2026-02-20, 10:30
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Och tur är väl det. Det stora elavbrottet i Spanien/Portugal häromåret var ju en konsekvens av ett instabilt elsystem, vilket sol/vind bidrar till. Så vi har precis så mycket vindkraft vi behöver i detta land. Sannolikt mer än vad vi kan hantera.

Om man inte är helt tappad bakom en vagn så borde man veta att A) det går enkelt att exportera el idag (via ett gemensamt överenskommet system med klara regler), B) att hela EU ställer om till el, och C) att elkonsumentpriset nere på kontinenten ligger 3-5 gånger högre än i Sverige.

Vi skulle ha kunnat sälja all överloppsproduktion med vinst och klirr i statskassan. Nu satte Tidö stopp för det, och bolagen sökte sig till andra länder istället. Jättesmart...
Citera
2026-02-20, 10:31
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
I detta ögonblick nettoimporterar Sverige 2000 MW och vindkraften står för 15% av total produktion.

Gissa varför det är så?

(Ledtråd: Det blåser inte så mycket).

Så?
Citera
2026-02-20, 10:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Du vet inte?

Du vet väl vad du får i olika utbetalningar och bidrag och hur mycket skatt du betalar?
Du har väl för i h*****e deklarerat?
Det är bara titta på din slutskattesedel och se hur hög skatt och hur hög inkomst.

Sen kan vi ju såklart roa oss med att räkna ut hur stor del av din inkomst som kommer från anställning och inte.

Vänligen redovisa dina siffror.

Uppmanar du mig att lägga ut min deklaration på Flashback? Skulle inte tro det! Det behövs inte heller, för att fastställa vem som betalar mer skatt. Som sagt: Jobbskatteavdraget medför att lönearbetare skattar 3-4 gånger mindre än de som får sin inkomst från socialförsäkringar.

Hur mycket man betalar i skatt beror även på konsumtion och det framgår inte på deklarationen. Mest skatt betalar rökande alkisar, så ge dem gärna ett tack när du går förbi dem i parken nästa gång.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------

Nu har du fått tramsa tillräckligt och det är dags att återgå till topic, som är: högerregeringens plundring av statskassan.

De ärvde ett överskott med 194 miljarder och nu har de orsakat ett underskott på 363 miljarder. VAR HAR DE 500 MILJARDERNA TAGIT VÄGEN? Dags att ställa Svantesson till svars och att de som roffat åt sig blir återbetalningsskyldiga.
Citera
2026-02-20, 10:57
Medlem
Om du läser mitt inlägg så ifrågasätter jag inte RUT utan vad uppdraget från S till dom varit. Det är inte offentligt som jag förstår det.
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Är Riksdagens utredningstjänst en partisk källa menar du? De är en myndighet som har i uppdrag att utreda och räkna på såna här saker. Om du vill se exakt vilka plånboksfrågor som budgeten innehåller så är det bara att leta upp den. Men det handlar om allt från förstärkt barnbidrag och socialförsäkringar, till avdragsgill fackavgift, högre studiemedel, skattesänkningar för låg- och medelinkomsttagare, sänkta medicinkostnader och mycket annat.
Citera
2026-02-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om man inte är helt tappad bakom en vagn så borde man veta att A) det går enkelt att exportera el idag (via ett gemensamt överenskommet system med klara regler), B) att hela EU ställer om till el, och C) att elkonsumentpriset nere på kontinenten ligger 3-5 gånger högre än i Sverige.

Vi skulle ha kunnat sälja all överloppsproduktion med vinst och klirr i statskassan. Nu satte Tidö stopp för det, och bolagen sökte sig till andra länder istället. Jättesmart...

Jadå, det exporteras också massvis med el, i synnerhet när det är blåsigt och därmed låga elpriser.
Därmed inte åse mycket klirr.

B) Enig, men såklart inte med vind eller sol. Toriumreaktorer!

EDIT: är man rimligt insatt så förstår man också att det är en väldans skillnad på bolag som Vestas och bolag som opererar vindkraft.
Citera
2026-02-20, 11:04
Medlem
Citat:
Så?

Rita en graf över elpriser och andel elproduktion som kommer från icke-planerbara källor så ser man:

* Mycket oplanerat --> låga elpriser
* Lite oplanerat --> höga elpriser

Låga elpriser --> gör produktion inte lönsam.

Hur skapar man mer elproduktion med vind när det inte blåser?
Citera
2026-02-20, 11:05
Medlem
Citat:
Uppmanar du mig att lägga ut min deklaration på Flashback? Skulle inte tro det! Det behövs inte heller, för att fastställa vem som betalar mer skatt. Som sagt: Jobbskatteavdraget medför att lönearbetare skattar 3-4 gånger mindre än de som får sin inkomst från socialförsäkringar.

Hur mycket man betalar i skatt beror även på konsumtion och det framgår inte på deklarationen. Mest skatt betalar rökande alkisar, så ge dem gärna ett tack när du går förbi dem i parken nästa gång.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------

Nu har du fått tramsa tillräckligt och det är dags att återgå till topic, som är: högerregeringens plundring av statskassan.

De ärvde ett överskott med 194 miljarder och nu har de orsakat ett underskott på 363 miljarder. VAR HAR DE 500 MILJARDERNA TAGIT VÄGEN? Dags att ställa Svantesson till svars och att de som roffat åt sig blir återbetalningsskyldiga.

Du behöver bara redovisa taxerad inkomst och fastställd skatt.

Vi kan börja med det enkla. Så kan vi ta det mer komplicerade moms t.ex. senare.

