Citat:
Ursprungligen postat av
HasseO
Du väljer att besvara min fråga med ännu en dum fråga. Tillbaka till min fråga, varför är det detsamma som att säga att vi inte vill ha kärnkraft?
Oavsett om det skulle byggas ett nytt kärnkraftverk inom elområden SE1-4 så ligger kärnkraftverket i elområde FI inom samma elmarknadsområde. Glöm nationsgränserna, lås dig inte fast vid nationsgränserna.
Kärnkraftsverket i Forsmark ligger inom samma marknadsområde som kärnkraften i Finland. Du kan inte i ett andetag säga att du är emot elhandel med kärnkraftverken i Finland samtidigt som du är för elhandel med kärnkraftverk i Sverige. Det blir en hel absurd tanke på en fri marknad. Har du tänkt att börja markera varenda elektron med tusch för att säkert få veta var de enskilda elektronerna kommer ifrån?
Det finns ingen specifik "svensk", "finsk" eller "tysk" el på en fri marknad.
Skulle jag tänka likadant så skulle jag kunna säga att det är helt fel som svensk att köpa en flaska Tuborg i Köpenhamn men helt rätt att köpa motsvarande produkt i Malmö. Det blir också en helt absurd tanke på en fri marknad.
Med samma tankesätt skulle man inte heller få blanda ihop svensk eller dansk mjölk när man tillverkar ost inom EU.
Läser på burken med saltgurka som står på köksbordet. Ingredienser: ....Gurka (EU). Tänk likadant som med elen men byt ut ordet Gurka mot el.
Vi lever i EU-land sedan mer än 30 år tillbaka i tiden.
(F.ö är trådrubriken helt uppåt väggarna. Man omöjligen diskutera elpriser i "Sverige" . Däremot kan man diskutera elpriser i ex. SE1, NO1 eller FI.)