2026-02-04, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ett-ar-sedan-norrmannen-terje-johansens-forsvinnande-pa-musko

Jag tror som GW att: ”något konstigt har hänt”.

Vi kan inte ens veta med 100% säkerhet om Terje lämnade Norge.
Samtalen hem är också lite mystiska och kryptiska och KAN vara manipulerade.
Även om det inte är troligt.
Citera
2026-02-06, 11:21
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Angående Terjes gps som diskurerats av och till..
I ett inslag jag tror var från Efterlyst så kunde man se att det var inlagt en position i eller omkring Haparanda. Där syntes även att han lagt till stugan han skulle åka till. Är det någon som sett några uppgifter om vilken adress han lagt till runt Haparanda?
Citera
2026-02-06, 13:37
Medlem
rubbergirls avatar
Är det adressen till huset exakt el. är det resmål Årviksand / Skjervöy el. Arnöya? I Åsted när de grejar med GPSen har jag för mig de nämner Skjervöy.

Hittade en kennel & ägarinnan har samma efternamn som kennelägaren i Norge Terje besökte. Men hittar inget om att de skulle vara släkt. Den ligger typ mellan Luleå & Haparanda. Och ingen schäfer utan en annan ras. Hon hade en kull vid tillfället.

Om man ska åka till Skjervöy från Sthlm kan man vika av vid Töre om man inte fortsätter 1h till & viker av i Haparanda ist.

Användaren Billion7, som är vän med Terje, skrev:
Citat:
Jeg tror Terje ikke var spesielt god på å bruke GPS.
Och en annan vän kommenterar hos Åsted att han visste Terje hade GPS i bilen för den hade han visat honom:
https://imgur.com/a/RWYerLW

Jag har fått intryck av att Terje var stolt & mån om sin nya bil då han hade haft gamla bilar tidigare. Så jag tänker att han visade vännen att han hade GPS för han inte haft det i tidigare bilar.

Och angående Haparanda tänker jag att det är väl ett typiskt ställe för ngn (svensk) om man lägger in adresser norrut på måfå om man vill förvilla. En norrman hade kanske lagt in Kirkenes ist
Citera
2026-02-09, 21:24
Medlem
Är det någon som vet om det är gjorden tidslinje där besöken vid PÅL och den här bensinmacken är med?
Citera
2026-02-10, 18:43
Avslutad
Citat:
Är det adressen till huset exakt el. är det resmål Årviksand / Skjervöy el. Arnöya? I Åsted när de grejar med GPSen har jag för mig de nämner Skjervöy.

Hittade en kennel & ägarinnan har samma efternamn som kennelägaren i Norge Terje besökte. Men hittar inget om att de skulle vara släkt. Den ligger typ mellan Luleå & Haparanda. Och ingen schäfer utan en annan ras. Hon hade en kull vid tillfället.

Om man ska åka till Skjervöy från Sthlm kan man vika av vid Töre om man inte fortsätter 1h till & viker av i Haparanda ist.

Och en annan vän kommenterar hos Åsted att han visste Terje hade GPS i bilen för den hade han visat honom:

Jag har fått intryck av att Terje var stolt & mån om sin nya bil då han hade haft gamla bilar tidigare. Så jag tänker att han visade vännen att han hade GPS för han inte haft det i tidigare bilar.

Och angående Haparanda tänker jag att det är väl ett typiskt ställe för ngn (svensk) om man lägger in adresser norrut på måfå om man vill förvilla. En norrman hade kanske lagt in Kirkenes ist

Att sitta och köra inlandsvägen E45 mot Östersund i kolsvart mörker är ingen höjdare.
Om han virrade bort sig redan i Grums och körde fel mot Stockholm skulle han nog aldrig hittat fram.
Det beror också på vilket stadium Terjes demens var.

Målet var troligen inte att komma fram, eller så virrade han bort sig helt och vill inte erkänna det för familjen. Vad jag förstår ringde han en vän och frågade om en adress, om han nu kunde med sin GPS så borde han väl inte behövt fråga om det.

Ett alternativ är ju GPSn strulade och blev svart, efter omstart kanske den gick igång igen.
En till tanke är väl att han knappt visste vart han befann sig när han frågar vakten på Muskö om en adress. Det kan ju vara så att inte ens vakten kände till adressen, och därför inte kommer ihåg den.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-10 kl. 19:30.
Citera
2026-02-13, 15:03
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:

https://www.tv2.no/nyheter/%C3%85sted-norge/etterforsket-som-mulig-drap-politiet-glemte-a-sjekke-gps/15609341/

Där är bilden jag menade.
Angående Terjes bil undrar jag lite hur rädd han var om den egentligen. Av hur den såg ut invändigt på bilder så var den ju inte pedantskött precis.

Ja du.. Det vore ju ett villospår det..
Min huvudteori är att ett plötsligt möte med en bofast eller stugägare på Muskö ligger bakom försvinnandet om det nu ligger ett brott bakom. Och jag har svårt tro att någon i en sådan situation skulle starta upp gpsen för att lägga in villospår.
Men en sak stör mig. Borde det inte gå att få fram var bilen befann sig när positionerna lades in och vilken tid?
Citera
2026-02-18, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
https://www.tv2.no/nyheter/%C3%85sted-norge/etterforsket-som-mulig-drap-politiet-glemte-a-sjekke-gps/15609341/

Där är bilden jag menade.
Angående Terjes bil undrar jag lite hur rädd han var om den egentligen. Av hur den såg ut invändigt på bilder så var den ju inte pedantskött precis.

