2026-02-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Menar Du vattenmantlad vedpanna och golvvärme?
Eller bara öppen spis med insats?
Eller olja, pellets, flis, gas...
Citera
2026-02-21, 23:58
Medlem
Att äga eller inte äga sitt boende beror på. Har du ett yrke där du behöver flytta ibland är hyresrätten oslagbar. Ska du bo länge på en plats är villan bäst. När lånen är betalda och huset har stigit i pris bor du billigt och kan sälja om du behöver pengar. Personligen gillar jag att få svängrum och kan t ex tvätta mitt i natten eller kunna parkera en släpvagn på baksidan. Tillfälliga prisstoppar på el som det varit nu är inte hållbart över tid så kommer bli mindre/färre. Bra med olika möjligheter att värma sitt hus dels ur ekonomisk synvinkel och dels om det blir orostider.
Citera
2026-02-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Fast nu får man ju läsa att även folk med bergvärme får stänga av.

Fjärrvärme? Hmm, kanske. Har inte tänkt på det.

Agenda 2030 verkar fortskrida.
Tror det beror på att det är extremt kallt väder som bitit sig fast under en så lång period.

Husägaren vet/märker inte att värmepumpen inte orkar med att försörja huset med värme till 100% när det är så här kallt ute.

Värmepumpen får då tillskott av en elpatron, den kan vara på ca 5-10KW.

Går elpatronen då några timmar per dygn så blir det så dyrt.
Har du dessutom effekttariff ( straffavgift för dina eltoppar), på kanske 100kr/KW via nätavgiften, då blir det katastrofalt höga räkningar.
Citera
2026-02-22, 00:35
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det är lätt att stirra sig blind på worst case-scenarier. 10–20 000 kr/mån i el gäller i praktiken äldre, direktverkande elhus med dålig isolering.
Men att köpa hus utan marginaler är i grunden en dålig idé, oavsett elpriser.
Ingen har 10-20 000 kr i månaden för fan. Den elräkningen och det husets egenskaper skulle jag vilja se.
Citera
2026-02-22, 00:37
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
De som gnäller i media har gamla, dåligt isolerade hus med eluppvärmning.
Vem fan har eluppvärmda hus idag? Det är väl bara att sätta in en/två luftvärmepump(ar) så är problemet löst.
Citera
2026-02-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Ingen har 10-20 000 kr i månaden för fan. Den elräkningen och det husets egenskaper skulle jag vilja se.
Att påstå att ”ingen” har det är lite att ta i.

Det räcker med direktverkande el, en kall vintermånad, elpatron som går in, kanske laddning av elbil och bastu som går varm några kvällar. Har du dessutom effekttariff så sticker det iväg fort.

Det är kanske ovanligt, men inte omöjligt.
Citera
2026-02-22, 00:46
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Att påstå att ”ingen” har det är lite att ta i.

Det räcker med direktverkande el, en kall vintermånad, elpatron som går in, kanske laddning av elbil och bastu som går varm några kvällar. Har du dessutom effekttariff så sticker det iväg fort.

Det är kanske ovanligt, men inte omöjligt.
Vem har el-element på 2026? Är man inte helt efterbliven så sätter man in en luftvärmepump, så slipper man ha igång el-radiatorerna. Jag har ett hus från 70-talet med direktverkande el. Jag har elbil. Mina räkningar är inte jättehöga.
Citera
2026-02-22, 00:48
Medlem
Citat:
Vem har el-element på 2026? Är man inte helt efterbliven så sätter man in en luftvärmepump, så slipper man ha igång el-radiatorerna. Jag har ett hus från 70-talet med direktverkande el. Jag har elbil. Mina räkningar är inte jättehöga.
Vad bra att dina räkningar är låga. Tråkigt nog bor inte alla villaägare i just ditt hus med dina förutsättningar.
Citera
2026-02-22, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Fjärrvärme sköter sig själv. Men byta enhet går på runt 50k. Sedan underhåll varje år.

Och leva med en gammal burk är inte bra ekonomi det heller.

Vad är det för underhåll som behövs?
Citera
2026-02-22, 00:59
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Vad bra att dina räkningar är låga. Tråkigt nog bor inte alla villaägare i just ditt hus med dina förutsättningar.
Mina förutsättningar är inte bra. De är något av de sämsta. Men ändå har jag inga jättehöga elräkningar.
Citera
2026-02-22, 01:01
Medlem
Citat:
Mina förutsättningar är inte bra. De är något av de sämsta. Men ändå har jag inga jättehöga elräkningar.

Bra för dig. Men enskilda anekdoter förändrar ingenting
Citera
2026-02-22, 01:03
Medlem
Man ska inte tro allt man läser, det kommer alltid att finnas idioter, att strömmen är dyrare på vintern är inget nyhet och de vet alla som betalar sina räkningar...

Själv bor jag en villa från 50 talet på 165 kvm, 4 personer i område 3, förra månaden hade en elräkning på ca 3500kr, luftvärmepump som uppvärmning.

Har kollegor på jobbet som hade i regel runt 5000-9000 kr förra månaden, endast några fåtal hade över 10 tusen, kan säga att det var värre för många under vintern 2022 istället då än denna vinter kring priserna, en kollega på jobbet hade då runt 24 tusen i elräkning, en själv hade då runt 3000-5000 kr i elräkningen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in