2026-02-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag gav dig nyss en rapport om det.

Den Ryska krigsekonomin visar inga tecken på att vackla.
Men nu blev det väl ändå lite fel. Läs din egen text. Jag förutsätter att du kan svenska och förstår vad du läser och vad du själv skrivit.

Eventuellt menar du att den ryska produktionen av krigsmateriel inte visar tecken på att vackla.

Det kan eventuellt stämma.

Men när du skriver "krigsekonomi" tar folk det för givet att du menar det vedertagna begreppet se t ex https://sv.wikipedia.org/wiki/Krigsekonomi dvs att samhällets ekonomi präglas av omfattande mobilisering för krigsändamål.

Nä den lär ju inte vackla förrän ryssarna säger att nu får det fan va nog. Frågar du Putin prioriterar han antagligen krigsekonomi tills det inte finns nån annan ekonomi kvar. Det är väl typ i det läget Nordkorea befinner sig ekonomiskt. Putin är en maffiaboss som inte insett att han är en parasit på ett i övrigt fungerande samhälle.

Att i väldigt liten grad ta hänsyn till sådana aspekter av verkligheten har ju fört Putin till makten men även fört Ryssland till en återvändsgränd. En maffia som äger en bensinmack och hotar sina kunder.

Den ryska EKONOMIN visar tydliga och glädjande tecken på att vackla.
Citera
2026-02-21, 12:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Är det därför rysssrna hela tiden gnäller på sanktionerna och vill få bort dom till varje pris?
El- och matpriser har att göra med nedlagd kärnkraft, framförallt i Tyskland. Matrpriserna är en följd av detta.
Hur är Tyskland inte kan försörja sitt energibehov utan rysk olja och gas ett argument för att EU vinner det ekonomiska kriget?
Citera
2026-02-21, 12:41
Medlem
Huh?
Ser du skenande inflation, rekordhöga räntor, fördubblande matpriser, höjda skatter och moms, ingen tillväxt och masskonkurser som ett tecken på att Ryssland vinner något ekonomiskt krig?
Citat:
Hur är Tyskland inte kan försörja sitt energibehov utan rysk olja och gas ett argument för att EU vinner det ekonomiska kriget?
Citera
2026-02-21, 13:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Huh?
Ser du skenande inflation, rekordhöga räntor, fördubblande matpriser, höjda skatter och moms, ingen tillväxt och masskonkurser som ett tecken på att Ryssland vinner något ekonomiskt krig?
Rysslands ekonomi är relativt stabil.

De har lyckats med sina mål inom krigsberedskap. Så ja, det är tecken på att de vinner på den fronten. Vi får det endast värre här i EU. Ingen har råd med mat, el och bostad i väst med. Fattigdomen skenar etc.

Endamålet var att sänka Putins krigsförmåga genom ekonomiska sanktioner. Det är uppenbart att det målet inte uppnåddes.

Vi besegrar inte Putin genom cope.
Citera
2026-02-21, 13:12
Medlem
Citat:
Jag håller mer eller mindre med dig på alla punkter utom 3)

Alla (seriösa) rapporter visar att Ryssland har en starkare militär än vid början av kriget.

Jag håller inte med.
Ryssland har inte kapacitet att ersätta förlorade flygplan.

Framför allt så har de förlorat Mainstay A50 som de inte kan ersätta.

Det är därför som Ukraina kan flyga in sina drönare så långt.

Nya flamingon som flyger nära marken kan bara upptäckas om man har A50.

Sen är flottan helt bortjagad från svarta havet.

Spiken i kistan var att elon musk’s terminaler stängts av.

Och om inte det räcker så saknas finansiering för krigsindustrin.

Men som sagt jag kan ha fel. Det kommer visa sig om ryssarna kan stoppa senaste motoffensiven

Det som ryssarna kan göra är att tillverka granater och drönare.

Så man har ett försvar av soldater med drönare. Och man har mycket artilleri.

Det innebär att man kan försvara sig hyfsat bra på fronten.

Det innebär inte att man kan skydda sin infrastruktur.
Citera
2026-02-21, 13:20
Medlem
Vad dillar du om?
Tycker du att de punkter jag räknade upp, som du inte svarade på överhuvudtaget, tyder på en sund ekonomi i balans?
Ingen har råd med mat, eller eller bostäder i väst??
Vilken värld lever du i? Det är ju rent trams.
Tillväxten ökar, inflationen är i schack och räntorna sjunker i Europa, klappträ.
Citat:

De har lyckats med sina mål inom krigsberedskap. Så ja, det är tecken på att de vinner på den fronten. Vi får det endast värre här i EU. Ingen har råd med mat, el och bostad i väst med. Fattigdomen skenar etc.

Endamålet var att sänka Putins krigsförmåga genom ekonomiska sanktioner. Det är uppenbart att det målet inte uppnåddes.

Citera
2026-02-21, 13:20
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:

Verkar som att sanktionerna fungerar eftersom rysshororna vill bli av med dom?,
eller vad tror du?
Citera
2026-02-21, 13:22
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
AI hallucinerar ofta.

