2026-02-20, 09:09
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Men varför har det dragit en kabel från Sverige till Finland om deras energi behov är täckta?

Läs grunderna till beslutet, det är väl dokumenterat.

Det är dessutom inte en "envägskabel", och gissa vad för slags el som kommer att säljas till Sverige via samma kabel...?
Citera
2026-02-20, 09:11
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är nog du som behöver kunna svara på varför vindkraft inte löns i Sverige, inte jag.

Sverige är det land som är mest avogt inställt till vindkraft, detta uttryckligen på grund av Tidö-partierna. Så det är inte det minsta underligt att vindkraftbolagen har flyttat sina investeringar och sin kommande energiproduktion till andra länder.

Det är nog bara jubelidioter som klarar av att inbilla sig att det skulle vara bra för Sverige, att gå miste om investeringar och energiproduktion. Men trösten för oss normalfuntade är förstås att det är en idioti som M, KD, L och kanske mest av allt SD kommer att få stå för i decennier.

Vindkraften byggs kontinuerligt ut i hela EU så att det knakar i fogarna, men INTE i Sverige. Det är INTE svårt att förstå varför, och det är GARANTERAT INTE för svenska "anti-woke"-politiker och -krigare skulle vara smartare än alla andra....
Ligger inte vi bra till menar du.
Sverige var år 2024 den största producenten av vindkraftsel per capita och den tionde största total.
Sverige producerar mest av alla per capita.
Kolla nu noga, jag lämnar en källa till mitt påstående.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/energi/energiproduktion/elproduktion-med-vindkraft-internationellt_1211855.html
Citera
2026-02-20, 09:12
Medlem
Citat:
Det är nog du som behöver kunna svara på varför vindkraft inte löns i Sverige, inte jag.

Sverige är det land som är mest avogt inställt till vindkraft, detta uttryckligen på grund av Tidö-partierna. Så det är inte det minsta underligt att vindkraftbolagen har flyttat sina investeringar och sin kommande energiproduktion till andra länder.

Det är nog bara jubelidioter som klarar av att inbilla sig att det skulle vara bra för Sverige, att gå miste om investeringar och energiproduktion. Men trösten för oss normalfuntade är förstås att det är en idioti som M, KD, L och kanske mest av allt SD kommer att få stå för i decennier.

Vindkraften byggs kontinuerligt ut i hela EU så att det knakar i fogarna, men INTE i Sverige. Det är INTE svårt att förstå varför, och det är GARANTERAT INTE för svenska "anti-woke"-politiker och -krigare skulle vara smartare än alla andra....

Och tur är väl det. Det stora elavbrottet i Spanien/Portugal häromåret var ju en konsekvens av ett instabilt elsystem, vilket sol/vind bidrar till. Så vi har precis så mycket vindkraft vi behöver i detta land. Sannolikt mer än vad vi kan hantera.
Citera
2026-02-20, 09:15
Medlem
Citat:

I detta ögonblick nettoimporterar Sverige 2000 MW och vindkraften står för 15% av total produktion.

Gissa varför det är så?

(Ledtråd: Det blåser inte så mycket).
Citera
2026-02-20, 09:20
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Du har rätt! Sossarna hade gömt dem i "arbetsmarknadsprogram" så att de hade försvunnit ut ur statstiken, men såklart inte bidragit till samhällets finanser.

Det borde du ha begripit vid det här laget.

Man är fortfarande inskriven som arbetssökande om man deltar i ett "arbetsmarknadsprogram" och är inte det minsta "gömd." Däremot har högerregeringen nu gett AF i uppdrag att skriva ut långtidsarbetslösa med motiveringen att "resurserna är uttömda" och skicka dem till socialen istället. DET är att gömma undan arbetslösa - och samtidigt öka fattigdomen och misär ytterligare.

Arbetet.se har en intressant temavecka kallad Fattigsverige 2026 den här veckan, som belyser den samhällskollaps som högerregeringen just nu håller på att orsaka.

Rekommenderad läsning: Fattigsverige 2026 >>
Citera
2026-02-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Man är fortfarande inskriven som arbetssökande om man deltar i ett "arbetsmarknadsprogram" och är inte det minsta "gömd." Däremot har högerregeringen nu gett AF i uppdrag att skriva ut långtidsarbetslösa med motiveringen att "resurserna är uttömda" och skicka dem till socialen istället. DET är att gömma undan arbetslösa - och samtidigt öka fattigdomen och misär ytterligare.

Arbetet.se har en intressant temavecka kallad Fattigsverige 2026 den här veckan, som belyser den samhällskollaps som högerregeringen just nu håller på att orsaka.

Rekommenderad läsning: Fattigsverige 2026 >>

Antingen arbetar man eller så arbetar man inte. Om man arbetar kan man ha ett närande arbete eller ett tärande arbete. Tärande arbete är sådan som egentligen inte behövs. Det finns tusentals exempel på kommuner, landsting etc som har fått pengar för att skapa lite sysselsättning. Malmö stads koggbyggande är ett utmärkt exempel på att gömma undan arbetslöshet.

Så länge som det finns lediga jobb så är arbetslöshet ett tecken på lättja och ovilja. Per idag finns minst 100000 jobb att söka enligt statistiken. Lägg därtill alla andra arbetstillfällen som hanteras utanför af.
Citera
2026-02-20, 09:43
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Antingen arbetar man eller så arbetar man inte. Om man arbetar kan man ha ett närande arbete eller ett tärande arbete. Tärande arbete är sådan som egentligen inte behövs. Det finns tusentals exempel på kommuner, landsting etc som har fått pengar för att skapa lite sysselsättning. Malmö stads koggbyggande är ett utmärkt exempel på att gömma undan arbetslöshet.

