2026-02-19, 12:00
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetanBallongen
Nu gällde det ju inte en puss på kinden i fallet med ML, men oavsett vad man tycker eller inte tycker så tycker man inte om gällande lagstiftning så är som tidigare sagts vägen framåt att bli politiker och ändra på lagen, eller påverka genom att rösta på politiker som tycker som du. Snart är det val, så passa på. Eller menar du att det borde vara fritt fram att gå omkring på stan och pussa på vem man vill hur mycket man vill, om så bara på kinden, utan att någon skall ha någon laglig rätt att stoppa dig?

/M
Jo, det gällde just en puss på kinden. Det var allt. Men vi var ju inte där, så vi vet inte vad som sades eller på vilket sätt han närmade sig kvinnan. Att döma av reaktionerna och att han senare gjorde ytterligare ett närmande där hon faktiskt erkänner att hon vände bort huvudet och att det därmed aldrig blev någon andra puss, kan vi anta att han möjligen varit dryg eller för full och det var det. Det var inte hon som reagerade på pussen först, det var han. Han insåg att hon inte ville något mer och ville släta över för att inte riskera vänskapen. Vilket var snyggt gjort.

Det ska absolut vara fritt fram att gå fram och pussa människor på kinden om det är en naturlig handling. Det sker hela tiden. Förmodligen varenda minut. Men är det någon man känner och tycker om så är det ju inget konstigt. Möjligen något "osvenskt". Att gå fram och pussa en helt okänd människa på kinden är det ju ingen som gör, utom möjligen någon störd person. Det får man väl ha överseende med i så fall. Händer det får man väl skälla på personen eller säga ifrån. Om jag går fram till en vilt främmande människa på t ex Åhlens och lägger min hand på hennes axel eller tar hennes hand i min är det kanske olustigt, eftersom den okända kvinnan aldrig kan veta mina egentliga intentioner. Men brottsligt är det inte.

Du kan ju jämföra med en annan känd man, A Tim*ll. Han var hovmästare på Riche i Stockholm och under Metoo var det flera kvinnor som anmälde honom för att han brukade sticka in handen under deras kjolar och ta dem på musen. Det är däremot ett övergrepp, men han dömdes aldrig för det. Han är å ena sidan gränslös, kvinnorna å andra sidan var väldigt sugna på att få komma in på krogen. Men sparken fick han från Riche i alla fall. Tog inte lång tid för honom att bli hovmästare på en annan krog. Vad ML gör idag vet jag inte, men hans namn har ju släpats i smutsen.
Citera
2026-02-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jo, det gällde just en puss på kinden. Det var allt. Men vi var ju inte där, så vi vet inte vad som sades eller på vilket sätt han närmade sig kvinnan. Att döma av reaktionerna och att han senare gjorde ytterligare ett närmande där hon faktiskt erkänner att hon vände bort huvudet och att det därmed aldrig blev någon andra puss, kan vi anta att han möjligen varit dryg eller för full och det var det. Det var inte hon som reagerade på pussen först, det var han. Han insåg att hon inte ville något mer och ville släta över för att inte riskera vänskapen. Vilket var snyggt gjort.

Det ska absolut vara fritt fram att gå fram och pussa människor på kinden om det är en naturlig handling. Det sker hela tiden. Förmodligen varenda minut. Men är det någon man känner och tycker om så är det ju inget konstigt. Möjligen något "osvenskt". Att gå fram och pussa en helt okänd människa på kinden är det ju ingen som gör, utom möjligen någon störd person. Det får man väl ha överseende med i så fall. Händer det får man väl skälla på personen eller säga ifrån. Om jag går fram till en vilt främmande människa på t ex Åhlens och lägger min hand på hennes axel eller tar hennes hand i min är det kanske olustigt, eftersom den okända kvinnan aldrig kan veta mina egentliga intentioner. Men brottsligt är det inte.

