2026-02-22, 09:06
  #32473
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Intressant artikel om Stellantis problem. Tesla är inte direkt det enda företaget som lider av att ev-försäljningen kraschat.

https://www.theverge.com/transportation/881987/stellantis-crisis-ev-loss-sales-regulations
Samma med Volvo Car som kör stenhårt på EVs. Så det blir ju lite lustigt när politiska aktivister i den här tråden blandar ihop att heilningar skulle sänka en hel sektor Kanske är för att Volvos varumärke förknippas med kommunism och folkmord?
Citera
2026-02-22, 09:50
  #32474
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Samma med Volvo Car som kör stenhårt på EVs. Så det blir ju lite lustigt när politiska aktivister i den här tråden blandar ihop att heilningar skulle sänka en hel sektor Kanske är för att Volvos varumärke förknippas med kommunism och folkmord?

Har för mig att Henry Ford var nazist, kanske därför deras försäljning av elbilar minskar?
Sen är mina historiekunskaper lite luddiga, men heilade Hitler någonsin? VW säljer ju bra menar jag.
Citera
2026-02-22, 12:35
  #32475
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Samma med Volvo Car som kör stenhårt på EVs. Så det blir ju lite lustigt när politiska aktivister i den här tråden blandar ihop att heilningar skulle sänka en hel sektor Kanske är för att Volvos varumärke förknippas med kommunism och folkmord?

Har aldrig någonsin sett Volvos VD skriva dygnet runt på twitter där han propagerar för white supremacy och att den vita rasen hotas av utplåning pga invandring från icket vita raser.

Har aldrig sett honom skriva konspirationsteorier om att judar hetsar olika folkgrupper mot vita, men Elon Musk älskar att skriva sånt.
Citera
2026-02-22, 12:52
  #32476
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vill bara påpeka det självklara.

Taxi handlar om priset. Är det högt är det dött, är det lågt är det allt.
Här finns ju även en koppling till börskursen. Är det billigt blir företagsvinsten låg, utdelningen låg, aktiekursen låg.

Alla japanska elektronikföretag utom Nintendo, de som dominerade hela världen med TV radio stereo osv, har i princip gått i konkurs och deras aktievärdering är superlåg. För det visar sig att de aldrig gick med vinst, priserna var för låga.
Citera
2026-02-22, 13:57
  #32477
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Här finns ju även en koppling till börskursen. Är det billigt blir företagsvinsten låg, utdelningen låg, aktiekursen låg.

Alla japanska elektronikföretag utom Nintendo, de som dominerade hela världen med TV radio stereo osv, har i princip gått i konkurs och deras aktievärdering är superlåg. För det visar sig att de aldrig gick med vinst, priserna var för låga.

Det intressanta med Nintendo är att de byggt upp sin marknad med billig hårdvara och tjänat in vinsten på bra ideer och mjukvara. Inte helt olikt den modell som Tesla är på väg mot.
Citera
2026-02-22, 14:21
  #32478
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Samma med Volvo Car som kör stenhårt på EVs. Så det blir ju lite lustigt när politiska aktivister i den här tråden blandar ihop att heilningar skulle sänka en hel sektor Kanske är för att Volvos varumärke förknippas med kommunism och folkmord?
Inget företag har kraschat i närheten av det vi ser hos Tesla.
Citera
2026-02-22, 14:25
  #32479
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Samt att Ford gör en förlust på 20 BUSD för sina elbilssatsningar innan de nu kastar in handduken. Det är en av många anledningar till att Tesla är lågt värderade idag, att företag som har så exemplariskt track record handlas till en premium.
Ford m.fl. har ICE-produkter att falla tillbaka på, det har inte Tesla, vars kollaps är total.

Tesla har ett börsvärde på $1.6T, mer än alla andra jämförbara företag sammanlagt, trots att dom säljer ynka 0.5% av alla produkter. Med andra ord en bubbla på bristningsgränsen. Institutioner ser detta, vilket är anledningen till att dom säljer.
Citera
2026-02-22, 14:26
  #32480
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det intressanta med Nintendo är att de byggt upp sin marknad med billig hårdvara och tjänat in vinsten på bra ideer och mjukvara. Inte helt olikt den modell som Tesla är på väg mot.
Vad är det för bra idéer du ser hos Tesla? Cybertruck?
Citera
2026-02-22, 15:33
  #32481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Samma med Volvo Car som kör stenhårt på EVs. Så det blir ju lite lustigt när politiska aktivister i den här tråden blandar ihop att heilningar skulle sänka en hel sektor Kanske är för att Volvos varumärke förknippas med kommunism och folkmord?

Två saker kan vara sanna samtidigt kompis.
Citera
2026-02-22, 16:13
  #32482
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Tesla bygger ut infrastrukturen i Berlin. De verkar inte veta om att de snart går i konkurs?

https://x.com/tesla_archive/status/2025533202799165469?s=20
Citera
2026-02-22, 16:23
  #32483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla bygger ut infrastrukturen i Berlin. De verkar inte veta om att de snart går i konkurs?

https://x.com/tesla_archive/status/2025533202799165469?s=20
Intressant att de tror på tåg för framtida transporter.
Trots att det bara gäller för transport av Tesla fordon.
Edit. Jag förstår att man inte ska dra för stora växlar på det även om det var ett intressant passus.
Citera
2026-02-22, 17:10
  #32484
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det intressanta med Nintendo är att de byggt upp sin marknad med billig hårdvara och tjänat in vinsten på bra ideer och mjukvara. Inte helt olikt den modell som Tesla är på väg mot.

Det är fråga om konsolidering. Så vitt jag vet är Sony, Panasonic mfl fortfarande giganter och framgångsrika. Men somy kansle har gått i konkurs också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in