2026-02-19, 12:24
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag har inget behov av att "backa upp det". Det enda det leder till är en korkad "jo-nej"-diskussion, som blir överöst med en massa "fakta", av vilka 90% är snedvriden ideologisk bullshit.

Jag VET hur det ligger till och jag VET att det jag påstår stämmer, det räcker för mig, jag har inget behov av att överbevisa någon som är ideologiskt övertygad "anti-woke"/"anti-vindkraft". För min del får de gärna fortsätta tro på vad de vill, all korrekt data finns tillgänglig och det är upp till var och en att bilda sig en EGEN uppfattning.

Den här tråden handlar dessutom inte om vindkraft som sådan, utan om hur Tidö-regeringen har sabbat svensk ekonomi. Den helt vansinniga "vindkraft vs kärnkraft"-politiken är bara en del av den "sabbningen".

Där SD är skyldig till de idiotiska anti-vindkraftsskrivningarna i Tidöavtalet (som ledde till att flera stora marina vindkraftparker inte byggdes, medna regeringspartierna är skyldiga till att ha skrivit under idiotin. Och framförallt Busch & KD är skyldiga till att med alla medel försöka få igenom ett kärnkraftsbeslut, inklusive att aktivt motarbeta utbyggnaden av svensk vindkraft (vilket gjort att den flyttat till andra länder, yippee!!) och att samtidigt säga att energiproduktionen ju inte ska subventioneras men att kärnkraften ju ska subventioneras (för att löna sig, dessutom ). Och jo, att vi skattebetalare och elkonsumenter ska stå för notan för kärnkraft, i 40 år, genom att betala överpris för svensk kärnkraftsel. Den där som ju inte skulle subventioneras för att alla kraftslag ju skulle behandlas lika.

I slutändan blev det ingenting av kärnkraften. Ett löst spadtag och ett ännu lösare "beslut", som dessutom gällde en kanske-testdrift av en liten modulär reaktor.

Men det här ideologiskt drivna politiska "spelet" har orsakat Sverige och oss svenskar stor ekonomisk skada. Och kombinerar man det här klåpet, med att regeringen också motarbetat den gröna omställningen (som man, lustigt nog, motiverar kärnkraften med ) och sänkt bränslepriserna utan en aning om nåt slags fungerande miljöpolitik så talar vi om en enorm ekonomisk skada. Putin skulle inte ha kunnat göra det bättre fast hur han skulle ha försökt.

Och sen tar man jättestora statslån, i de svenska skattebetalarnas namn, för att försöka muta de svenska väljarna till en mandatperiod till. Det är i för sig förståeligt, en till mandatperiod är de här idioternas enda chans att försöka skyla över allt skit som de åstadkommit.

Så, i september blir det "anybody but Tidö" som gäller. Utom V då. Vilket därmed potentiellt blir första gången i mitt liv som jag skulle rösta på S. Det skulle jag ALDRIG ha trott, men också det kan man tacka Tidö för...
Förstår att du är djupt religiös, kanske till och med i nivå med sekt.

Men Men Finsk vindkraft går bra säger du, men finnarna kan inte få det att gå plus i Sverige. Varför då`?
https://www.allabolag.se/organisation/fortum-sverige-ab/solna/energif%C3%B6rs%C3%B6rjning/2JYBK3QI5YE1K
Citera
2026-02-19, 12:40
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det stämmer inte. Både S och V vill sänka skatter på inkomster under medianen. 9 av 10 hade fått mer i plånboken med sossarnas ekonomiska politik, har Riksdagens utredningstjänst räknat ut. Däremot den sista tiondelen får vara med och bidra lite mer, istället för att plundra statskassan på alla andras bekostnad.

Allt tyder på att S får makten återigen vid nästa val, dessförinnan hade dom väldigt många år på sig att genomföra precis det dom önskade. Jag väntar fortfarande på "familjeveckan" , höjda lärarlöner och mängder av andra brutna vallöften från S btw.
Då får vi se om det blir några av dessa utlovade skattesänkningar under nästa mandatperiod.
Citera
2026-02-19, 13:33
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Allt tyder på att S får makten återigen vid nästa val, dessförinnan hade dom väldigt många år på sig att genomföra precis det dom önskade. Jag väntar fortfarande på "familjeveckan" , höjda lärarlöner och mängder av andra brutna vallöften från S btw.
Då får vi se om det blir några av dessa utlovade skattesänkningar under nästa mandatperiod.

Du hade fått dina vallöften infriade om det inte varit för att vi haft högermajoritet i Sveriges riksdag de senaste 20 åren. Vi har det fortfarande, så det är mer förvånande att Tidös vallöften om ny kärnkraft efter tre månader, billigare falukorv och arbetslinje inte har blivit verklighet.

Istället har vi fått en sällan skådad apokalyps med skattepengar som skyfflas iväg till förmögna istället för att investeras i samhället, 365 miljarder underskott i statsfinanserna, barn som skjuter ihjäl varandra, akademiker och tjänstemän som går arbetslösa, fler som lever på bidrag och ersättningar, fördubblad fattigdom och ett klimat som drar sista sucken.

