Vore intressant! Många år sen jag läste hela tråden nu… Men vi hade helt klart en hel del intressanta tankar. Jag var paranoid ett tag att min dåvarande pojkvän var dubbelmördaren för en natt när jag inte kunde sova, för att han hade ett ärr i handen. Sedan kom jag på att han var i Thailand vid det tillfället. Var aningen besatt av det här fallet. Det hände precis året jag flyttade till Linköping. Var så förbryllande att det kunde hända så centralt där folk är på väg till jobbet, DNA fanns osv, men ingen gärningsman under så lång tid… Har haft så många teorier, men var inte särskilt nära hur det faktiskt var.
Min tolkning är att gärningsmannens utsago om att han vaknade med en inre tanke/syn/känsla av tre prickar som var tvungna att dödas varav två var andra människor och den tredje han själv är att detta är en efterhandskonstruktion.
DN mördade Mohammed. Därefter mördade han Anna-Lena för att hon blev ett vittne till händelsen. Sanningen om varför DN mördade Mohammed vet bara DN själv.
Ska vi verkligen lita blint på vad han säger?
Jävlar vad svenskar är naiva, som tror på en dubbelmördare.
Nån som kan lägga upp artikeln? Vad är hans nya namn?
”Jag trodde inte jag skulle klara mig undan”, har Daniel Nyqvist sagt i förhör.
Men i nära 16 år seglade dubbelmördaren i Linköping under radarn.
Efter den omskrivna domen har han bytt namn – så här lever han i dag.
Han var helt ostraffad när han begick det brutala dubbelmordet i Linköping 2004. Då var Daniel Nyqvist bara 21 år gammal och bodde hemma hos sina föräldrar.
I förhör har han berättat att han led av ångest och tvångstankar. Att han sett en inre bild av två bollar och ett streck. Strecket föreställde honom själv och bollarna två personer som skulle dödas. Skälet: ”För att komma till paradiset när jag dör.”
”Det var tvunget att göras”, har han sagt i förhör. ”Det gick som på automatik.”
Tisdagen den 19 oktober slog han till.
Han tog bussen till Köpmansgränd i centrala Linköping. Med sig hade han en butterflykniv, som han köpt under en semesterresa till Polen.
Att han hamnade på Åsgatan uppges ha varit av en slump, men han var välbekant med området, hade gått i skola där.
Där fick han syn på sitt första offer, åttaårige Mohamad Ammouri.
Daniel Nyqvist attackerade honom bakifrån, och högg honom 27 gånger. Han valde Mohamad för att han var ”ett barn och därför skulle vara enklare att döda”, enligt förhör.
När han tittade upp fick han syn på en kvinna, 56-åriga Anna-Lena Svenson.
”Hon ser på mig och står still och jag springer till henne och hugger till”, har han sagt i förhör.
Han kastade ifrån sig kniven. Mössan slängde han också, i ett försök att ändra sitt utseende. Så flydde han in mot city. Inne på McDonalds tvättade han händerna, han hade fått en sårskada av kniven. Sedan tog han bussen hem.
Det fanns inga övervakningskameror, varken på snabbmatsstället eller bussen.
”Jag trodde inte jag skulle klara mig undan”, har han sagt i förhör.
Höll sig undan i 16 år
Men under närmare 16 år verkade Daniel Nyqvist ha kommit undan, trots att polisen hade dna-spår från mordet. Men mördaren fanns inte i något dna-register. Det hela växte till den näst största polisutredningen i Sveriges historia, enbart slagen av Palmemordet.
Att mördaren gick fri lade extra börda på de sörjande, de familjer som förlorat älskade anhöriga i ett brutalt och obegripligt dubbelmord.
7 000 förhör hölls. Fler än 5 000 personer topsades. Även Nyqvist kallades med brev till topsning.
”Jag slänger allt som inte är räkningar”, har han uppgett.
I perioder har Daniel druckit mycket alkohol, enligt förhör, men han begick inga nya brott.
Avgörande blev användningen av dna-släktforskningsteknik, och det nytänkande greppet att ta hjälp av släktforskaren Peter Sjölund. Dna från Aftonbladets reporter Linda Hjertén blev en avgörande pusselbit. Till slut kunde Sjölund ringa in två bröder.
”Daniel Nyqvist visade sig vara min flera år äldre kusins son”, skriver Linda Hjertén i Aftonbladet.
Han greps den 9 juni 2020, 37 år gammal. Strax före 07 gick regionala insatsstyrkan in i bostaden, cirka fyra kilometer från mordplatsen.
”Gripandet var odramatiskt och effektivt”, skrev Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
En enstöring med Aspergerdiagnos, arbetslös och med få kontakter med omvärlden. På så sätt hade han kunnat segla under radarn.
Redan i det första förhöret erkände Daniel Nyqvist allt.
Han dömdes i oktober 2020 till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Handlar på Hemköp
På kort tid blev Daniel Nyqvist Sveriges mest omskrivna man. Den 11 februari 2021 bytte han namn från Daniel Örjan Nyqvist till Daniel Örjan Johansson. Den 26 maj 2023 tog han nästa steg, och bytte namn till Peter Johansson.
På plats på Rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena har han fått genomgå program i återfallsprevention, brottsbearbetning och en kurs i vardagssamtal. 2022 uppges han vara skötsam. Han ”lever ett stillsamt liv på avdelningen”, och får rätt till permission runt ett promenad- och cykelstråk tre gånger per vecka. Dessutom får han gå till Hemköp en gång per vecka.
2023 utökas promenadpermissionerna till fem gånger i veckan, och en gång i månaden får han resa in till Vadstena. Han medicineras, och uppges sova bättre.
2025 konstaterar chefsöverläkaren att Daniel, numera Peter, ”uppvisar svårigheter i social interaktion och kommunikation”, men att hans ”mående är stabilt” och att han är ”följsam i vården”. Dubbelmördaren har genomfört utevistelser och promenader, tillsammans med personal, och ”har inte uppvisat något avvikande eller våldsamt beteende”.
”Känner sig stabil”
I april i år utökas permissionerna. Peter får permission inom Vadstena stad upp till två gånger per vecka och tre timmar per tillfälle. ”Han har blivit allt mer social och är trevlig i kontakten med personal och medpatienter”, enligt domen från Förvaltningsrätten i Linköping.
”Han mår okej och känner sig stabil. Även om han själv inte känner att behovet av medicinering är helt nödvändigt så tar han den enligt ordination.”
Då och då får han besök av en anhörig. Han har regelbundna samtal med kontaktmän och psykolog, och uppger att han ”inte längre har någon relation till alkohol”, och bedöms vara medicinskt färdigbehandlad.
Peter Johansson har ansökt om bostad med särskild service för vuxna, ett så kallat LSS-boende, men fick i början av 2026 avslag av Vård- och omsorgsförvaltningen. Han har överklagat.
En utredning visar på riskfaktorer hos dubbelmördaren, så som stresskänslighet, svårigheter i det sociala samspelet och social isolering. Rätten anser att det fortfarande finns risk för återfall i allvarlig brottslighet om vården skulle avbrytas oplanerat.