Citat:
Ursprungligen postat av
Stenballe
Meningsfulla vet jag inte, men jag tycker att de har gjort ett antal låtar som är mycket bättre, men det är ju en smaksak och åsikt.
Ja, Simple Minds var ju inte heller på något vis "kommersiellt döda" när de spelade in
Don't You Forget About Me - de fyllde hela stadions vid denna tid, redan före denna soundtrack-singel., Med Sparkle in the Rain (1984) hade de tagit steget från ett "hett new wave klubb-band" och kritikerfavoriter till ett band med verkligt arenasound och det fungerade i stort sett bra, även om det fanns en del inre spänningar i bandet. Jag antar att det var deras manager Bruce Findlay som i första hand fick dem med på att spela in Don't You, men Jim Kerr har alltid varit tydlig i intervjuer med attt han inte tyckte att den riktigt passade in i deras sound, deras sätt att göra låtar. Den yttre bekräftelsen på detta var att den inte togs med på nästa album, som kom ut sådär tio månader senare.
Simple Minds tidiga album från början av 80-talet står sig väldigt bra än idag, de är inspirerande både för musiker och icke-musiker, och när de kom var de mycket innovativa. Jag gillar förrresten det mesta de gjorde under årtiondet och även flera album de har gjort senare (dock inte
Real Life, som framstår som ett sömnpiller). Dessutom ofta ett utmärkt liveband.
David Bowie tyckte i efterhand att de album han gjorde åren efter Let's Dance -
Tonight (1984) och
Never Let Me Down (1986) var mediokra, och att han tappade stinget genom att han anpassade sig för mycket till ett 80-talistiskt rock/r'n'b-sound. "Den nya publiken drog mig med sig", ungefär. Jag tycker själv inte att Tonight är ett dåligt album, men han befann sig ju inte längre i framkanten av vad som hände inom musiken och på NLMD märks det att han ofta bara kör på utan riktning.