2026-02-21, 20:49
Medlem
Hur ska man våga köpa hus nu?

Med tanke på att elsystemet har havererat ur en elkonsuments ekonomiska perspektiv?

Jag är i den situationen att jag har lite kapital och behöver en seriös bostad, och ser mig därför om på marknaden efter antingen en köpelägenhet eller hus.

Det är ju i blygsam utsträckning köparens marknad nu (är det faktiskt någonsin det på bostadsmarknaden?) och sparräntorna är ju ett hån, så att ha sparpengar på konto är ju totalt bortkastat.

Men hur i helsike ska man våga köpa ett hus, även ett litet, när man nu riskerar räkningar på 10-20 tusen i månaden bara för el?

Jag har inte de marginalerna. Hur i helsike klarar andra att inte typ omedelbart gå i personlig bankrutt?

Jag vill mest ha hus för att jag behöver garage, annars trivs jag rätt bra med enkelheten och problemfriheten i lägenheter. Har varit husägare förr och var ganska obekväm med det, alltså att saker går sönder och kostar hiskeliga summor att reparera eller byta ut.

Men borde inte husmarknanden formligen kollapsa av den bisarra situationen med elpriserna? Och inte fan kommer det ju att bli bättre! Tvärtom!
Citera
2026-02-21, 21:04
Medlem
Det är lätt att stirra sig blind på worst case-scenarier. 10–20 000 kr/mån i el gäller i praktiken äldre, direktverkande elhus med dålig isolering.
Men att köpa hus utan marginaler är i grunden en dålig idé, oavsett elpriser.
Citera
2026-02-21, 21:08
Medlem
stilichos avatar
Du kan ju till exempel köpa ett hus utan elektrisk uppvärmning.
Citera
2026-02-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Hur ska man våga köpa hus nu?

Med tanke på att elsystemet har havererat ur en elkonsuments ekonomiska perspektiv?

Jag är i den situationen att jag har lite kapital och behöver en seriös bostad, och ser mig därför om på marknaden efter antingen en köpelägenhet eller hus.

Det är ju i blygsam utsträckning köparens marknad nu (är det faktiskt någonsin det på bostadsmarknaden?) och sparräntorna är ju ett hån, så att ha sparpengar på konto är ju totalt bortkastat.

Men hur i helsike ska man våga köpa ett hus, även ett litet, när man nu riskerar räkningar på 10-20 tusen i månaden bara för el?

Jag har inte de marginalerna. Hur i helsike klarar andra att inte typ omedelbart gå i personlig bankrutt?

Jag vill mest ha hus för att jag behöver garage, annars trivs jag rätt bra med enkelheten och problemfriheten i lägenheter. Har varit husägare förr och var ganska obekväm med det, alltså att saker går sönder och kostar hiskeliga summor att reparera eller byta ut.

Men borde inte husmarknanden formligen kollapsa av den bisarra situationen med elpriserna? Och inte fan kommer det ju att bli bättre! Tvärtom!

Du får köpa ett hus som är välisolerat och har ett bra värmesystem typ fjärrvärme!
Citera
2026-02-21, 21:45
Avslutad
De som gnäller i media har gamla, dåligt isolerade hus med eluppvärmning.

Sedan ja, hus är dyrare än lägenhet. Klarar du inte kostnaderna, köp inte då?

Citat:

???

Ofta är det par som köper hus där båda jobbar. Säg att båda drar in 20-40k vardera. Då har du minst 20k per månad i händerna. Har du inte buffert då är det något fel. Hus är inte för folk på bidrag.

Och ja t.o.m enkla jobb i Sverige en bit in i karriären får du ut 20k på, lätt.

Undersköterska - Genomsnittslön: Cirka 30 000 - 32 800 kr/mån
Senast redigerad av gigglebyt3s 2026-02-21 kl. 21:48.
Citera
2026-02-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du får köpa ett hus som är välisolerat och har ett bra värmesystem typ fjärrvärme!

Fast nu får man ju läsa att även folk med bergvärme får stänga av.

Fjärrvärme? Hmm, kanske. Har inte tänkt på det.

Agenda 2030 verkar fortskrida.
Citera
Medlem
laughingducks avatar
Köpa ett hus som är eluppvärmt är inte 2026🤔
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
De som gnäller i media har gamla, dåligt isolerade hus med eluppvärmning.

Sedan ja, hus är dyrare än lägenhet. Klarar du inte kostnaderna, köp inte då?

Och hur många har toppisolerade hus med fantastiskt snåla värmesystem?

Ska vi behöva ställa 95% av Sveriges alla villor kalla och obebodda?
Citera
2026-02-21, 21:49
Avslutad
Citat:
Och hur många har toppisolerade hus med fantastiskt snåla värmesystem?

Ska vi behöva ställa 95% av Sveriges alla villor kalla och obebodda?

Jag editerade men svarar igen. Du har en agenda med tråden det är klart. Mer doomposting...

Ofta är det par som köper hus där båda jobbar. Säg att båda drar in 20-40k vardera. Då har du minst 40k per månad i händerna. Har du inte buffert då är det något fel. Hus är inte för folk på bidrag.

Som svar nej 95% av Sveriges villor kommer inte stå kalla och obebodda. Hur gammal är du? Upplevde du 90-tals krisen? Var du ens född då?
Citera
2026-02-21, 21:56
Medlem
Citat:
Fast nu får man ju läsa att även folk med bergvärme får stänga av.

Fjärrvärme? Hmm, kanske. Har inte tänkt på det.

Agenda 2030 verkar fortskrida.

Fjärrvärme är ju dyrt det också men man slipper allt jobb som med ved och det sköter sig själv!
Citera
2026-02-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Jag editerade men svarar igen. Du har en agenda med tråden det är klart. Mer doomposting...

Ofta är det par som köper hus där båda jobbar. Säg att båda drar in 20-40k vardera. Då har du minst 40k per månad i händerna. Har du inte buffert då är det något fel. Hus är inte för folk på bidrag.

Som svar nej 95% av Sveriges villor kommer inte stå kalla och obebodda. Hur gammal är du? Upplevde du 90-tals krisen? Var du ens född då?

Agenda? Doomposting?

Min agenda är att jag vill köpa en bostad, helst med garage, i område utan berikning och i glesbygd. Så få grannar som möjligt.

Du verkar aktivt bortse ifrån att det finns något som heter övriga kostnader.
Citera
2026-02-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Köpa ett hus som är eluppvärmt är inte 2026🤔

Fast nu läser man även om folk som stänger av sin bergvärme, jordvärme och annat för att DRIFTEN av dem blir för dyr!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in