv kan vara en fördel för den som vill ägna sig helt åt Gud, men äktenskap är gott och legitimt (1 Kor 7).

Han förbjuder inte äktenskap, han säger uttryckligen att det är bättre att gifta sig än att brinna av begär, precis som du skriver. Jag ser inte det som motsägelsefullt, men visst, han skönmålar inte äktenskapet här kan man tycka.

Nu skönmålarvdu rejält. Börjar inte Paulus 1Kor kap 7 med att säga att det bästa för en man är att aldrig röra en kvinna.😁
Men visst, var man ung och kåt, d v s upptänd av begär, så var det ändå OK. Ibland undrar jag vad unga frikyrkomicklare tänker när de gifter sig.....och vad församlingen tänker ..om deras brinnande begär.😜
Just detta kapitel är nog mitt absoluta favoritkapitel i bibeln. Inte så mycket för eventuell teologi/filosofi, utan för vad det faktiskt säger. Det är en domedagspredikan som hela tiden uppmanar de kristna att inte engagera sig i livet.... tiden går mot sitt slut, så allt som hör detta livet till är lönlöst. Domedagen är nära. Den gode Paulus skulle i detta avseende passa fint i Yrande kretsen för ett visst samfund.😁 Fast hans syn på gärningar kontra nåd är en annan än det gängets.😎

Nåväl.....en person som för närmare 2000 år seda uppmanade sina medtroende att inte engagera sig i livet, inte bilda familj, för att slutet var nära, ska man nog ta med en stor nypa salt.
Sannolikt gjorde många samtida just det...annars hade de dött ut barnlösa och utfattiga.

Men läs gärna hela kapitlet. Och läs det kritiskt.
Citera
2026-02-22, 14:50
Medlem
Citat:
Du får gärna länka dessa religionspsykologer, kan vara intressant, för jag har ingen aning vad du menar.

Just det. Tillåt mig gissa att du inte läst psykologi alls. Du kanske skulle börja med det.
Citera
2026-02-22, 14:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Just det. Tillåt mig gissa att du inte läst psykologi alls. Du kanske skulle börja med det.
Varför ska jag läsa psykologi, menar du på ett professionellt sätt? Har du gjort det? Ingen har väl tid att läsa allt, jag läser annat.
Citera
2026-02-22, 15:34
Medlem
Citat:
Det är bra att du ställer frågor, men det kommer en gräns där jag inte kan svara på allting med perfekt information, för att jag är inte gud. Hur medvetande fungerar, hur godhet och ondska fungerar, och hur fri vilja fungerar kan inte de bästa forskarna i världen säga med säkerhet. Ibland behöver man bara lita på att gud vet vad han gör, det finns ingen kristen som har alla svaren. Man vet vad man vet, och inte vad man inte vet. Vi vet tillräckligt för att veta att vi kan lita på gud iaf, det är jag säker på.
Om ingen kan svara på de frågorna så kan förmodligen ingen övertyga mig att gud finns!

Enligt min logik så är det så mycke med religion som inte stämmer för att jag ska kunna tro,om gud splittrade atlanten eller gjorde något som ingen människa kan göra vilket jag såg med egna ögon då skulle jag vara säker!
Citera
2026-02-22, 15:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Om ingen kan svara på de frågorna så kan förmodligen ingen övertyga mig att gud finns!

Enligt min logik så är det så mycke med religion som inte stämmer för att jag ska kunna tro,om gud splittrade atlanten eller gjorde något som ingen människa kan göra vilket jag såg med egna ögon då skulle jag vara säker!
Kolla shroud of turin, jesus påstådda begravningstyg, som forskare har idag.
Världens bästa forskare kan inte återskapa avbildningen, som antagligen skapades via ett övernaturligt ljus när jesus återuppstod.

(FB) Ateister vs kristna debatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in