2026-02-19, 23:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du har babblat om det flera gånger.

I trådens första sida har du en ”best case” profetia att priserna i innerstan ska ned långt under 100k och vara tillbaka runt 100k 2027.

I verkligheten var de nere runt 100k någon enstaka månad och är nu tillbaka på ath i Jan 2026.

Och det var ditt BEST case scenario. Tur att ingen lyssnade på dumheterna annat än hyrestorskarna

De flesta bedömare trodde att det högre ränteläget skulle leda till lägre prisnivå än vad utfallet blev. Sen var Riksbanken rätt snabba på att dumpa räntan igen även fast KPIF låg över målnivån och nu åter legat högt, ännu mer så om man ser till KPIF-XE.

Man hade nog helt enkelt högre tankar om folkets ekonomiska kunnande, men de kör helt enkelt vidare på att "bopriserna går alltid upp" och budar vilt med lånade pengar igen 🤷🏻

Sen är det mest du som är fokuserad enbart på Stockholms innerstad, prisutvecklingen som helhet ser inget vidare ut för en bolånetorsk.
Senast redigerad av DViking 2026-02-19 kl. 23:10.
Citera
2026-02-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De flesta bedömare trodde att det högre ränteläget skulle leda till lägre prisnivå än vad utfallet blev. Sen var Riksbanken rätt snabba på att dumpa räntan igen även fast KPIF låg över målnivån och nu åter legat högt, ännu mer så om man ser till KPIF-XE.

Man hade nog helt enkelt högre tankar om folkets ekonomiska kunnande, men de kör helt enkelt vidare på att "bopriserna går alltid upp" och budar vilt med lånade pengar igen 🤷🏻

Sen är det mest du som är fokuserad enbart på Stockholms innerstad, prisutvecklingen som helhet ser inget vidare ut för en bolånetorsk.

Ändå låg knappt 30% av alla bolån på belåningsgrad 70-100% i 2024 (den som orkar får gräva fram nyare siffror).
https://www.scb.se/hitta-statistik/temaomraden/sveriges-ekonomi/fordjupningsartiklar_Sveriges_ekonomi/okad-belaningsgrad-senaste-aret/

Jag vet många, inklusive mig själv, som ligger på betydligt högre belåning än vad dom behöver pga det är en väldigt billig hävstång för alternativa investeringar.

Sen att man kan minska belåningsgraden på andra sätt än att amortera verkar gå många av er förbi.
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-02-19 kl. 23:18.
Citera
2026-02-20, 08:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ändå låg knappt 30% av alla bolån på belåningsgrad 70-100% i 2024 (den som orkar får gräva fram nyare siffror).
https://www.scb.se/hitta-statistik/temaomraden/sveriges-ekonomi/fordjupningsartiklar_Sveriges_ekonomi/okad-belaningsgrad-senaste-aret/

Jag vet många, inklusive mig själv, som ligger på betydligt högre belåning än vad dom behöver pga det är en väldigt billig hävstång för alternativa investeringar.

Sen att man kan minska belåningsgraden på andra sätt än att amortera verkar gå många av er förbi.

Varför tar du upp belåningsgrad med mig?

Sen är det ju intressant att du och många fler använder bostaden (med hög värdering) för att vidare spekulera i "alternativa placeringar" som förmodligen även de då är högt värderade. Eftersom bostäder, börs och konjunktur ofta går åt samma håll kan det bli en riktig härdsmälta - om då inte Riksbanken går in och räddar er med dumpad ränta eftersom er spekulation sätter hela ekonomin i risk. Det har ju hänt förr och kanske går det en gång till men till slut går det inte längre
Citera
2026-02-20, 11:54
Medlem
En bostad med gedigen säljhistorik sedan 2014 (omsatts 6 gånger!).

https://www.booli.se/bostad/2114717
Svamskogsvägen 16, Vallentuna. 64m2 2 rum

Slutpriser:
2014-11: 1 700 000
2015-09: 2 050 000
2016-10: 2 255 000
2020-04: 2,250 000
2022-10: 2 225 000
2026-02: 2 100 000

Alltså +21 % på 10 månader 2014 till 2015 sedan +2,4 % på 10+ år. Även ned 5,6 % från höst 2022 som i princip var botten för riket/inom tullarna. Så här ser det ut i jättemånga områden runt om i Stockholm som inte är premium.
Citera
2026-02-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed

Om alla byggnadsarbetare skulle börja jobba gratis skulle priserna på sikt pressas nedåt.