Enligt din definition är jag helt klart närande och du tärande. Jag gör enorma samhällsinsatser genom att arbeta ideellt, sopsortera och elcykla. Sen betalar jag procentuellt mer skatt än dig och har inga bidrag. Du får jobbskattebidrag, friskvårdsbidrag och ROT-bidrag på min bekostnad och dessutom bidrar din sunkiga människosyn till det toxiska samhällsklimat som kostar miljarder i konsekvenser som kriminalitet och misär.

Jag försöker alltid se det goda i människor, men av det du har uppvisat här på forumet så har jag svårt att hitta något.

Citat:
Så länge som det finns lediga jobb så är arbetslöshet ett tecken på lättja och ovilja. Per idag finns minst 100000 jobb att söka enligt statistiken. Lägg därtill alla andra arbetstillfällen som hanteras utanför af.

Men det finns närmare 500'000 arbetslösa, så de jobben räcker inte långt. Dessutom har Platsbanken många spökannonser som bara är kopior av samma tjänst, eller tjänster som redan är tillsatta. För att komma till bukt med massarbetslösheten behöver vi en regering som slutar orsaka företagskonkurser och nedskärningar i offentlig sektor för att stoppa skattepengar i egna fickor.
Citera
2026-02-20, 09:45
Medlem
Ladan är tom
Citera
2026-02-20, 09:57
Medlem
Citat:
Enligt din definition är jag helt klart närande och du tärande. Jag gör enorma samhällsinsatser genom att arbeta ideellt, sopsortera och elcykla. Sen betalar jag procentuellt mer skatt än dig och har inga bidrag. Du får jobbskattebidrag, friskvårdsbidrag och ROT-bidrag på min bekostnad och dessutom bidrar din sunkiga människosyn till det toxiska samhällsklimat som kostar miljarder i konsekvenser som kriminalitet och misär.

Jag försöker alltid se det goda i människor, men av det du har uppvisat här på forumet så har jag svårt att hitta något.

Men det finns närmare 500'000 arbetslösa, så de jobben räcker inte långt. Dessutom har Platsbanken många spökannonser som bara är kopior av samma tjänst, eller tjänster som redan är tillsatta. För att komma till bukt med massarbetslösheten behöver vi en regering som slutar orsaka företagskonkurser och nedskärningar i offentlig sektor för att stoppa skattepengar i egna fickor.

Ja man kan alltid leka med ord och hitta på saker som passare ens narrativ.
Det är mina skattepengar som finansierar dig.

Exakt hur mycket skatt bidrar du med om jag får fråga?

Min människosyn är baserad på realiteter och inte hallucinationer.
Citera
2026-02-20, 10:15
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ja man kan alltid leka med ord och hitta på saker som passare ens narrativ. Det är mina skattepengar som finansierar dig.

Exakt hur mycket skatt bidrar du med om jag får fråga?

Min människosyn är baserad på realiteter och inte hallucinationer.

Vet inte, ärligt talat. Mindre sen jag slutade röka för tio år sen i alla fall. Men den som får sin inkomst från en socialförsäkring som a-kassan betalar 3-4 gånger så hög andel skatt än den som får sin inkomst från lön, så det borde ge dig en indikation.

För att ta reda på hur tärande du är på samhället, måste du fastställa ditt klimatavtryck. Det mäts i koldioxidekvivalenter (CO2e) och du kan ta reda på ditt här: Klimatkalkylatorn >>
Citera
2026-02-20, 10:21
Medlem
Citat:
Vet inte, ärligt talat. Mindre sen jag slutade röka för tio år sen i alla fall. Men den som får sin inkomst från en socialförsäkring som a-kassan betalar 3-4 gånger så hög andel skatt än den som får sin inkomst från lön, så det borde ge dig en indikation.

För att ta reda på hur tärande du är på samhället, måste du fastställa ditt klimatavtryck. Det mäts i koldioxidekvivalenter (CO2e) och du kan ta reda på ditt här: Klimatkalkylatorn >>

Du vet inte?

Du vet väl vad du får i olika utbetalningar och bidrag och hur mycket skatt du betalar?
Du har väl för i h*****e deklarerat?
Det är bara titta på din slutskattesedel och se hur hög skatt och hur hög inkomst.

Sen kan vi ju såklart roa oss med att räkna ut hur stor del av din inkomst som kommer från anställning och inte.

Vänligen redovisa dina siffror.
Citera
2026-02-20, 10:27
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ligger inte vi bra till menar du.
Sverige var år 2024 den största producenten av vindkraftsel per capita och den tionde största total.
Sverige producerar mest av alla per capita.
Kolla nu noga, jag lämnar en källa till mitt påstående.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/energi/energiproduktion/elproduktion-med-vindkraft-internationellt_1211855.html

Vi har legat jättebra till, och Sverige kunde ha blivit hela EUs "Saudiarabien" när det gäller el. Vi kunde ha överproducerat massvis med el och sålt den till den europeiska elmarknaden (där konsumentpriset på el är 3-5 gånger högre än i Sverige). Massa klirr i statskassan...

Men det var innan Tidö slog till och satte tvärstopp för den utvecklingen.

Vilket liksom är min poäng, hur otroligt vansinnigt korkat det var. Oförlåtligt dumt. Tänk att sitta på en enorm elöverproduktion nu när hela EU ska ställa om till el. Som sagt, det skulle ha varit litet som med Saudiarabien och den fossila energin. Men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in