2026-02-21, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är svenskt.

Och även helt i sin ordning. Klart man måste legitimera sig när man ska hämta ut nåt man har beställt!
Citera
2026-02-21, 10:10
Medlem
Fettsugnings avatar
Det framgår tydligt när du beställer.
Citera
2026-02-21, 10:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Och vad var din källa? Hur pass tänker du den står i förhållande till lagtexten?
Sökte bara på Google 🤷
Citera
2026-02-21, 10:52
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Första gången jag beställde öl till Systembolaget och idag skulle jag hämta ut dessa efter arbetet. Jag hade betalt varorna innan. Alltså förbetalt.

När jag kommer till Systembolaget kräver de ordernummer, jag visar dem ordernumret på min inloggade sida på Systembolaget. Bra, säger expediten. Varorna har kommit. Nu vill jag se ett legitimation av dig. Min legitimation och körkort (fysiska kort) låg hemma, så jag visade upp Freja. Nej, det går inte. Okej, sade jag, jag har den nya BankID med bild, går den bra? Nej, det går inte svarade expediten.

Jag är över 20 år och det ser man lätt.

Jobbigt att bo i ett kommunistland.

Varför fungerar inte Freja som legitimation på Systembolaget? Dags att ta bort Freja på mobilen i så fall.

Vad tycker ni om detta?

Annat?
Bra! Nu har du lärt dig lite mer om hur den vuxna världen fungerar, t.ex att det är väldigt bra att ha med sig en id-handling när man ska hämta ut något man har köpt på distans eller att man bör ha med sig körkortet om man ska köra bil.

Dessutom har du lärt dig att en del utlämningsställen av saker du köpt på distans inte ber dig att legitimera dig för att de vill veta din ålder utan för att de vill verifiera att det är rätt person som ska ha det som ska hämtas ut. Annars hade du väl skrivit en tråd om att "Systembolaget lämnade ut min beställning till en okänd utan att be vederbörande om legitimation."
Citera
2026-02-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sökte bara på Google 🤷

Ja, men något måste du väl ha hittat som du kan hänvisa till...
Citera
2026-02-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Jag är långt över 20 år, men fick visa ID vid avhämtning av en beställning, betald i förväg. Jag log och sa "jag är långt över åldersgränsen". Den söta expediten förklarade glatt att man gör det för att se att rätt person hämtar. Hämtar någon annan en beställning i annans namn så ska två ID visas. Makes sence.
Att expediten var "söt" är relevant hur? Hon var inte intresserad av dig för att hon bad om ditt id idiot.
Citera
2026-02-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag visade Freja leg. Det borde väl räcka???
Freja är väl inget leg? Det krävs körkort, nationellt id-kort ellet pass. Får man väl lära sig vid 18..
Citera
2026-02-21, 11:31
Medlem
Självklart måste du visa upp ID jävla pajas.
Citera
2026-02-21, 11:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Freja är väl inget leg? Det krävs körkort, nationellt id-kort ellet pass. Får man väl lära sig vid 18..
Först nu fick jag veta vad Freja är jag hade aldrig hört talas om det tidigare det borde väl vara ett nytt påhitt?

Förstår inte problemet att inte kunna ha med sig sitt körkort det tar ju nästan ingen plats som man har en legitimation med sig hela tiden var man än är 🤔
Citera
2026-02-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, men något måste du väl ha hittat som du kan hänvisa till...
Varför skulle du INTE ha körkort på dig när du kör bil. För att du har annan id (nationellt id-kort eller pass) ger dig ju inte legitimitet och kompetens att framföra bil? Är väl inte polisens uppgift att kolla upp i sina register när/om de stoppar dig vid kontroll?
Citera
2026-02-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Först nu fick jag veta vad Freja är jag hade aldrig hört talas om det tidigare det borde väl vara ett nytt påhitt?

Förstår inte problemet att inte kunna ha med sig sitt körkort det tar ju nästan ingen plats som man har en legitimation med sig hela tiden var man än är 🤔
Tror det är något slags bank-id fast med id-kort också, tror inte många har det(?) utan bara vanlig bank-id.. ja, måste ju nästan vara i fysisk form. Pass och körkort har ju stämplar som försvårar förfalskning.
Citera
2026-02-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Varför skulle du INTE ha körkort på dig när du kör bil. För att du har annan id (nationellt id-kort eller pass) ger dig ju inte legitimitet och kompetens att framföra bil? Är väl inte polisens uppgift att kolla upp i sina register när/om de stoppar dig vid kontroll?

Tror du verkligen kompetensen att köra bil sitter i en liten plastlapp? Eller ens legitimiteten?

Jag har påpekat det att jag föredrar att ha en tunn plånbok och det får man inte genom att stoppa ner alla möjliga kort och ting i plånboken. Är det något som inte behöver vara med i plånboken så får det helt enkelt inte följa med. Som sagt är det inte straffbart att köra med annan ID-handling sålänge man har behörighet att köra så jo, det blir ju polisens uppgift att kolla upp i sina register om jag har rätt att köra - hur skulle de annars veta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in