Ja du.. Det vore ju ett villospår det..
Min huvudteori är att ett plötsligt möte med en bofast eller stugägare på Muskö ligger bakom försvinnandet om det nu ligger ett brott bakom. Och jag har svårt tro att någon i en sådan situation skulle starta upp gpsen för att lägga in villospår.
Men en sak stör mig. Borde det inte gå att få fram var bilen befann sig när positionerna lades in och vilken tid?

Oftast när personer går bort eller försvinner så målas en falsk eller överdriven bild upp av hur personen var som människa.

Man kan också måla upp en falsk bild av sig själv, att allt ser ut att vara ordning men inombords är det kaos och det kan spegla sig på platser där personen tillbringar mycket tid, tex i bilen eller vid skrivbordet.

Oftast vid psykisk ohälsa så har personerna svårt att hålla ordning hemma eller i sin bil, men det kan också finns områden där psykiskt sjuka personer har väldigt bra ordning, på vissa saker som betyder mycket för dom. Det finns nog båda varianterna.

Berättelsen om Terje kan vara överdriven, om hans fobier och påstådda ordning.
Rent praktiskt skulle Terje förmodligen tjäna mycket tid på att åka genom Sverige jämfört med att ta Norge vägen där det är många broar och tunnlar och snariga vägar.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-18 kl. 12:47.
Citera
2026-02-21, 07:48
Medlem
Enligt google maps så är det ungefär samma tid att köra endast via norge som att köra in lite i sverige. (ca 22h). Men den vägen som han planerade går onödigt långt ner i sverige via Grums, och den tar längre tid. (25h)

Enligt google maps, om man redan börjat köra så är den vägen inte snabbast att svänga av vid Grums utan istället fortsätta genom Sverige. (24h)

Det är ju inte omöjligt att han innan han avfärd hade planerat svänga vid Grums, men under resan insåg att den kunde förbättras, och bestämde att fortsätta österut.
Att från den nya öster-rutten sen besluta att lika bra ta hela vägen till Stockholm är plötsligt mycket rimligare, iallafall i teorin, om man har ett möjligt hundköp där.
Senast redigerad av systernbolaget 2026-02-21 kl. 07:55.
Citera
2026-02-21, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av systernbolaget
Enligt google maps så är det ungefär samma tid att köra endast via norge som att köra in lite i sverige. (ca 22h). Men den vägen som han planerade går onödigt långt ner i sverige via Grums, och den tar längre tid. (25h)

Enligt google maps, om man redan börjat köra så är den vägen inte snabbast att svänga av vid Grums utan istället fortsätta genom Sverige. (24h)

Det är ju inte omöjligt att han innan han avfärd hade planerat svänga vid Grums, men under resan insåg att den kunde förbättras, och bestämde att fortsätta österut.
Att från den nya öster-rutten sen besluta att lika bra ta hela vägen till Stockholm är plötsligt mycket rimligare, iallafall i teorin, om man har ett möjligt hundköp där.

Visst var Terje ända ute vid Norrtälje som jag förstår det, innan han plötsligt vänder söderut igen.

Uppe i Norrtälje hade han två val, antingen att svänga av mot Rimbo eller fortsätta kustvägen mot Hallstavik och Gävle. Istället viker han av söderut mot Lidingö och sedan vidare mot Nynäshamn.

Har väldigt svårt att förstå varför han väljer vägen mot Nynäshamn/Svärdsö och sedan Muskö.
Den som kan förklara denna färdväg är ett geni.

Norrtälje-Nynäshamn är en omväg på 13 mil, fram och tillbaka 26 mil.
Tror knappast man gör den turen i onödan, om man inte är väldigt förvirrad/stressad.
Citera
2026-02-21, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Visst var Terje ända ute vid Norrtälje som jag förstår det, innan han plötsligt vänder söderut igen.

Uppe i Norrtälje hade han två val, antingen att svänga av mot Rimbo eller fortsätta kustvägen mot Hallstavik och Gävle. Istället viker han av söderut mot Lidingö och sedan vidare mot Nynäshamn.

Har väldigt svårt att förstå varför han väljer vägen mot Nynäshamn/Svärdsö och sedan Muskö.
Den som kan förklara denna färdväg är ett geni.

Norrtälje-Nynäshamn är en omväg på 13 mil, fram och tillbaka 26 mil.
Tror knappast man gör den turen i onödan, om man inte är väldigt förvirrad/stressad.

En fullt rimlig förklaring är att det inte finns någon förklaring.

Terje har under resans gång drabbats av plötslig akut förvirring eller psykos och förmår inte längre hålla ihop sin tillvaro. Han är ensam och har ingen som ser hans belägenhet och kan hjälpa honom.

Bilen kör han rent rutinmässigt utan förmåga att hålla fokus på något mål. Var han hamnar beror på en slumpmässig impuls när han passerar en vägkorsning.

Han förmår inte längre att orientera sig i tillvaron. Någon gång ringer han hem och påstår att han snart är framme, en annan gång ringer han och ber om hjälp för att han är vilse.

Sen vad som händer när han till slut fastnar med bilen på Muskö är en öppen fråga. Han kan mycket väl ha blivit utsatt för ett brott, men inget tyder på det. Det mest troliga är att han i sitt förvirrade tillstånd irrat i väg och hamnat i vatten eller på någon oländig plats.
Citera
2026-02-21, 11:14
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Terje var INTE det minsta dement eller senil!
Terje var INTE en förvirrad person!

De enda vilka är förvirrade (ev senila) är ni som lägger inlägg här i tråden om just detta!
Citera
2026-02-21, 13:52
Medlem
Håller med föregående. De som förklarar alla skeenden utan känd orsak som att personer måste ha varit dementa eller haft psykos har ju tyvärr bara otroligt dåligt föreställningsförmåga imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in