Någon som har namnet på friskoleläraren från avsnitt 1 som dömdes? Någon som annars vet vilken tingsrätt hans fall prövades i?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnker
Det mest fascinerande i den här dokumentären är hur den skallige, relativt unge, polisutredaren kan vara uppvuxen i Sverige utan att ha beviljats tandreglering. Kan någon som är insatt förklara hur det ens är möjligt? Jag har inte sett en ung person i Sverige med sådana tänder sedan mitten av 1980-talet.
Det är möjligt av två anledningar. 1. Tandreglering/tandställning är tyvärr ingen mänsklig rättighet. Så länge han inte har allvarliga problem med bettet (kan ej stänga, tugga, bita av mat korrekt...etxc) kan han ha hur snea tänder som helst bara det inte uppstår problem. 2. Även om du bedöms vara kandidat för tandställning bekostat av staten så är/var väntetiden på hans och min tid ca 5 år. Du hann bli myndig innan dess och vem vill bära tandställning efter 18? Ingen. Vem har ens råd att lägga 40 papp på tandreglering vid 18? Typ ingen. (När jag var 14 ansökte jag om tandställning, stod i kö, efter två år i kö gav min morsa upp och bekostade min tandställning privat och min behandling gick fort.) Hoppas det var svar på din fråga.