Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
jag har aldrig utgett mig för att vara expert, men jag ser bristerna med LVU-processen och socionomernas allvarliga bristande kunskaper och hur de skadar familjer, splittrar syskon och skadar barn mentalt. Men du får gärna berätta för mig hur det kan vara ett barns bästa att helt isolera barnet från sina syskon? På vilket sätt var det här bra för för "Elsa"? Vilken forskning stödjer du dig på att det är hennes bästa? Det finns nämligen ungefär ingenting som tyder på att LVU är bra för barn i genomsnitt, utan det är mycket mycket skadligt. Personligen tycker jag att vi ska följa forskningen och det kräver även vår nya socialtjäntlag, som tyvärr inte följs.
Hur känner du det, eller kan veta att du ”ser” rätt, om du inte har relevanta kunskaper erfarenhet utbildning och inte minst, full insyn…?
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Sluta med dina dryga halmgubbar.

Ingen har begärt ”
perfekt” rättssäkerhet. Det här handlar om att rättssäkerheten har satts i det närmaste helt ur spel. Förstår du inte det behöver du läsa på och ta reda på hur verkligheten ser ut.
Hur vet du det…? Se svaret ovan…
Att tycka är inte detsamma som att man det man tycker verkligen är korrekt…
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Om jag fått bestämma hade hela LVU-processen och lagen gjorts om i grunden och socionomer och lokala fritidspolitiker hade förbjudits att fatta livsavgörande beslut för barn. Av den enkla anledningen att de begår alldeles för många misstag och har ihjäl svenska barn indirekt genom sitt plågeri.
Igen, hur vet du att de verkligen gör eller har gjort fel? Nu menar jag VET, inte vad du tycker….
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Inte när det gäller LVU. Det är total high chaparal och vilda västern som gäller. Rena påhitt och överdrifter blandas hej villt i barnutredningar för att få igenom LVU. Och i princip noll insyn i vad som egentligen återfinns i socialtjänstens journaler. Nämnderna och domstolarna litar tyvärr på vad som soc skrivit i sin utredning. Och ingen är ansvarig om det skulle vara felaktig eller rent av falsk information i princip. Även om det skulle uppdagas att informationen skulle vara uppsåtligt falsk så räknas det oftast bara som ett "förvaltningsrättsligt fel" och inte som tjänstefel. Därför kan socialsekreterare sitta och skriva vad fan de vill ostört och nämnderna tror på eländet.
Exakt hur vet du det…?
Har du all korrekt info, full insyn, plus dokumenterad relevant utbildning och erfarenhet….?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Inom LVU är rättssäkerheten bedrövlig.
Vacklande rättssäkerhet för tvångsomhändertagna barn
Idag vinner socialtjänsten 97 % av fallen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/omplacering-av-ludwig-togs-upp-i-ratten
Färska siffror från Domstolsverket ger henne rätt. Domstolarna gick på socialtjänstens linje i nästan 97 procent av alla LVU-ärenden som togs upp under 2023 och 2024
LVU har förvandlats till en barnhandel.
Familjehemsförmedlaren: ”Blir nästan som en barnmarknad”
Systemet har totalt havererat.
Det sker ingen schysst rättegång, SOC får avgöra vad som kommer i bevis och man får några timmar betalt. Förvaltningsdomstolen kontrollerar inte utredningar utan tar vad soc säger som det är absolut sanningsenligt. Makabert.
Nämndemannen: "Ohyggligt liten chans att vinna"
Nämndemannen vill vara anonym, av hänsyn till sin nuvarande arbetssituation och hur infekterad frågan har kommit att bli. Han har emellertid flera års erfarenhet av uppdraget i förvaltningsrätten.
– Jag har aldrig under mina år varit med om att rätten begär in kompletteringar till socialförvaltningens underlag när det gäller LVU. Notarien som förbereder målet utgår någonstans ifrån att det är socialens yrkande om LVU som ska vinna.
I de muntliga förhandlingarna som hålls i förvaltingsrätten i samband med LVU-ärenden, har nämndemännen möjlighet att via rådmannen ställa kompletterande frågor i ärendet. Det är en möjlighet som få utnyttjar, enligt nämndemannen.
– Som nämndeman har man ingen möjlighet att granska kvaliteten på en utredning, det är ju bara den vi har att gå på. Är den bristfällig eller inte sanningsenlig, då finns ingen chans att förhindra LVU.
Du har inte en korrekt uppfattning om LVU och dess rättssäkerhet.
Hur vet du, inte tror eller tycker, VET, du att orsaken till att de vinner i hög procent beror på att nåt är fel och inte för att de vinner p g a att fallen faktiskt har de fakta som gör att utfallen blir så starka…?
Varje fall som slutar i ett misslyckande är såklart en katastrof, men hur vet du/vi att det inte hade blivit en katastrof ändå? Och så länge man räddar fler barn än det r fel med, så är det väl bra….
Det är ett svårt område så det finns ingen absolut säker mall som passar alla fall och scenarier. Ska man därför bara låta barn i destruktiva miljöer och situationer vara…..?