2026-02-21, 12:00
Medlem
Nej, du postade en länk som svepande förklarade att AI kan ha fel. No shit Sherlock.
Den ryska ekonomin visar alla tecken på att gå åt helvete.
Återigen - vad i sammanställningen du fick är FEL?
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag gav dig nyss en rapport om det.

Den Ryska krigsekonomin visar inga tecken på att vackla.
Citera
2026-02-21, 12:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Nej, du postade en länk som svepande förklarade att AI kan ha fel. No shit Sherlock.
Den ryska ekonomin visar alla tecken på att gå åt helvete.
Återigen - vad i sammanställningen du fick är FEL?
Alltså du måste ha någon form av ideologiskt driven blindhet.

Gå tillbaka till inlägget och läs det hela.
Citera
2026-02-21, 12:05
Medlem
Nej, jag vill att du visar vad som är fel i sammanställningen och slutar slingra dig.
Måste ju vara jätteenkelt att påvisa alla uppenbara felaktigheter eller hur?
Citat:
Alltså du måste ha någon form av ideologiskt driven blindhet.

Gå tillbaka till inlägget och läs det hela.
Citera
2026-02-21, 12:08
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, jag vill att du visar vad som är fel i sammanställningen och slutar slingra dig.
Måste ju vara jätteenkelt att påvisa alla uppenbara felaktigheter eller hur?
Jag har gjort det flera gånger. Titta på mina inlägg i ämnet. Lär dig att göra saker och tänka själva.
Det blir så här när man låter AI göra allt för en, man blir lat och dum i huvudet.
Citera
2026-02-21, 12:09
Medlem
När man ser på det här kriget i efterhand så kommer man se att det varit lysande för Europa.

1) man har enhet inom eu
2) man har minskat sitt beroende från usa
3) Ryssland har kraftigt försvagats
4) eu har börjat förstärka sitt försvar

Så om man inte bryr sig om krigets lidande så är ett långt utdraget krig att föredra.

Det man hoppas på är att de inre motsättningarna inom Ryssland blir så stora att landet bryts sönder.

Och eftersom Ryssland rekryterat de mesta soldaterna från östra delen långt från Moskva så är det en faktisk möjlighet

Rent ekonomiskt så håller Ryssland på att få slut på pengar. Det ska bli intressant att se om vi får en finansiell kollaps.
Citera
2026-02-21, 12:11
Medlem
Du postar artiklar som enbart handlar om krigsekonomin vilket inte motsäger min sammanställning alls.
Låt höra nu vad som inte stämmer?

Rysk propaganda i överflöd gör bevisligen folk till ekonomiska analfabeter och korkskallar.
Citat:
Jag har gjort det flera gånger. Titta på mina inlägg i ämnet. Lär dig att göra saker och tänka själva.
Det blir så här när man låter AI göra allt för en, man blir lat och dum i huvudet.
Citera
2026-02-21, 12:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
När man ser på det här kriget i efterhand så kommer man se att det varit lysande för Europa.

1) man har enhet inom eu
2) man har minskat sitt beroende från usa
3) Ryssland har kraftigt försvagats
4) eu har börjat förstärka sitt försvar

Så om man inte bryr sig om krigets lidande så är ett långt utdraget krig att föredra.

Det man hoppas på är att de inre motsättningarna inom Ryssland blir så stora att landet bryts sönder.

Och eftersom Ryssland rekryterat de mesta soldaterna från östra delen långt från Moskva så är det en faktisk möjlighet

Rent ekonomiskt så håller Ryssland på att få slut på pengar. Det ska bli intressant att se om vi får en finansiell kollaps.
Jag håller mer eller mindre med dig på alla punkter utom 3)

Alla (seriösa) rapporter visar att Ryssland har en starkare militär än vid början av kriget.
Citera
2026-02-21, 12:13
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du postar artiklar som enbart handlar om krigsekonomin vilket inte motsäger min sammanställning alls.
Låt höra nu vad som inte stämmer?

