Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Hur känner du det, eller kan veta att du ”ser” rätt, om du inte har relevanta kunskaper erfarenhet utbildning och inte minst, full insyn…?
Man behöver ingen utbildning för att se att en text manipulerats. Bara en bra syn och läskunnighet. Och ja det är väldigt vanligt med skillnad mellan vad som står i rådatan och den information som lämnas över till nämnden. Den senare är i princip alltid manipulerad i olika grad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Hur vet du det…? Se svaret ovan…
Att tycka är inte detsamma som att man det man tycker verkligen är korrekt…
Därför att jag till skillnad mot dig har sett denna skillnad med egna ögon eftersom jag känner drabbade familjer och läst deras handlingar och jämfört med den information som socialtjänstnen lämnat till nämnden och domstolen. Man behöver ingen utbildning för att se detta. Varför måste jag ha en utbildning för att se att en text är manipulerad? Hur tänkte du där?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Igen, hur vet du att de verkligen gör eller har gjort fel? Nu menar jag VET, inte vad du tycker….
DÄrför att det finns forskning på ämnet som visar det klart och tydligt Methos har pratat om det flera gånger i tråden bland annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Exakt hur vet du det…?
Har du all korrekt info, full insyn, plus dokumenterad relevant utbildning och erfarenhet….?
Men hehöver bara originalhandlingarna och lägga de bredvid varandra för att se hur fusket går till. Varför behöver jag någon särskild utbildning för det och vad skulle det vara för utbildning som hade gjort legitimt att säga att en text manipulerats?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Hur vet du, inte tror eller tycker, VET, du att orsaken till att de vinner i hög procent beror på att nåt är fel och inte för att de vinner p g a att fallen faktiskt har de fakta som gör att utfallen blir så starka…?
Orsaken till att soc nästan alltid vinner beror på att domstolen och nämnden inte faktagranskar socialtjänstens uppgifter, utan de litar på att de är korrekta, men det kan visa sig vara rena sagoberättelserna om man går igenom rådatan
Det kan vara egna påhittade citat, det kan vara ihopklippningar, det kan vara s.k "saltning" där värdeladdade ord smugit sig in som inte stod i originaldokumenten för att sätta föräldrarna i en så dålig dager som möjligt, trots att det i originalen står något helt annat. Det kan handla om att socialsekreteraren ändrat vad de riktiga experterna sagt i sina utlåtanden och gjort egna tolkningar av det och ställt egna diagnoser etc, eller dragit totalt felaktiga slutsatser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Varje fall som slutar i ett misslyckande är såklart en katastrof, men hur vet du/vi att det inte hade blivit en katastrof ändå? Och så länge man räddar fler barn än det r fel med, så är det väl bra….
Forskningen är tydligt med att det VÄRRE för barnet i genomsnitt av placeringarna. Inte bättre, precis som Methos sa. Därför borde inte så många barn placeras, utan det ska bara göras i de mest extrema fallen och då ska det göras med rigorös rättssäkerhetskontroll, uppföljning av riktiga experter och att man kan visa att det blir bättre mående för barnet. Inte värre. Men där är vi inte idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Det är ett svårt område så det finns ingen absolut säker mall som passar alla fall och scenarier. Ska man därför bara låta barn i destruktiva miljöer och situationer vara…..?
Problemet är att miljön barnen hamnar i när de placeras ofta är ÄNNU värre för barnet och forskningen är tydlig med det. Att ta ett barn från ett biologiskt hem är ett trauma i sig och det ger trasiga barn och ännu värre sociala problem längre fram. Läs själv aktuell forskning så får du se vad som händer med egna ögon.
https://www.sns.se/publikationer/sns-analys-106-overleva-barndomen-effekter-av-att-tvangsomhanderta-barn