Priserna på gamla hus skulle pressas nedåt eftersom det blir betydligt billigare att bygga nytt när arbetskostnaden försvinner.

Varför skulle priserna på de färdigbyggda husen går ner, exakt?
Vad hindrar byggföretagen från att bara behålla de ~10% som byggarbetarlönen kostar och behålla priserna på samma nivå?

Sedan har ekbo och flanders länge framfört teorin (utan bevis, kan tilläggas) att byggföretagen går i konkurs på löpande band för att byggkostnaderna är för höga.
Om det stämmer så hur kan det då finnas utrymme att sänka priserna?
Om företagen står på ruinens brant så borde borttagandet av lönekostnad medföra att byggföretagen går plus istället, sänker de då priserna så blir det ju förlust igen

Se det är det här jag menar, ni är på tok för dumma för att tänka logiskt och bara förutsätter att något skall hända för att ni tror att det är vad som kommer ske.
Det var ett jävla liv när räntan gick upp att hyran skulle höjas med upp till 15% för att kompensera, har hyrorna sänkts nu när räntan gått ner igen?
Nej, exakt. Det finns inget tvång på att sänka priserna och lönsamheten blir bättre om företagen inte gör det så det kommer inte ske.
Citera
2026-02-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det där har jag förklarat flera gånger. Varför går det inte in?

Om alla lönekostnader försvinner för producenterna tvingar konkurrensen ned priserna till kostnaden för råvaror och skatter. Den som inte sänker priset får inget sålt och går i kk.

Och ska jag lyckas sälja mitt hus då, så måste det ned så det motsvarar nyproduktionen. Annars kommer alla köpare bara köpa nyproduktionen.
Det går inte in för att det är fel, det är väl största anledningen.
Det går emot all grundläggande logik.

Du och flanders påstår att byggföretagen redan går i konkurs för att priserna är för låga. Detta har jag efterfrågat bevis på men det har inte levererats. Ni har bevisat att byggföretag går i konkurs, vilket knappast kan ses som onormalt i en utsträckt lågkonjunktur, men inte att det finns en korrelation med "för låga bostadspriser".
Om det nu stämmer, det ni inte har lagt fram några bevis för, så borde borttagen lönekostnad snarare medföra att företagen nu går med vinst istället.
Varför skulle de medvetet sänka priserna och då återgå till att hotas av konkurs?

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Och ska jag lyckas sälja mitt hus då, så måste det ned så det motsvarar nyproduktionen. Annars kommer alla köpare bara köpa nyproduktionen.
Och vad får dig att tro att du borde kunna få nyproduktionspris för din gamla lägenhet?
Se, det är det här som jag försökt föra fram.

Du och dina intellektuella jämlikar ser inte er egen förbrukning av bostaden som något ni skall betala för.
Reparerar du din lägenhet du köpte för 40 000 kr för en miljon så anser du att priset skall gå upp med en miljon också. Tanken på att du skall behöva betala din egen boendekostnad tycks väldigt främmande för dig men det är en dåligt skött politik som din generation fört fram som lett till att du har möjligheten att bli försörjd av den yngre generationen.
Sedan har du mage att kalla andra för egoister när de önskar köpa bostad för samma relativa pris du själv kunde köpa för, helt underbart verklighetsfrånvänt av dig.