Rysk propaganda i överflöd gör bevisligen folk till ekonomiska analfabeter och korkskallar.
Okej, men då säger vi det så då.
Citera
2026-02-21, 12:19
Medlem
På bekostnad av ekonomin som går åt helvete (ämnet för trådstarten för övrigt).
Citat:
Alla (seriösa) rapporter visar att Ryssland har en starkare militär än vid början av kriget.
Citera
2026-02-21, 12:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
På bekostnad av ekonomin som går åt helvete (ämnet för trådstarten för övrigt).
Ja, jag är väl medveten om trådens ämne. Jag är trots allt TS.

Ryssland är en krigsekonomin just nu. De har lyckats stärka sin armé ofantligt och rustat upp inför ett potentiellt krig med Europa.

Att det skett uppoffringar i andra sektorer inom den ryska ekonomin är inget märkvärdigt. Skulle du säga så om de allierade under ww2? Alla industrier gick på högvarv för att knäcka axelmakterna. Vet du hur lång tid det tog för UK att betala tillbaka alla lån? Skulle du säga att Hitler knäckte deras ekonomi?

Den ekonomiska omställningen Putin gjort har lyckats, våra ekonomiska sanktioner har inte haft effekt och kostat oss mycket. Kolla bara el- och matpriserna.

Vi behöver tänka om och vara ärliga mot oss själv om hur läget är. Vi spelar Putin rakt i händerna om vi blundar för verkligheten.
Citera
2026-02-21, 12:29
Medlem
Är det därför rysssrna hela tiden gnäller på sanktionerna och vill få bort dom till varje pris?
El- och matpriser har att göra med nedlagd kärnkraft, framförallt i Tyskland. Matrpriserna är en följd av detta.
Citat:
Ja, jag är väl medveten om trådens ämne. Jag är trots allt TS.

Ryssland är en krigsekonomin just nu. De har lyckats stärka sin armé ofantligt och rustat upp inför ett potentiellt krig med Europa.

Att det skett uppoffringar i andra sektorer inom den ryska ekonomin är inget märkvärdigt. Skulle du säga så om de allierade under ww2? Alla industrier gick på högvarv för att knäcka axelmakterna. Vet du hur lång tid det tog för UK att betala tillbaka alla lån? Skulle du säga att Hitler knäckte deras ekonomi?

Den ekonomiska omställningen Putin gjort har lyckats, våra ekonomiska sanktioner har inte haft effekt och kostat oss mycket. Kolla bara el- och matpriserna.

Vi behöver tänka om och vara ärliga mot oss själv om hur läget är. Vi spelar Putin rakt i händerna om vi blundar för verkligheten.
Citera
2026-02-21, 12:31
Avstängd
Citat:
Svantesson: Pengarna för nya reformer är slut

How Germany Became the World’s Worst-Performing Economy

Putin unfazed as his economy holds up

Statskassorna i Europa tar slut, vår egna inräknade. Ryssland tar mer och mer mark, lyckas expandera sin armé medans Ukraina inte har man kvar.
Mat, bostads- och energipriser ökar fortfarande i väst. Det klagas högljutt i Europa och USA om kostnaderna som kriget orsakats utan att det resulterat i något medans i Ryssland finns det inga tecken på seriöst missnöje eller regibyte.

Har Putin fått övertaget i den ekonomiska krigsföringen?
Om man syftar på att de ekonomiska sanktionerna skulle orsaka ekonomisk kris i Ryssland som sedan skulle leda till social oro, uppror mot regimen osv(1), vilket var Bidens plan från början, ja då har självfallet Ryssland segrat .
Rubeln ligger stabilt runt medelvärdet för de senaste 10 åren.
Inflationen är nu nere på bara 6% och därför har CB börjat sänka räntan stegvis nu på 15,5% och om ett par år ska den hamna på sitt historiska normalvärde runt 10% . Det måste till för att stimulera tillväxten som nu bara är på 1%.
Arbetslösheten ligger på lite drygt 2% och statsskulden är fortfarande låg och handelsbalansen är också fortsatt god.
https://tradingeconomics.com/russia/indicators
Givetvis hade det ekonomiska utfallet varit mer positivt om inte kriget hade pågått men Ryssland verkar kunna klara av den belastningen utan övermäktiga uppoffringar.
(1) CIA playbook flitigt tillämpad på t.ex Venezuela Irak, Syrien, Iran m.fl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in