2026-02-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred

Jag är emot droger i kombination med fordon, huvudsakligen för att man sätter andras liv på spel.

Varför är det okej att köra bakfull eller påverkad när man har recept men inte Johan som var nykter? Jag har som sagt själv haft knark på recept. Då körde jag med truck och opererade tunga maskiner. Varför var det okej fastän jag var påverkad? Men inte för Johan att köra fastän han var nykter?

Testa själv att peta i dig oxycontin, elevanse eller xanor så får du se själv hur påverkade dessa människor är som äter på recept.
Senast redigerad av Zeddis 2026-02-20 kl. 17:03.
Citera
2026-02-20, 17:01
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att Johan fick sparken?

https://arbetet.se/2026/02/10/trebarnspappan-johan-sparkades-efter-drogtest-pa-ica-visade-sma-halter/

Ingen arbetsgivare vill ha knarkare eller alkoholister på arbetsplatsen. Frågan här är hur arbetsgivaren kom undan sitt rehabiliteringsansvar.
Citera
2026-02-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Så "folk" har inget ansvar om man måste ta narkotika för att klara av sitt jobb?

Nu var inte Johan påverkad på jobbet. Han hade tagit under helgen.
Citera
2026-02-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Utför arbetet gör han ju dåligt om en av reglerna är att man skal vara drogfri, vi har samma regler, men man blir inte av med jobbet utan blir erbjuden hjälp.

Frågan är ju vad arbetsgivaren har att göra med vad Johan gör på sin fritid. Rimligtvis har arbetsgivaren inte ett skit att göra med sina anställdas privata liv.
Citera
2026-02-21, 00:18
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att vara påverkad innebär inte att man måste bruka på jobbet. Uppenbarligen gav testet utslag när han var på jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Nu var inte Johan påverkad på jobbet. Han hade tagit under helgen.
Citera
2026-02-21, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Att vara påverkad innebär inte att man måste bruka på jobbet. Uppenbarligen gav testet utslag när han var på jobbet.

På restprodukter. Det är som att säga att du är full på måndagen för att du drack alkohol på fredagen. Är det rätt tycker du? Peth testerna gav ju ramaskrik på svensken men det är samma tänk.
Citera
2026-02-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe

Jag tycker inte att någon ska vara påverkad av rusmedel på jobbet, i synnerhet inte om de framför fordon, men det hade ju varit fint om man kunnat titta lite på koncentrationen av narkotika innan folk får kicken. Lite som man gör med alkohol.

Det sjuka är ju att man får ju köra bil, truck och operera tunga maskiner påverkad om du har knarket på recept. Så uppenbarligen handlar det inte ens om att vara påverkad eller inte. Det handlar om att förfölja och trakassera brukare av ideologiska samt "moraliska" skäl.

Testa att ät 2 mg xanor eller 20 mg stesolid och se sedan hur påverkad du är. Dessa människor kör bil, flygplan, truck eller har rodret för hela jävla nationen och dess framtid. Men Johan ska minsann straffas hela vägen in i döden. Inget jobb, inte ens vatten är han värd.
Citera
2026-02-21, 16:04
Medlem
Citat:
Frågan är ju vad arbetsgivaren har att göra med vad Johan gör på sin fritid. Rimligtvis har arbetsgivaren inte ett skit att göra med sina anställdas privata liv.

Jag läste inte så noga, tolkade det som att han var påverkad på jobbet.
Citera
2026-02-21, 16:26
Medlem
Citat:
Jag läste inte så noga, tolkade det som att han var påverkad på jobbet.

Det hade däremot varit oacceptabelt. Om han inte har recept. Då är det ju okej att köra påverkad. Snurrigt, visst?
Citera
2026-02-21, 19:48
Medlem
Citat:
Det hade däremot varit oacceptabelt. Om han inte har recept. Då är det ju okej att köra påverkad. Snurrigt, visst?

Der stämmer väl inte, det ska stå på medicinen om man får inte får köra med den. Är väl markerat med någon varningssymbol också.
Citera
2026-02-21, 19:50
Medlem
Citat:
Der stämmer väl inte, det ska stå på medicinen om man får inte får köra med den. Är väl markerat med någon varningssymbol också.

Det där är gamla lagstiftningen. Dom tog bort det där för länge sedan
Citera
2026-02-22, 14:26
Medlem
Citat:
Det där är gamla lagstiftningen. Dom tog bort det där för länge sedan

Ok, då får jag uppdatera mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto