2026-02-21, 12:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Jag ser framtiden, ingen lyssnar på mig.
Varför har du en demon som profilbild och skriver mysteriskt som en demon? Vad är det du håller på med egentligen?
Citera
2026-02-21, 13:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
Sanningen är att världen är obarmhärtig och att de barmhärtiga ska mötas av barmhärtighet. Det är inte barmhärtighet att ha en viss tro och det är inte barmhärtigt att förlöjliga någons tro.

Verkligheten har aldrig varit vad den synes vara och ingen uppfattning om verkligheten har varit sann.

Den är mycket skrämmande och det finns bara fördelar med att tro på en fullkomlig och god makt.

Olyckor av olika storlek och väsen lurar alltid i framtiden men människor lever högmodigt som att inget ont ska hända och det händer kristna förlorar tron på Gud när det ändå händer.

Vi har lärt oss att leva med hotet från naturkatastrofer och våldsamheter, oftast genom att förtränga faran, men det finns också ett själsligt hot som många blockerar helt genom att förneka det.

En ond varelse är vår världs furste och vi är mycket påverkade av hans ordning och hans vilja. Han är en mördare och en lögnare och han önskar inte någon något gott.
Citera
2026-02-21, 13:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Sanningen är att världen är obarmhärtig och att de barmhärtiga ska mötas av barmhärtighet. Det är inte barmhärtighet att ha en viss tro och det är inte barmhärtigt att förlöjliga någons tro.

Verkligheten har aldrig varit vad den synes vara och ingen uppfattning om verkligheten har varit sann.

Den är mycket skrämmande och det finns bara fördelar med att tro på en fullkomlig och god makt.

Olyckor av olika storlek och väsen lurar alltid i framtiden men människor lever högmodigt som att inget ont ska hända och det händer kristna förlorar tron på Gud när det ändå händer.

Vi har lärt oss att leva med hotet från naturkatastrofer och våldsamheter, oftast genom att förtränga faran, men det finns också ett själsligt hot som många blockerar helt genom att förneka det.

En ond varelse är vår världs furste och vi är mycket påverkade av hans ordning och hans vilja. Han är en mördare och en lögnare och han önskar inte någon något gott.
Existensen handlar om medvetande, där gud är det ultimata medvetandet som är grunden till allt annat medvetande.
Allt fungerar genom vilja och ordning, även vår värld och vårt universum. Även allt det dåliga med vår värld är medvetet, det är menat att ge oss en chans att bevisa storheten i våra medvetanden genom prövning.
Utan problem finns det inget sätt att bevisa sin godhet, och inget sätt att skilja på de dåliga och de bra. Hur ska man veta vem som älskar gud på riktigt och vem som inte gör det, när man får allt man vill ha direkt alltid och allt är perfekt?

Det är de som klarar att gå igenom det värsta av vår skruvade värld på jorden utan att sluta älska gud som är existensens diamanter. Att prisa gud genom lidande är en gåva som vi bara kan ge på denna sida av oändligheten.
Citat:
Inte ens på andra sidan kommer vi förstå allt eller guds natur fullständigt. Men vi kan förstå vad vi behöver förstå, och det räcker.
Citera
2026-02-21, 13:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Existensen handlar om medvetande, där gud är det ultimata medvetandet som är grunden till allt annat medvetande.
Allt fungerar genom vilja och ordning, även vår värld och vårt universum. Även allt det dåliga med vår värld är medvetet, det är menat att ge oss en chans att bevisa storheten i våra medvetanden genom prövning.
Utan problem finns det inget sätt att bevisa sin godhet, och inget sätt att skilja på de dåliga och de bra. Hur ska man veta vem som älskar gud på riktigt och vem som inte gör det, när man får allt man vill ha direkt alltid och allt är perfekt?

Det är de som klarar att gå igenom det värsta av vår skruvade värld på jorden utan att sluta älska gud som är existensens diamanter. Att prisa gud genom lidande är en gåva som vi bara kan ge på denna sida av oändligheten.

Inte ens på andra sidan kommer vi förstå allt eller guds natur fullständigt. Men vi kan förstå vad vi behöver förstå, och det räcker.
Vår världs onda furste är ingen facilitet. Han har också en vilja och kunde ha varit en bättre furste i världen av prövningar och sorger.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-02-21 kl. 13:52.
Citera
2026-02-21, 13:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vår världs onda furste är ingen fascilitet. Han har också en vilja och kunde ha varit en bättre furste i världen av prövningar och sorger.
Varför så mycket fokus på denna furste, fokusera på gud istället.
Citera
2026-02-21, 13:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför så mycket fokus på denna furste, fokusera på gud istället.
Därför att det är Satan som håller människor fångna. Det är han som hindrar människor från att förstå Jesus budskap och det är han som förfalskar religionerna.
Citera
2026-02-21, 13:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Därför att det är Satan som håller människor fångna. Det är han som hindrar människor från att förstå Jesus budskap och det är han som förfalskar religionerna.
Vilken jävel.
Citera
2026-02-21, 14:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vilken jävel.
Hjälper det med ord av Jesus?

Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:7

Och att den såddes vid vägen, det är sagt om dem som hava hört ordet, men sedan kommer djävulen och tager bort det ur deras hjärtan, för att de icke skola komma till tro och bliva frälsta. — Lukas 8:12
Citera
2026-02-21, 16:16
Medlem
Citat:
Vi kanske tar olika kurser
Men det är inte precis rättvist att en del blir torterade i krig,medans en del är fotbollsproffs och lever lyxliv?
Citera
2026-02-21, 16:27
Medlem
Citat:
Om någon har förmågan att se in i framtiden eller komma tillbaks från döden så är de antagligen värda att lyssna på i vilket fall.
ett par andra frågor som jag undrar över men som antagligen är omöjligt att svara på,om man bara är en ande utan kropp i himlen de ska man bara flyta omkring i all evighet låter väldigt tråkigt och meningslöst?

Kan man prata med andra utan mun? (Telepatiskt är enda sätt jag skulle säga det vore möjligt)?

Om en bebis dör kommer han alltid vara en bebis i all evighet och inte ha lärt sig något språk?

Om man dör som senil och 90 år kommer man bli botad och hamna i sin bästa ålder då?

Är det bara människor som kommer till himlen inga andra djur om djur kommer till himlen kommer även insekter till himlen då ?

Jag undrar vad du tror eller vet om de här frågorna!
Citera
2026-02-21, 17:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
ett par andra frågor som jag undrar över men som antagligen är omöjligt att svara på,om man bara är en ande utan kropp i himlen de ska man bara flyta omkring i all evighet låter väldigt tråkigt och meningslöst?

Kan man prata med andra utan mun? (Telepatiskt är enda sätt jag skulle säga det vore möjligt)?

Om en bebis dör kommer han alltid vara en bebis i all evighet och inte ha lärt sig något språk?

Om man dör som senil och 90 år kommer man bli botad och hamna i sin bästa ålder då?

Är det bara människor som kommer till himlen inga andra djur om djur kommer till himlen kommer även insekter till himlen då ?

Jag undrar vad du tror eller vet om de här frågorna!
Teologiskt sett så tror jag att man pratar om himlen, och den nya jorden, som två olika saker.

Himlen är där man kommunicerar telepatiskt och inte har en fysisk kropp, dock så har jag hört uttrycket spirituell kropp. Hur exakt det fungerar tror jag är svårt att förklara med jordliga ord. Himlen är också dit du kommer först när du dör.

Har även hört folk säga att det finns ultimat kunskap där, alltså du förstår alla språk, är en expert inom alla kunskaper och vet allt som går att veta ur ett jordligt perspektiv och lite till. Eftersom du inte har en fysisk kropp så finns inga sjukdomar eller begränsningar som på jorden.

Den fulländande planen är dock att jorden ska födas om på nytt, raderas och bytas ut med en jord som är perfekt, utan sjukdomar, åldring, eller entropi. Detta är alltså något annorlunda än himlen, eftersom himlen är mer 'temporärt'. Den nya jorden är där vi förväntas spendera oändligheten, tror jag?

Det betyder alltså att fysiklagarna kommer skrivas om, även alla andra typer av lagar och sätt hur jorden fungerar på ett sätt som vi inte kan föreställa oss. Saker så som atomer, molekyler, DNA, alltså en helt annan typ av allting.

På denna nya jord kommer vi inte att åldras, och alla kommer vara samma 'ålder', eller ålderslösa kanske man kan kalla det. I jordliga termer kanske mellan åldrarna 25-33 skulle vara mest jämförbart. Våra kroppar kommer också vara oförstörbara, och saker så som sjukdomar och brister kommer inte finnas. Det kommer även finnas flerdimensionell tid så att du kan göra flera saker samtidigt (svårt att föreställa sig).

Om djur och växter kommer att överföras till den nya jorden vet jag inte. Kanske? Det är väl inte omöjligt i alla fall. Djuren kommer vara ofarliga dock, så du kan klappa en björn och gå omkring med lejon.

Angående bebisar har jag faktiskt ingen aning.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-21 kl. 17:37.
Citera
2026-02-21, 17:32
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Varför har du en demon som profilbild och skriver mysteriskt som en demon? Vad är det du håller på med egentligen?

Övertagen och besatt av demoniska väsen kanske?
Du skulle bli förvånad över riktig paranormal aktivitet sysslar med!

Har du någon demon kunskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in