Goda nyheter för dig är att din självinsikt är lika god som din intellektuella förmåga så du lär aldrig förstå att du har fel, eftersom du avgör vad som är korrekt utifrån dina åsikter.
Citera
2026-02-20, 20:07
Medlem
DVikings avatar
Vad är det här gamla rucklet värt?

https://www.lansfast.se/till-salu/villa/stockholm/stockholm/vallingby/markvagen-55/cmvilla5mncjn4jgtnqm7rd/

Oattraktivt förortsområde, liten tomt, enorma renoveringsbehov. Pris = 5m+

Tomträtt
Senast redigerad av DViking 2026-02-20 kl. 20:09.
Citera
2026-02-20, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du som har en 10-årings intellekt är helt rätt person att förklara detta, absolut.

Vi som inte är lika...speciellt begåvade som du vet att skulle kraven minska på bostäder skulle också kvalitén störtdyka och vi skulle få en situation som de har i USA nu där nybyggda hus kostar asmycket och har extremt dålig kvalité som leder till skador
“We got into the house, and we didn’t make it more than 24 hours before there was an issue,” Warren said.

Aside from experiencing the same complaints shared by other customers, his wife fell down the new home’s stairs because they were not built up to code and were uneven.

Resten av ditt förbannade skitsnack är mer av samma vara, ständigt gnäll på att hantverkarlöner är för höga och ditt nästan maniska njutande av att åtminstone Stockholms innerstad ökar i pris.

Det gör mig glad att veta att detta är ditt fängelse, hoppas innerligt att du ruttnar här tills du blir gammal

Hahaha många påhopp men ingen substans eller sak som vanligt från wallincus. Mitt ”fängelse” är åtminstone exakt där jag vill bo.
Citera
2026-02-20, 21:23
Avslutad
Citat:

Nej de gjorde de absolut inte. Nästan alla banker och experter spådde ett prisfall runt 20% nominellt vilket var exakt vad som inträffade.

Det var vara du och de andra domedagsprofeterna på flashback som trodde annat
Citera
2026-02-20, 22:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Varför skulle priserna på de färdigbyggda husen går ner, exakt?
Vad hindrar byggföretagen från att bara behålla de ~10% som byggarbetarlönen kostar och behålla priserna på samma nivå?

Sedan har ekbo och flanders länge framfört teorin (utan bevis, kan tilläggas) att byggföretagen går i konkurs på löpande band för att byggkostnaderna är för höga.
Om det stämmer så hur kan det då finnas utrymme att sänka priserna?
Om företagen står på ruinens brant så borde borttagandet av lönekostnad medföra att byggföretagen går plus istället, sänker de då priserna så blir det ju förlust igen

Se det är det här jag menar, ni är på tok för dumma för att tänka logiskt och bara förutsätter att något skall hända för att ni tror att det är vad som kommer ske.
Det var ett jävla liv när räntan gick upp att hyran skulle höjas med upp till 15% för att kompensera, har hyrorna sänkts nu när räntan gått ner igen?
Nej, exakt. Det finns inget tvång på att sänka priserna och lönsamheten blir bättre om företagen inte gör det så det kommer inte ske.

Konkurrens ditt jävla spån? Jag vet att det kanske är ett främmande koncept där ditt troll-konto kommer ifrån - men så fungerar det i utvecklade länder. Sorry för att jag tog hål på din bubbla.
Citera
2026-02-20, 22:53
Avstängd
Citat:

På samma sätt som dom aldrig kan förutse en prisuppgång? Ändå skönt att vi har dig som nåt slags facit i tråden så att vi andra får veta vad bostäder egentligen borde kosta. Du och Wallincus och Slemhog. Cute couple.
Citera
2026-02-20, 23:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej de gjorde de absolut inte. Nästan alla banker och experter spådde ett prisfall runt 20% nominellt vilket var exakt vad som inträffade.

Det var vara du och de andra domedagsprofeterna på flashback som trodde annat

Nähä de förutspådde 30% eller!

Men presentera gärna en sammanställning av samtliga prognoser med verifierbara källor till ditt påstående om "nästan alla runt 20%"...

För övrigt kan man ju undra varför spyan inte blir bannad, skriver bara en massa skit sent på kvällen - förmodligen på fyllan. Rätt tragiskt egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in