2026-02-20, 11:47
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nirvana Smells Like Teen Spirit dyker upp där på bägge likt. Led Zeppelin Stairway to Heaven. Men kul när band klagar på dessa hits men sedan vägrar de ju inte ta in pengar för dom... Eller då att de skapade hela deras karriärer.

Annars har man ju läst en del om band/artister som skrivit en låt som bara för att kunna med X antal låtar på ett album. Sedan blir denna låt som bara var utfyllnad deras livs största hit.

Zeppelin kanske lider av dåligt samvete med tanke på likheterna hos introt till Spirits Taurus

https://youtube.com/shorts/2f6x-R-cIZo?si=8tJhBXHQ6F65vd-c

Spirit var ett förband till Zeppelin ett tag ...

Sen gjorde förstås Zeppelin något annat med låten som helhet, men iallafall. Likheterna verkar inte ha varit en slump.
Senast redigerad av GusFring 2026-02-20 kl. 11:50.
Citera
2026-02-20, 11:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Gary Numan ska tydligen avsky Cars, hans mest kända och populära låt.
Tycker själv att den här är mycket bättre - även om den gjordes när hans karriär befann sig i nedan och inte heller blev någon större hit. Uttrycket av att "Jag har varit nere i rännstenen men jag har tagit mig tillbaka" känns helt äkta, Numan visar hur mycket soul han har i rösten och gitarrsolot är lysande:

Gary Numan: I Can't Stop (1986): https://www.youtube.com/watch?v=97kB1NwqhJ4
Senast redigerad av HepCat-X 2026-02-20 kl. 11:55.
Citera
2026-02-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Purple själva insisterade 1972 på att det var Never Before som skulle bli förstasingeln från Machine Head, de fattade inget när skivbolaget förklarade "klart att vi släpper Smoke on the Water först, det är ju den som är hitsingeln!". You must be joking, sade Gillan och Lord men fick se sig överbevisade när Smoke on the Water blev en global hit.

nu släpptes dock Never Before först (och även Highway Star i USA), Smoke on the water släpptes året därpå men konstigt nog inte överhuvudtaget i Storbritannien utan i övriga Europa, USA, Japan osv
Citera
2026-02-20, 14:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av staaarboy
nu släpptes dock Never Before först (och även Highway Star i USA), Smoke on the water släpptes året därpå men konstigt nog inte överhuvudtaget i Storbritannien utan i övriga Europa, USA, Japan osv
Minsann, det måste vara Jon Lord som i minnet blandar ihop det litet. jag vet att jag har hört honom beskriva dragkampen med skivbolaget i just de ordalag jag tog upp. Smoke on the Water blev ju snabbt uppfattad som den stora hiten från albumet, den kanske pressades som promo-singel till olika radiostationer utan att släppas till skivbutikerna förrän senare?
Citera
2026-02-20, 21:04
Medlem
Citat:
Purple själva insisterade 1972 på att det var Never Before som skulle bli förstasingeln från Machine Head, de fattade inget när skivbolaget förklarade "klart att vi släpper Smoke on the Water först, det är ju den som är hitsingeln!". You must be joking, sade Gillan och Lord men fick se sig överbevisade när Smoke on the Water blev en global hit.

Det visste jag inte. Helt sjukt hur det kan gå.
Citera
2026-02-20, 21:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Det visste jag inte. Helt sjukt hur det kan gå.
Det verkar litet oklart exakt när Smoke on the Water släpptes på singel i olika länder - men jag gissar att den fick mycket radiospelningar redan från början i alla fall. På den tiden lyssnade många DJ;s också igenom hela albumet, inte bara singlarna, och word-of-mouth-faktorn mellan publik, fans och radiostationer var hög. Ungefär som när Roxettes The Look tog sig långt upp på topplistorna i USA vintern 1988-89 fast den länge inte ens fanns släppt som singel där.
Citera
2026-02-21, 00:12
Medlem
LagomLats avatar
Jeff Beck ogillade sin största hit "Hi Ho Silver Lining"

Skivbolaget tvingade honom spela in låten.

Han beskrev det som att gå runt hela livet ned en rosa toalettsits runt halsen.

LL
Citera
2026-02-21, 00:14
Medlem
Har för mig att Warrant blev jävligt less på Cherry Pie.
Citera
2026-02-21, 18:55
Medlem
Visst var det väl så att Foreigners sångare Lou Gramm inte var så överdrivet förtjust i I Want to Know What Love Is?
Citera
2026-02-21, 19:42
Medlem
Citat:
Det verkar litet oklart exakt när Smoke on the Water släpptes på singel i olika länder - men jag gissar att den fick mycket radiospelningar redan från början i alla fall. På den tiden lyssnade många DJ;s också igenom hela albumet, inte bara singlarna, och word-of-mouth-faktorn mellan publik, fans och radiostationer var hög. Ungefär som när Roxettes The Look tog sig långt upp på topplistorna i USA vintern 1988-89 fast den länge inte ens fanns släppt som singel där.

Tog den sig upp på listorna innan den släpptes som singel?
Citera
2026-02-21, 19:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Tog den sig upp på listorna innan den släpptes som singel?
Du menar The Look, eller? Ja, vad jag flrstår tog den sig in på de nedre regionerna av Billboardlistan (Hot 100) enbart utifrån radiospelningar, innan den släpptes som vanlig butikssingel i USA. Skivbolaget (i USA eller från Sverige) såg till att sprida promo-ex av låten till radiostationer när de började förstå att den hade b livit en snackis bland amerikanska fans. Den gick till slut som bekant hela vägen till första platsen, men då hade den naturligtvis redan funnits ute som vanlig singel ett tag.

Det här är ju länge sen och jag sitter inte på specielinformation om det, men 1989 var det mycket omtalat. Låten kom ursprungligen till USA (Minnesota) genom utbytesstudenten Dean Kushman, som hade vistats i Sverige.
Citera
2026-02-23, 01:15
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Eddie Meduza hatade låten Mera Brännvin, och han vägrade att spela den på början av 90-talet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in