2026-02-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Tror det beror på att det är extremt kallt väder som bitit sig fast under en så lång period.

Husägaren vet/märker inte att värmepumpen inte orkar med att försörja huset med värme till 100% när det är så här kallt ute.

Värmepumpen får då tillskott av en elpatron, den kan vara på ca 5-10KW.

Går elpatronen då några timmar per dygn så blir det så dyrt.
Har du dessutom effekttariff ( straffavgift för dina eltoppar), på kanske 100kr/KW via nätavgiften, då blir det katastrofalt höga räkningar.

Du så kallt har det fan inte varit. Då är det ta mig fan en större förklaring att ELBOLAGEN tar ut groteskt höga priser - varav mycket är SKATT !
Citera
2026-02-22, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Hur ska man våga köpa hus nu?

Med tanke på att elsystemet har havererat ur en elkonsuments ekonomiska perspektiv?

Jag är i den situationen att jag har lite kapital och behöver en seriös bostad, och ser mig därför om på marknaden efter antingen en köpelägenhet eller hus.

Det är ju i blygsam utsträckning köparens marknad nu (är det faktiskt någonsin det på bostadsmarknaden?) och sparräntorna är ju ett hån, så att ha sparpengar på konto är ju totalt bortkastat.

Men hur i helsike ska man våga köpa ett hus, även ett litet, när man nu riskerar räkningar på 10-20 tusen i månaden bara för el?

Jag har inte de marginalerna. Hur i helsike klarar andra att inte typ omedelbart gå i personlig bankrutt?

Jag vill mest ha hus för att jag behöver garage, annars trivs jag rätt bra med enkelheten och problemfriheten i lägenheter. Har varit husägare förr och var ganska obekväm med det, alltså att saker går sönder och kostar hiskeliga summor att reparera eller byta ut.

Men borde inte husmarknanden formligen kollapsa av den bisarra situationen med elpriserna? Och inte fan kommer det ju att bli bättre! Tvärtom!
Tar du exempel ett hus som drar 15000kw per år kostar det ca 29000kr per år o värma med dyr olja, dvs 2417kr månad, det handlar då inte om några enorma kostnader, väljer du pellets är du nere på 17000kr/år o 1417kr/månad.

Man kan säga du betalar mer i avgift för en brf än för ett hus, var bara försiktig med elpriserna sossarna har fixat till.
Citera
2026-02-22, 01:07
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Med tanke på att elsystemet har havererat ur en elkonsuments ekonomiska perspektiv?

Jag är i den situationen att jag har lite kapital och behöver en seriös bostad, och ser mig därför om på marknaden efter antingen en köpelägenhet eller hus.

Det är ju i blygsam utsträckning köparens marknad nu (är det faktiskt någonsin det på bostadsmarknaden?) och sparräntorna är ju ett hån, så att ha sparpengar på konto är ju totalt bortkastat.

Men hur i helsike ska man våga köpa ett hus, även ett litet, när man nu riskerar räkningar på 10-20 tusen i månaden bara för el?

Jag har inte de marginalerna. Hur i helsike klarar andra att inte typ omedelbart gå i personlig bankrutt?

Jag vill mest ha hus för att jag behöver garage, annars trivs jag rätt bra med enkelheten och problemfriheten i lägenheter. Har varit husägare förr och var ganska obekväm med det, alltså att saker går sönder och kostar hiskeliga summor att reparera eller byta ut.

Men borde inte husmarknanden formligen kollapsa av den bisarra situationen med elpriserna? Och inte fan kommer det ju att bli bättre! Tvärtom!

Du ska givetvis inte bo hus, enligt ditt eget resonemang. Konstigt att du startar en tråd om det?
Citera
2026-02-22, 01:10
Medlem
Winelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Vem fan har eluppvärmda hus idag? Det är väl bara att sätta in en/två luftvärmepump(ar) så är problemet löst.

Spana in Bergs kommun och ”Sveriges högsta effektavgift/straffskatt”, via elnätsföretaget BTEA.

En luft-vatten-värmepump hörande till ett vanligt hus i nyss nämnda kommun, som slog över på tillskott under några timmar i januari, resulterade i en elräkning (totalt för elnät och elhandel) på drygt 16.000 kr. Det intressanta i sammanhanget är att värmepumpen ligger helt själv på en egen huvudsäkring (20A) d.v.s inga andra apparater har adderat effektuttag och styr.temp lågt inställd.

Dessa nya effektavgifter/straffskatter är bland det allra sjukaste och mest omoraliska som har drabbat husägare på decennier. Spiken i kistan för ”grön omställning” och ökad elektrifiering av samhället.
Citera
2026-02-22, 01:28
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winelight
Spana in Bergs kommun och ”Sveriges högsta effektavgift/straffskatt”, via elnätsföretaget BTEA.

En luft-vatten-värmepump hörande till ett vanligt hus i nyss nämnda kommun, som slog över på tillskott under några timmar i januari, resulterade i en elräkning (totalt för elnät och elhandel) på drygt 16.000 kr. Det intressanta i sammanhanget är att värmepumpen ligger helt själv på en egen huvudsäkring (20A) d.v.s inga andra apparater har adderat effektuttag och styr.temp lågt inställd.

Dessa nya effektavgifter/straffskatter är bland det allra sjukaste och mest omoraliska som har drabbat husägare på decennier. Spiken i kistan för ”grön omställning” och ökad elektrifiering av samhället.
Aa jag fattar inte syftet med effektavgifterna. Det blir ju bara orättvist.
Citera
2026-02-22, 01:48
Medlem
Jag bygger en 1-planhus på 145 kvm med frånluftsvärmepump och har vattenbur golvvärme. Huset är bra isolerat.

Kollade på Bergsvärme men fick inte ihop kalkylen för det skulle vara värt att investera den summan.
Funderande på solpanler i framtiden om investeringen skulle gynna en men det får jag vänta med.

Har man gjort ett tabbe nu om inte valt fjärrvärme eller bergsvärme?
Citera
2026-02-22, 02:12
Medlem
PimPimOriginals avatar
Det är val snart... Ni kan ju demonstrera mot elskatterna.
Citera
2026-02-22, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Att äga eller inte äga sitt boende beror på. Har du ett yrke där du behöver flytta ibland är hyresrätten oslagbar. Ska du bo länge på en plats är villan bäst. När lånen är betalda och huset har stigit i pris bor du billigt och kan sälja om du behöver pengar. Personligen gillar jag att få svängrum och kan t ex tvätta mitt i natten eller kunna parkera en släpvagn på baksidan. Tillfälliga prisstoppar på el som det varit nu är inte hållbart över tid så kommer bli mindre/färre. Bra med olika möjligheter att värma sitt hus dels ur ekonomisk synvinkel och dels om det blir orostider.

Det ÄR sannolikt med extrema priser och pristoppar - i motsats med vad du och andra hävdar - om våra POLITIKER ändrar elsystemet och beskattningen av detsamma till oigenkännelse. Ungefär som 500% ränta på lånen.

I klarspråk om det behövs: våra galna politiker kan wrecka elsystemet som sådant (teknikaliteterna) och införa extrema skatter. Precis som de rödgröna vill göra med bensin- och dieselpriserna. Får MP bestämma så kommer sagda bränsle kosta 45 kr/lit för att sedan förbjudas på sikt. Vi är i motsvarande situation nu fast på elmarknaden. Fladderkraft och annan skit har förstört det.

Det politikerna KAN beskatta tills folket skriker och lider kommer de att beskatta.
Citera
2026-02-22, 02:22
Medlem
löls avatar
Även nya hus känner av elpriserna.
De flesta hus är inte nya.
Resten är ingen raketforskning.

Folket lider
Citera
2026-02-22, 02:46
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:

Köp ett hus som har bergvärme och bra isolering.
Citera
2026-02-22, 02:48
Medlem
auto-fellatios avatar
När jag läser detta är jag glad att mitt hus med direktverkande el ligger där politikerna sätter elpriset.

Var ju dock inte jätteroligt med räkningen för dec/jan pga svinkyla.

Tyvärr innebär det dock att man inte får mycket ekonomisk vinst att byta till mer effektiv värme. Hade gärna bytt till bergvärme eller solceller.
Citera
2026-02-22, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Även nya hus känner av elpriserna.
De flesta hus är inte nya.
Resten är ingen raketforskning.

Folket lider

För att folket inte tänker själva.

Man kan köpa ett hus för 1-20miljoner, men man kan inte klura ut att elpriset kan sticka iväg? (som det redan har gjort flera ggr, ända sen 2010).

Har du råd med 10.000kr elräkning 4-5ggr/år? Då är det inga problem.

Vill du hålla ner elkostnaden så mkt som möjligt? Ja, då får du ju oxå räkna på ett passivt hus, tilläggsisolering, egna solpaneler, alternativa värmekällor (pellets, vedeldat, oljepanna, dieselaggregat) och hitta något som passar din plånbok, annars kanske det är bättre att skaffa bostadsrätt.

Så jävla svårt kan det väl ändå inte vara att tänka ut en plan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in