Du kan ju jämföra med en annan känd man, A Tim*ll. Han var hovmästare på Riche i Stockholm och under Metoo var det flera kvinnor som anmälde honom för att han brukade sticka in handen under deras kjolar och ta dem på musen. Det är däremot ett övergrepp, men han dömdes aldrig för det. Han är å ena sidan gränslös, kvinnorna å andra sidan var väldigt sugna på att få komma in på krogen. Men sparken fick han från Riche i alla fall. Tog inte lång tid för honom att bli hovmästare på en annan krog. Vad ML gör idag vet jag inte, men hans namn har ju släpats i smutsen.

Som sagt, bli politiker om du vill ändra lagen, mer än så finns väl inte att säga efter att tingsrätt och hovrätt har sagt sitt. Jag vidhåller att det är den enklaste sak i världen att undvika, om man nu tycker att det är en liten oansenlig sak. Kan man inte hålla sig ifrån små och oansenliga saker så har man problem.

/M
Citera
2026-02-19, 17:02
Avslutad
Äcklet är kvar på svt
Citera
2026-02-19, 17:35
Medlem
Sameshs avatar
Jag tycker i och för sig att hela situationen är pinsam och borde ha retts ut av SVT direkt efter själva händelsen, men Micke gör också bort sig gång på gång och visar tyvärr hur sliskig han egentligen är.
Citera
2026-02-19, 19:11
Avstängd
https://www.expressen.se/noje/leijnegard-overklagar-igen/
Citat:
Micke Leijnegard överklagar till Högsta domstolen för att frikännas från sexuellt ofredande.
Citera
2026-02-20, 15:06
Medlem
Micke yrkar på att HD tar upp hans fall då han yrkar på jäv.

Vad gissar flashback tar de upp det?
Citera
2026-02-20, 16:19
Medlem
Micke överklagar till HD
Det ä r verkligen något allvarligt fel på karln

https://www.news55.se/livsstil/celebriteter/efter-hovrattens-avslag-micke-leijnegard-overklagar-till-hd/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=Pri nsen%20gripen%20efter%20Epstein-avsl%C3%B6jande&utm_custom%5Brm%5D=192880457
Citera
2026-02-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikSimonsson
Äcklet är kvar på svt

Kan vara svårt att bli av med honom med tanke på hur han håller på att överklaga. Sedan är han väl arbetsmiljöombud också och därmed aktiv i facket...
Citera
2026-02-20, 17:25
Medlem
Mickes överklagande HD B 1467-26

https://gofile.io/d/Yd425v
Citera
2026-02-20, 23:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix

Det handlade om pussar på munnen. Inte om pussar på kinden.

Det är inte ok med mig om en kollega pussar min fru på munnen, medan en kram eller en puss på kinden är ok. Jag tycker alltså inte det är märkligt om kvinnor överlag inte är ok med och reagerar på oönskade pussar på munnen som något som är över gränsen och som innehållande ett sexuellt moment. Det tillhör samma kategori som tafsande. När det gäller kvinnor eller män utan förhållanden måste det finnas ett visst mått av överseende med misstag om den andra parten missuppfattar intresset, men män som Micke Leijnegard skall överhuvudtaget låta bli att pussa andras fruar på munnen, oavsett vad.

Sedan finns det ibland människor med speciella överenskommelser som pussar varandra på munnen vänskapligt, men då måste det vara klart från början outtalat eller uttalat att båda är ok med det. Så är det uppenbart inte här.
Citera
2026-02-21, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jag tycker i och för sig att hela situationen är pinsam och borde ha retts ut av SVT direkt efter själva händelsen

Han är reko.
Har varit i samma rum som denne man och många kvinnor utan att se något konstigt alls.

Visst var det fel med en puss,

men en puss är en puss och man pussar barn och farmor.
Citera
2026-02-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Han är reko.
Har varit i samma rum som denne man och många kvinnor utan att se något konstigt alls.

Visst var det fel med en puss,

men en puss är en puss och man pussar barn och farmor.

Om han hade varit reko hade han löst detta på ett smidigt sätt - för allas skull inklusive hans familjs
Så här gör man inte. Fy skäms Mikael Leijnegard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in