Ja de 500 har bland annat gått till stöd till Ukraina och återuppbyggnaden av det försvar som sossarna började avveckla på 80 talet.
Citera
2026-02-20, 11:11
Medlem
Balanseringskostnaden drabbar ju konsumenterna i lika hög grad. Helt rimligt att producenterna får betala om de orsakar merkostnader för staten.
Att vindkraft inte är lönsamt är inget påhitt, det är fakta. De säljer ofta till fasta, låga priser på kontrakt till industrin. När det blåser fungerar det men gör det inte det behöver de köpa in dyr el från andra produktionsslag. En ohållbar affärsmodell som jag antar att du anklagar nuvarande regering för?
Jag har inget emot vindkraft som stödkraft men de senaste veckorna har ju tydligt visat att den inte håller som baskraft.
Det måste ju även en blind kunna se..
Citat:
Vad bra, du har försökt ta reda på fakta.

Tidö har gjort allt de kunnat för att både signalera och försvåra för vindkraft, inklusive införa nya påhittade "balanseringskostnader". Som gäller enbart för vindkraft, kärnkraftverk behöver t.ex. inte betala nån balanseringsavgift om/när de måste stänga ner en reaktor för att fixa nåt.

Om jag hade varit ett vindkraftbolag på väg att bygga en stor vindkraftpark i Sverige skulle jag också ha lagt ner allt och flyttat inventering och vindkraftsproduktion till ett annat land. Vilket är vad de alla i stort sett gjorde, TACK VARE TIDÖ.

Det är ju vad du också vill, så jag förstår liksom inte hur det inte fattar det?

Vindkraft är ju "woke". Grön energi är "woke". Vindkraft är "inte lönsamt". Vindkraft är "fult". Yada, yada, yada...

Tidö fick ju precis som de ville, ingen ny vindkraft i Sverige. Du borde ju vara själaglad, den politiken LYCKADES ju. Men när man börjar påstå att "vindkraft inte funkar" generellt samtidigt som alla andra EU-länder och våra närmasta grannländer bygger ut vindkraft så det knakar, då ÄR man en verklighetsfrånvänd idiot. Och ännu dummare blir det när man kräver "bevis" på det som stirraar en i ögonen...

Sverige blir nu utan vindkraftsutbyggnad tack vare Tidö, det är bara att vara jätteglad och ropa ut det från hustaken, så att hela Sverige förstår vem som är ansvarig.

Jisses!
Citera
2026-02-20, 11:11
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Om du läser mitt inlägg så ifrågasätter jag inte RUT utan vad uppdraget från S till dom varit. Det är inte offentligt som jag förstår det.

Utredningen jämför Socialdemokraternas skuggbudget mot regeringens och rapporten visar att 9 av 10 hade fått mer i plånboken med sossarnas. Om du kollar videon från pressträffen med Damberg >> så visas detaljer ur rapporten, som dessa plånbokseffekter:

• Höjt barn- och studiebidrag: 200 kr/mån
  • Höjt bostadsbidrag för barnfamiljer: 1'100 kr/mån
  • Billigare mediciner: 900 kr/år
  • Bältrosvaccin: 5'000 kr
  • Gratis kollektivtrafik: 725 kr/mån
  • Slopad karens: 2'350 kr/mån (exempel undersköterska som är sjuk två gånger en månad)
Citera
2026-02-20, 11:15
Medlem
Inser ju även en idiot att det där inte skulle gynna 9/10 jämfört med dagens politik i det stora hela.
Om alla vaccinerar sig och är sjuka 3 gånger per år så kan man säkert få det till att majoriteten gynnas. Det ska då ställas mot ett ständigt ökande skattetryck för vanligt folk som på sikt blir betydligt dyrare än en enstaka vaccinering..

Citat:
Utredningen jämför Socialdemokraternas skuggbudget mot regeringens och rapporten visar att 9 av 10 hade fått mer i plånboken med sossarnas. Om du kollar videon från pressträffen med Damberg >> så visas detaljer ur rapporten, som dessa plånbokseffekter:

• Höjt barn- och studiebidrag: 200 kr/mån
  • Höjt bostadsbidrag för barnfamiljer: 1'100 kr/mån
  • Billigare mediciner: 900 kr/år
  • Bältrosvaccin: 5'000 kr
  • Gratis kollektivtrafik: 725 kr/mån
  • Slopad karens: 2'350 kr/mån (exempel undersköterska som är sjuk två gånger en månad)
Citera
2026-02-20, 11:18
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ja de 500 har bland annat gått till stöd till Ukraina och återuppbyggnaden av det försvar som sossarna började avveckla på 80 talet.

Moderaterna nedmonterade försvaret under Reinfeldts mandatperioder, genom att avskaffa värnplikten, minska resurser och förband - för att frigöra skattepengar och stoppa i egna fickor.
Citera
2026-02-20, 11:21
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Inser ju även en idiot att det där inte skulle gynna 9/10 jämfört med dagens politik i det stora hela. Om alla vaccinerar sig och är sjuka 3 gånger per år så kan man säkert få det till att majoriteten gynnas. Det ska då ställas mot ett ständigt ökande skattetryck för vanligt folk som på sikt blir betydligt dyrare än en enstaka vaccinering..

Sossarna har inga förslag om ökat skattetryck för vanligt folk. De har budgeterat för skattesänkningar åt låg- och medelinkomsttagare.

Den borttagna karensdagen ska finansieras av arbetsgivarna, inte skatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in