8 AI hallucinations examples

AI kan inte verifiera sanningshalten bakom informationen den tar in. Den kan vara värd i att söka upp källor men du gör ett misstag när du låter AI tänka åt dig.

Russia's military production goes into surplus

After more than three years of heavy investment, Russia’s military production has gone into surplus, producing more arms and ammo than it needs to perpetrate the war in Ukraine, the Kiel Institute reported.

All the main arms categories – tanks, military vehicles, artillery, and drones – have seen production increase by almost 200% or more since the war began in 2022. Before its full-scale invasion of Ukraine in 2022, it had planned to deliver about 400 armoured vehicles the following year. It’s now shipping ten-times that.

Ryssland har ett överskott av krigsmateriel. De förbereder sig för ett potentiellt krig mot resten av Europa. Det är ett misstag att underskatta Fienden som någon maktgalning som saknar strategisk förmåga. Putin förstår sig å krig, det är vad som gör honom så farlig. Om vi undviker att erkänna sanningen får han ett övertag.

Stanna upp, se dig om, anpassa dig till verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Jag håller inte med.
Ryssland har inte kapacitet att ersätta förlorade flygplan.

Framför allt så har de förlorat Mainstay A50 som de inte kan ersätta.

Det är därför som Ukraina kan flyga in sina drönare så långt.

Nya flamingon som flyger nära marken kan bara upptäckas om man har A50.

Sen är flottan helt bortjagad från svarta havet.

Spiken i kistan var att elon musk’s terminaler stängts av.

Och om inte det räcker så saknas finansiering för krigsindustrin.

Men som sagt jag kan ha fel. Det kommer visa sig om ryssarna kan stoppa senaste motoffensiven

Det som ryssarna kan göra är att tillverka granater och drönare.

Så man har ett försvar av soldater med drönare. Och man har mycket artilleri.

Det innebär att man kan försvara sig hyfsat bra på fronten.

Det innebär inte att man kan skydda sin infrastruktur.
Som jag har förstått det så är det mesta som gått i backen väldigt omodernt krigsmateriel. De använder tom vapen från ww1 tror jag att jag läst.

De har nu lyckats byta ut det allt som kasserats på slagfältet med moderna motsvarigheter. Med mer än vad de hade från början.

Till luft och havs ser det dock ut som du säger. Där har de gått ordentligt back.
Om det är så att Putin nu sparar på krutet inom de sektorerna inför ett potentiellt större krig, att han vet att han inte har personal kompetent nog för att använda fartygen och planen eller han helt enkelt att inte vart förmögen att få ett industrin att klara av dessa sektorer vet jag inte.

Men allt skriv om att Ryssland vacklar militärt pga ekonomi, industri etc ser inte sanningsenligt ut
Citera
2026-02-21, 13:40
Medlem
Citat:
Som jag har förstått det så är det mesta som gått i backen väldigt omodernt krigsmateriel. De använder tom vapen från ww1 tror jag att jag läst.

De har nu lyckats byta ut det allt som kasserats på slagfältet med moderna motsvarigheter. Med mer än vad de hade från början.

Till luft och havs ser det dock ut som du säger. Där har de gått ordentligt back.
Om det är så att Putin nu sparar på krutet inom de sektorerna inför ett potentiellt större krig, att han vet att han inte har personal kompetent nog för att använda fartygen och planen eller han helt enkelt att inte vart förmögen att få ett industrin att klara av dessa sektorer vet jag inte.

Men allt skriv om att Ryssland vacklar militärt pga ekonomi, industri etc ser inte sanningsenligt ut

Fick leta lite på internet.

Enligt ryska finansministeriets egna siffror ökade budgetunderskottet från 362 miljarder till 4,276 biljoner rubel på ett år — en ökning på nästan 12 gånger.

Mitt argument är att man tvingat bankerna att låna ut till krigsindustrin

Det kan fungera för ett kort tag. Men nu börjar pengarna tryta.

Så jag tror inte att man kan fortsätta som tidigare.

Dessutom har jag hört rykten om att anledningen till att telegram har blockerats är för nya massmobiliseringar

Det gör man bara om man är desperat
Citera
2026-02-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Skulle du påstå att korruptionen varit högre i Ukraina än i Ryssland, med deras oligarker?

Vad har de gjort för att kallas kräk förresten?

Jag vet inte vem som är mest korrumperad men jag vet att vi inte har någonting med konflikten att göra.
Zelenskys gubbar förskingrar pengar och flyr sedan landet medans vanligt folk kidnappas på gatorna för att bli slaktoffer i en konflikt som inte går att vinna.
Rekryterarna går bokstavligen runt och spöar folk och kastar in dem i bilar för att få folk till köttkvarnen.

Detta är en ondskefull diktatur som vi skickar miljarder till när vi har egna problem.
Citera
2026-02-21, 15:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Fick leta lite på internet.

