2026-02-20, 15:46
Medlem
olasvenssons avatar
Första gången jag beställde öl till Systembolaget och idag skulle jag hämta ut dessa efter arbetet. Jag hade betalt varorna innan. Alltså förbetalt.

När jag kommer till Systembolaget kräver de ordernummer, jag visar dem ordernumret på min inloggade sida på Systembolaget. Bra, säger expediten. Varorna har kommit. Nu vill jag se ett legitimation av dig. Min legitimation och körkort (fysiska kort) låg hemma, så jag visade upp Freja. Nej, det går inte. Okej, sade jag, jag har den nya BankID med bild, går den bra? Nej, det går inte svarade expediten.

Jag är över 20 år och det ser man lätt.

Jobbigt att bo i ett kommunistland.

Varför fungerar inte Freja som legitimation på Systembolaget? Dags att ta bort Freja på mobilen i så fall.

Vad tycker ni om detta?

Annat?
Citera
2026-02-20, 15:55
Medlem
Hur kan man tro att man slipper visa leg. bara för att man har beställt och betalat hemma? Det kunde ju en 10-åring ha gjort? Körde du till bolaget utan körkort? Inte smart heller.
Citera
Medlem
kalkryggars avatar
Självklart så ville de väl se att det var du som var personen du utgav dig för att vara. Väldigt rimligt.

Du ser kanske ut som en lodare? Därför de frågade?
Citera
Medlem
TheJesuits avatar
Inan man lämnar ut varor för flera hundra så vill man väl se att man lämnar til rätt person. Har man förbetalt elektronik får man väl legga sig när man hämtar ut där också, tex på Elgiganten.
Citera
2026-02-20, 16:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Första gången jag beställde öl till Systembolaget och idag skulle jag hämta ut dessa efter arbetet. Jag hade betalt varorna innan. Alltså förbetalt.

När jag kommer till Systembolaget kräver de ordernummer, jag visar dem ordernumret på min inloggade sida på Systembolaget. Bra, säger expediten. Varorna har kommit. Nu vill jag se ett legitimation av dig. Min legitimation och körkort (fysiska kort) låg hemma, så jag visade upp Freja. Nej, det går inte. Okej, sade jag, jag har den nya BankID med bild, går den bra? Nej, det går inte svarade expediten.

Varför fungerar inte Freja som legitimation på Systembolaget? Dags att ta bort Freja på mobilen i så fall.

Vad tycker ni om detta?

Annat?

När jag jobbade på Systembolaget på 1980-talet som försäljare, så skulle vi ta ID på alla som vi bedömde vara under 25 år gamla.
-Du är kanske typ 25?
En gammal gubbe råkar inte ut för detta, om det inte ändrats nyligen.
Jag har råkat ut för detta, liknade, på Apoteket och Apotea när jag har beställt läkemedel, efter 2026.
Tills nyligen, fanns grejorna i brevlådan.. (i höstas)
Citera
2026-02-20, 16:01
Medlem
Connykrims avatar
”Krävde ordernummer”
Hur ska de annars hitta din order?

Freja id accepteras knappt någonstans pga att dessa är lätta att fejka.

Oavsett ålder tar man med sig legg till bolaget för ibland sitter det en viktigpetter i kassan och ska kika påt.
Citera
2026-02-20, 16:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Vad tycker ni om detta?

Annat?

Det är svenskt.
Citera
2026-02-20, 16:10
Medlem
HVIT.s avatar
Jag är långt över 20 år, men fick visa ID vid avhämtning av en beställning, betald i förväg. Jag log och sa "jag är långt över åldersgränsen". Den söta expediten förklarade glatt att man gör det för att se att rätt person hämtar. Hämtar någon annan en beställning i annans namn så ska två ID visas. Makes sence.
Citera
2026-02-20, 16:11
Medlem
Det framgår väldigt tydligt under köpvillkoren, att du behöver visa legitimation vid upphämtning - oavsett ålder.
Citera
2026-02-20, 16:11
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Vad tycker ni om detta?

Annat?
Vem är Freja?

Körkortet måste med om man kör bil en grinig polis skriver ut böter vid kontroll och det är för att dom ska lämna ut beställda grejor till rätt person
Citera
2026-02-20, 16:55
Medlem
immenhusens avatar
Det är Allmänt känt att Systembolaget inte accepterar digitala ID-kort. Det gäller vid alla tillfällen, såsom identifiering av ålder samt hämta ut varor. Nollpolicy, alltså. Det är upp till de enskilda näringsidkarna att avgöra, huruvida de skall acceptera digitala ID-kort eller ej. De har ingen skyldighet att acceptera dem, med andra ord.

/AI
Citera
2026-02-20, 17:32
Medlem
Citat:

Vad tycker ni om detta?

Annat?

Ibland händer det att jag beställer hem varor från systemet får alltid visa legg när snubben kommer med varorna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in