Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Det där har jag förklarat flera gånger. Varför går det inte in?
Om alla lönekostnader försvinner för producenterna tvingar konkurrensen ned priserna till kostnaden för råvaror och skatter. Den som inte sänker priset får inget sålt och går i kk.
Och ska jag lyckas sälja mitt hus då, så måste det ned så det motsvarar nyproduktionen. Annars kommer alla köpare bara köpa nyproduktionen.
Det går inte in för att det är fel, det är väl största anledningen.
Det går emot all grundläggande logik.
Du och flanders påstår att byggföretagen redan går i konkurs för att priserna är för låga. Detta har jag efterfrågat bevis på men det har inte levererats. Ni har bevisat att byggföretag går i konkurs, vilket knappast kan ses som onormalt i en utsträckt lågkonjunktur, men inte att det finns en korrelation med "för låga bostadspriser".
Om det nu stämmer, det ni inte har lagt fram några bevis för, så borde borttagen lönekostnad snarare medföra att företagen nu går med vinst istället.
Varför skulle de medvetet sänka priserna och då återgå till att hotas av konkurs?
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Och ska jag lyckas sälja mitt hus då, så måste det ned så det motsvarar nyproduktionen. Annars kommer alla köpare bara köpa nyproduktionen.
Och vad får dig att tro att du borde kunna få nyproduktionspris för din gamla lägenhet?
Se, det är det här som jag försökt föra fram.
Du och dina intellektuella jämlikar ser inte er egen förbrukning av bostaden som något ni skall betala för.
Reparerar du din lägenhet du köpte för 40 000 kr för en miljon så anser du att priset skall gå upp med en miljon också. Tanken på att du skall behöva betala din egen boendekostnad tycks väldigt främmande för dig men det är en dåligt skött politik som din generation fört fram som lett till att du har möjligheten att bli försörjd av den yngre generationen.
Sedan har du mage att kalla andra för egoister när de önskar köpa bostad för samma relativa pris du själv kunde köpa för, helt underbart verklighetsfrånvänt av dig.
Goda nyheter för dig är att din självinsikt är lika god som din intellektuella förmåga så du lär aldrig förstå att du har fel, eftersom du avgör vad som är korrekt utifrån dina åsikter.