2026-02-22, 12:23
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag var i göteborg förra veckan och körde hem på torsdag eftermiddag.
Då jag hade 60 mil kvar att köra och var trött så stannade jag på denna parkeringsficka vid kl 21.00.

https://www.google.com/maps/@58.3371636,12.6174072,3a,75y,57.36h,79.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1srWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D10.26092273841769%26panoid% 3DrWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg%26yaw%3D57.35866114149662 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDIxOC4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Jag somnade med bilen avslagen och vaknade igen kl 02.00.
Jag startade bilen för att få upp värmen och en havtimma senare ser jag en bil parkerar bakom mig och någon kommer ut med en ficklampa, tänkte direkt det var polisen och det var det också.
Han kom fram till förarsidan och lyste med lampan i ansiktet på mig där jag satt och åt min jävla macka.
Jag visade körkort och han började fråga ut mig vad jag gjorde.
Jag ska hem sa jag och av ingen anledning alls skulle dom söka igenom bilen samt fick både blåsa.

Bilen va en ny hyrbil så det var inte så att jag satt i en skum jävla gammal blatte-bmw med tonade rutor.
Jag har varit med om samma sak en gång förut och då hade jag en annan bil och vari norra sverige.
Jag är inte kriminell eller nåt men jag tycker ändå det är obehagligt att bli kontrollerad sådär mitt i natten.

Nu undrar jag, var ska man sova om man vill sova i bilen?
Ska man ha bilen på hela tiden och väcker det mindre uppmärksamhet än om det bara står en nedsläkt bil där?
Nåt annat man ska tänka på?
Ska man ha alla lysen tänd inne i bilen så polisen ser att det sitter nån där?
Känns som man iaf inte vill sova i bilen på typ parkeringen på ica iaf för det lär väcka ännu mer uppmärksamhet.
Citera
2026-02-22, 12:26
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag var i göteborg förra veckan och körde hem på torsdag eftermiddag.
Då jag hade 60 mil kvar att köra och var trött så stannade jag på denna parkeringsficka vid kl 21.00.

https://www.google.com/maps/@58.3371636,12.6174072,3a,75y,57.36h,79.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1srWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D10.26092273841769%26panoid% 3DrWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg%26yaw%3D57.35866114149662 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDIxOC4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Jag somnade med bilen avslagen och vaknade igen kl 02.00.
Jag startade bilen för att få upp värmen och en havtimma senare ser jag en bil parkerar bakom mig och någon kommer ut med en ficklampa, tänkte direkt det var polisen och det var det också.
Han kom fram till förarsidan och lyste med lampan i ansiktet på mig där jag satt och åt min jävla macka.
Jag visade körkort och han började fråga ut mig vad jag gjorde.
Jag ska hem sa jag och av ingen anledning alls skulle dom söka igenom bilen samt fick både blåsa.

Bilen va en ny hyrbil så det var inte så att jag satt i en skum jävla gammal blatte-bmw med tonade rutor.
Jag har varit med om samma sak en gång förut och då hade jag en annan bil och vari norra sverige.
Jag är inte kriminell eller nåt men jag tycker ändå det är obehagligt att bli kontrollerad sådär mitt i natten.

Ska man ha bilen på hela tiden och väcker det mindre uppmärksamhet än om det bara står en nedsläkt bil där?
Känns som man iaf inte vill sova i bilen på typ parkeringen på ica iaf för det lär väcka ännu mer uppmärksamhet.

Misstaget är att du har en hyrbil, de garntofs och spårar dig. Rastplatser är avsedda för denna typ av göromål…
Citera
2026-02-22, 12:28
Medlem
sommarlovs avatar
På en P-plats ska man få stå 24 timmar, om inte andra skyltar reglerar tiderna.

Men varför stå precis vid vägen, tycker du inte att det är bullrigt?

Som gammal husbilsägare, vet jag att det alltid går att svänga av vägen och hitta ett bättre ställe.
Min favorit är parkeringsplatser till lokala badstränder.
Där är alltid tyst och tomt på nätterna.
Citera
2026-02-22, 12:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Din känsliga jävla egoistiska snöflinga!

Det är väl bra att polisen gör sitt jobb? Din bil stämde antagligen in på beskrivningen av nån bil de letade efter. Nån som gjort nåt kriminellt.

