Citat:
Ursprungligen postat av
Kammadaj
Jag fattar inte varför de inte kombinerar vindkraftparkerna med batteri anläggningar, sedan sätter en gräns över hur mycket de släpper iväg när det går för högtryck.
När det är vindstilla så får det gå från batterierna istället för att balansera det, och inte säga till ha katastrofalt låga elpriser när det blåser för fullt och det är en överproduktion på elen.
Det finns inte så stora anläggningar för batterier.
Jag skulle vilja se spjälkning av vätgas. Men vätgasen är för svårlagrad och det ger enorma förluster.
Det bästa hade varit om man använde överskottsström till att pumpa vatten upp till en sjö. Så kan man använda fallhöjden och det tidigare pumpade vattnet till vattenkraft, när vinden mojnat.
Du kan skaffa egna batterier. Det är väldigt mycket billigare och bättre.
Vår egna nytta ger mycket mer kräm / krona. När jag köper billig ström på natten el. tidig morgon då flyttar jag verkligen effekt.
Det borde vara tillåtet att använda elbilar som effektlager via folks egna laddinfrastruktur. Om 1/2 av bilarna står mot sina laddstationer en superdyr förmiddag och laddar upp effekt. Då har man typ 2 GigaWatt till förfogande(konservativt räknat.