Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Första gången jag beställde öl till Systembolaget och idag skulle jag hämta ut dessa efter arbetet. Jag hade betalt varorna innan. Alltså förbetalt.
När jag kommer till Systembolaget kräver de ordernummer, jag visar dem ordernumret på min inloggade sida på Systembolaget. Bra, säger expediten. Varorna har kommit. Nu vill jag se ett legitimation av dig. Min legitimation och körkort (fysiska kort) låg hemma, så jag visade upp Freja. Nej, det går inte. Okej, sade jag, jag har den nya BankID med bild, går den bra? Nej, det går inte svarade expediten.
Jag är över 20 år och det ser man lätt.
Jobbigt att bo i ett kommunistland.
Varför fungerar inte Freja som legitimation på Systembolaget? Dags att ta bort Freja på mobilen i så fall.
Vad tycker ni om detta?
Annat?
Bra! Nu har du lärt dig lite mer om hur den vuxna världen fungerar, t.ex att det är väldigt bra att ha med sig en id-handling när man ska hämta ut något man har köpt på distans eller att man bör ha med sig körkortet om man ska köra bil.
Dessutom har du lärt dig att en del utlämningsställen av saker du köpt på distans inte ber dig att legitimera dig för att de vill veta din ålder utan för att de vill verifiera att det är rätt person som ska ha det som ska hämtas ut. Annars hade du väl skrivit en tråd om att "Systembolaget lämnade ut min beställning till en okänd utan att be vederbörande om legitimation."