Citat:
Ursprungligen postat av
Guderian99
ett par andra frågor som jag undrar över men som antagligen är omöjligt att svara på,om man bara är en ande utan kropp i himlen de ska man bara flyta omkring i all evighet låter väldigt tråkigt och meningslöst?
Kan man prata med andra utan mun? (Telepatiskt är enda sätt jag skulle säga det vore möjligt)?
Om en bebis dör kommer han alltid vara en bebis i all evighet och inte ha lärt sig något språk?
Om man dör som senil och 90 år kommer man bli botad och hamna i sin bästa ålder då?
Är det bara människor som kommer till himlen inga andra djur om djur kommer till himlen kommer även insekter till himlen då ?
Jag undrar vad du tror eller vet om de här frågorna!
Teologiskt sett så tror jag att man pratar om himlen, och den nya jorden, som två olika saker.
Himlen är där man kommunicerar telepatiskt och inte har en fysisk kropp, dock så har jag hört uttrycket spirituell kropp. Hur exakt det fungerar tror jag är svårt att förklara med jordliga ord. Himlen är också dit du kommer först när du dör.
Har även hört folk säga att det finns ultimat kunskap där, alltså du förstår alla språk, är en expert inom alla kunskaper och vet allt som går att veta ur ett jordligt perspektiv och lite till. Eftersom du inte har en fysisk kropp så finns inga sjukdomar eller begränsningar som på jorden.
Den fulländande planen är dock att jorden ska födas om på nytt, raderas och bytas ut med en jord som är perfekt, utan sjukdomar, åldring, eller entropi. Detta är alltså något annorlunda än himlen, eftersom himlen är mer 'temporärt'. Den nya jorden är där vi förväntas spendera oändligheten, tror jag?
Det betyder alltså att fysiklagarna kommer skrivas om, även alla andra typer av lagar och sätt hur jorden fungerar på ett sätt som vi inte kan föreställa oss. Saker så som atomer, molekyler, DNA, alltså en helt annan typ av allting.
På denna nya jord kommer vi inte att åldras, och alla kommer vara samma 'ålder', eller ålderslösa kanske man kan kalla det. I jordliga termer kanske mellan åldrarna 25-33 skulle vara mest jämförbart. Våra kroppar kommer också vara oförstörbara, och saker så som sjukdomar och brister kommer inte finnas. Det kommer även finnas flerdimensionell tid så att du kan göra flera saker samtidigt (svårt att föreställa sig).
Om djur och växter kommer att överföras till den nya jorden vet jag inte. Kanske? Det är väl inte omöjligt i alla fall. Djuren kommer vara ofarliga dock, så du kan klappa en björn och gå omkring med lejon.
Angående bebisar har jag faktiskt ingen aning.