Enligt ryska finansministeriets egna siffror ökade budgetunderskottet från 362 miljarder till 4,276 biljoner rubel på ett år — en ökning på nästan 12 gånger.

Mitt argument är att man tvingat bankerna att låna ut till krigsindustrin

Det kan fungera för ett kort tag. Men nu börjar pengarna tryta.

Så jag tror inte att man kan fortsätta som tidigare.

Dessutom har jag hört rykten om att anledningen till att telegram har blockerats är för nya massmobiliseringar

Det gör man bara om man är desperat
Can Europe’s Military Go It Alone against Russia?

The Path Forward
True strategic autonomy would require a fiscal revolution in European defense spending. An additional €250 billion per year, and national budgets rising to 3.5% of GDP, would be the minimum required to build a credible deterrent force. Ammunition, drones, tanks, and air-defense systems need to be produced at industrial scale. But such a scale is only achievable through pan-European procurement, where joint production lines serve multiple nations with standardized platforms. Only through economies of scale can Europe afford to boost war production, stockpile ammunition, and modernize its industrial base at the pace required by the new security reality.

Russia strengthens financial ties to China with first renminbi bond

Russia’s debt sale is by far the largest of a wave of countries that have shifted to renminbi borrowing this year, as Beijing seeks to promote greater international use of its currency and challenge the dominance of the US dollar. Hungary issued a Rmb5bn bond in China in September and the emirate of Sharjah sold Rmb2bn in October

Så läng Kina och de andra BRICS-länderna samarbetar med Ryssland kommer de nog hålla sig flytande.

Är Europa i tillstånd, ekonomiskt och politiskt, att rusta upp inför krig mot Ryssland då?
EU i ordentlig i skuld just nu.

How serious is European public debt?

EU member states’ public debt has risen steadily over the past three years, from 13.9 trillion euros in 2023 (a little below 81 per cent of GDP) to over 15 trillion euros (more than 82 per cent) at the end of 2025, with debt outpacing GDP growth.

Vi är beroende av handel med Kina, som tycks ha blivit partner Ryssland för att vända världsekonomin ifrån dollarn. Trump Håller ju på med sina tariffer och vi har ingen seriös EU armé eftersom vi har låtit USA/NATO stå för det. Det har blivit en klar ändring i det.
Citera
2026-02-21, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Sverige blöder miljarder om dagen till Ukraina.

Hur mycket "blöder" då inte kloaken ryssland, under diktator putain?

Tänk bara vad som hade kunnat komma det ryska, kuvade, folket tillgodo för det fall den psykotiske dvärgen i kreml INTE ägnade sig åt att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer och spendera hundratals miljarder dollar på detsamma.

Det här är vad ChatGPT har att säga om kostnaderna:

"In short: Putin’s war of aggression against Ukraine has cost Russia hundreds of billions of dollars, devastated Ukraine’s economy and infrastructure, killed or wounded hundreds of thousands, and destabilized Europe’s security and energy landscape. The financial, human, and geopolitical toll is staggering and still mounting.

💰 Economic Costs
- Russia’s spending: By 2025, Russia has spent over $200 billion on the war, with official estimates showing 11 trillion rubles (~$120 billion) allocated in 2025 alone—about 5.1% of GDP.
- War economy strain: Russia faces recession, inflation above 16%, depleted reserves, and sanctions choking energy revenues.
- Ukraine’s burden: Ukraine’s economy has been shattered, requiring massive external support. The EU recently approved a €90 billion loan to sustain Ukraine’s budget and defense.
- Global impact: Economists project the war’s total economic cost at $2.4 trillion worldwide, due to disrupted trade, energy shocks, and stagflation across Europe.

⚔️ Human Costs
- Military casualties: Russia has suffered at least 700,000 casualties (killed or wounded) since 2022. Ukraine’s losses are also severe, with thousands of soldiers killed monthly on the frontlines.
- Civilian toll: Millions of Ukrainians displaced, tens of thousands killed, and widespread destruction of homes, schools, and hospitals.
- Manpower shortages: Ukraine faces critical shortages of trained infantry, ammunition, and air defense systems, while Russia sustains its war effort through mass mobilization.

🌍 Geopolitical Costs
- Isolation of Russia: Western sanctions have cut Russia off from global finance and technology, eroding long-term growth.
- European security: NATO has expanded and strengthened, while EU unity has hardened against Moscow.
- Energy crisis: Europe has faced soaring energy prices and supply disruptions, reshaping global energy markets.

⚠️ Risks & Trade-offs
- Russia: Risks systemic banking crisis, long-term economic collapse, and domestic unrest.
- Ukraine: Faces existential survival challenges without sustained Western aid.
- Europe/World: Endures energy instability, refugee crises, and rising defense costs.

Bottom line: Putin’s war has inflicted catastrophic costs on Russia, Ukraine, and the wider world. It is draining Russia’s economy, devastating Ukraine’s society, and reshaping global geopolitics in ways that will reverberate for decades.
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in