Hur ska polisen kunna fungera om de inte får göra såna här saker? Du borde bli glad istället att polisen gör sitt jobb!
Citera
2026-02-22, 12:57
Medlem
HBTKuks avatar
Deras jobb är att terrorisera befolkningen som sköter sig.

Tips för framtiden är att ett värmeljus räcker för att värma upp kupèn. Lite farligt men effektivt.
Citera
2026-02-22, 13:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Tips för framtiden är att ett värmeljus räcker för att värma upp kupèn.

Nej det stämmer inte. Man kommer knappt märka nån skillnad av ETT värmeljus. Enkel fysik!

Men fortsätt skriva skit du...
Citera
2026-02-22, 13:09
Medlem
SportquattroS1s avatar
Du kunde ha kört in på Rasta vid rondellen och stått där. Väcker mindre uppmärksamhet och du har inte förbipasserande bilar tätt inpå.

Jag brukar alltid köra av vägen när jag sover i bilen.
Citera
2026-02-22, 13:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Din känsliga jävla egoistiska snöflinga!

Det är väl bra att polisen gör sitt jobb? Din bil stämde antagligen in på beskrivningen av nån bil de letade efter. Nån som gjort nåt kriminellt.

Hur ska polisen kunna fungera om de inte får göra såna här saker? Du borde bli glad istället att polisen gör sitt jobb!

Jag håller helt med dig och det är väl bara att lugnt och sakligt informera polisen om läget och låta dem titta in i bilen.
De gör inte detta för att det är kul utan för att det finns personer som inte sköter sig.
Citera
2026-02-22, 13:14
Medlem
Rutinkontroll förmodligen.
Ett jävla sattyg och jag som jobbat natt flera år har varit med om detta några gånger nör man kört bil sent.
Typ från kl 23-05 kan du råka ut för detta, spelar ingen roll var du befinner dig i landet.

Jag skulle åka till Åre för några år sedan och kom dit kl 2 på natten och nån mil innan Åre möter jag en polisbil och dom vänder och stannar mig och ba" hej, Rutinkontroll ".

Jag skulle nog faktiskt rekommendera en parkering istället så du har massa bilar omkring dig för då sticker du inte ut.
Om du löser parkering på hotellets parkering borde du kunna va där helt utan att polisen ska kontrollera dig
Citera
2026-02-22, 13:19
Medlem
Varför är man rädd för polisen?

jag bruka passa på o driva med dom när man fråga vart jag ska, vart saka du åka? gärna till Island, är detta rätt väg? nej du kan inte köra bil till Island. Finland då? är jag på rättväg?
Citera
2026-02-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Undanskymd parkeringsplats funkar. Att ha bilen på hela natten är om möjligt ännu mer skumt. Om du inte behöver det för värmen skulle jag inte ha det. Det hela beror som sagt mycket på värdet, bilar är inte direkt fantastiskt isolerade (eller alls) och det är mycket rutor. Det blir rätt jävla kallt där inne. Så ligger du där och andas när du sover. Imma på alla rutor på insidan. Tända en lampa? Verkar otrevligt.

Något att tänka på? Ställ en klocka. Särskilt om du står då på ICA parkeringen. Så att du är vaken och kan köra där ifrån innan personer börjar dyka upp på morgonen. Ha en filt eller två i bilen. Det blir som sagt ganska kallt om det inte är sommar.

Stora köpcenter har bilar som står där dygnet runt och jag tror inte det ligger folk och sover i dem alla. Så att smyga in en bil till där fungerar nog rätt ok. Parkera någonstans där du kan vakna och gå ut och äta frukost direkt typ McD, IKEA eller någon bensinstation. Så kan du ju få lite kaffe och en smörgås i dig direkt.

Sova i baksätet var lite obekvämt om man är lång. Är nog bättre att försöka fälla något av framsätena så långt det går och sitt-ligga och sova där.
Citera
2026-02-22, 13:23
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varför är man rädd för polisen?

jag bruka passa på o driva med dom när man fråga vart jag ska, vart saka du åka? gärna till Island, är detta rätt väg? nej du kan inte köra bil till Island. Finland då? är jag på rättväg?

Råkar du ut för fel polis så kommer han säga du har röda ögon och du får åka med in till stationen.
Du har uppenbarligen lite fel syn och erfarenhet av att alla poliser är snäläla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in