Sverige klarar inte mer av det här, så ett regeringsskifte är en absolut nödvändighet.
Citera
2026-02-19, 13:37
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Du hade fått dina vallöften infriade om det inte varit för att vi haft högermajoritet i Sveriges riksdag de senaste 20 åren. Vi har det fortfarande, så det är mer förvånande att Tidös vallöften om ny kärnkraft efter tre månader, billigare falukorv och arbetslinje inte har blivit verklighet.

Istället har vi fått en sällan skådad apokalyps med skattepengar som skyfflas iväg till förmögna istället för att investeras i samhället, 365 miljarder underskott i statsfinanserna, barn som skjuter ihjäl varandra, akademiker och tjänstemän som går arbetslösa, fler som lever på bidrag och ersättningar, fördubblad fattigdom och ett klimat som drar sista sucken.

Sverige klarar inte mer av det här, så ett regeringsskifte är en absolut nödvändighet.

Pengar är oväsentligt för mig när samhället krackelerar kulturellt och med otrygghet. Det skapar ovilja från alla att göra rätt för sig. Rika rör sig mot andra länder. Tidö städar ordentligt och med fyra år till är detta bara början.
Citera
2026-02-19, 13:39
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Du förstår skillnaden mellan högkonjunktur och lågkonjunktur?

1990 - Finanskris
2008 - Finanskris
2022 - Inflationskris orsakad av pandemin

Hur tycker du att högerregeringarna skulle ha reagerat på dessa händelser? Fortsätta gå med stora överskott och göra krisen och arbetslösheten värre?

Regera och spara i ladorna i högkonjunktur kan ju vilken idiot som helst göra.

Du förstår att lågkonjunkturen även drabbat resten av världen? Ändå har Sverige den tredje högsta arbetslösheten i hela EU och sämsta tillväxten. Hur kommer det sig att länder som inte har en Tidö-regering hanterar ekonomiska kriser så mycket bättre? Den frågan har Finanspolitiska rådet visserligen redan svarat på i sin sågning av regeringens politik, så du har material att läsa på.
Citera
2026-02-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Pengar är oväsentligt för mig när samhället krackelerar kulturellt och med otrygghet. Det skapar ovilja från alla att göra rätt för sig. Rika rör sig mot andra länder. Tidö städar ordentligt och med fyra år till är detta bara början.

Högern har byggt samhället sedan 2006

Det var mindre kaos innan 2006. Skinheads mot blattar på 90 talet var ingenting mot nu...
Citera
2026-02-19, 14:23
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle

Men Men Finsk vindkraft går bra säger du, men finnarna kan inte få det att gå plus i Sverige. Varför då`?
https://www.allabolag.se/organisation/fortum-sverige-ab/solna/energif%C3%B6rs%C3%B6rjning/2JYBK3QI5YE1K

På grund av Tidö, förstås. Vad skulle det annars vara?

Det blåser lika mycket i Sverige som i Finland (det blåser ännu mer i Sverige, faktiskt), Sverige har större yta att bygga vindkraft på och mycket mer av perfekt reglerkraft i form av vattenkraft än vad de har i Finland.

Nu är det ju inte bara i Finland som det går bra för vindkraft, det är i princip i hela EU. Tja, utom i Sverige då...
Citera
2026-02-19, 14:39
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Ursäkta att jag hoppar in här, jag håller helt 200% med om att det behövs ett regeringsskifte, men det behövs OCKSÅ ett "krossa blockbildningen"-skifte.

I alla andra EU-länder klarar man av att gå till val UTAN att bilda några "block" i förväg, och parlamentariskt förhandla sig fram till en regering baserat på valresultaten, dvs. vad VÄLJARNA vill.

Såvitt jag vet kör inga partier med några löjliga "röda linjer" heller, och det behövs inte eftersom det som avgör är om man kommer överens om en gemensam politik. Gör man inte det så är man inte med, helt enkelt.

I Tyskland regerar "M/KD" och "S" tillsammans, för att de kunde komma överens om ett gemensamt regeringsprogram.

I Danmark sitter "S", "M" och "SD" i en gemensam regering (också om den danska partikartan är den mest kaotiska i hela EU).

I Finland sitter "SD" med i regeringen, för att de kunde komma överens med "M" och "KD" och sitt främsta hatobjekt "SFP" (Svenska folkpartiet).

I Norge satt en "S" + "C"-regering till för ett år sedan, då "C" hoppade av. "S" fortsätter som minoritetsregering med stöd av bl.a. "C" i omröstningarna i riksdagen.

Det är vad jag vill se i Sverige. Inga odemokratiska "partiblock", utan att vi väljare får rösta på PARTIER och deras PARTIPOLITIK utan att de i förväg förbigår väljarna och skakar tass, men ändå lurar väljarna genom att ställa upp med egna olika valmanifest (som omöjligen kan genomföras i det block de lovat att delta i).

Så jag hoppas VERKLIGEN att svenska folket visar kalla handen till alla "block", att rösta på nåt annat än ett "block" är en röst för demokratin, skit samma vem man röstar på.
Citera
2026-02-19, 15:03
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ursäkta att jag hoppar in här, jag håller helt 200% med om att det behövs ett regeringsskifte, men det behövs OCKSÅ ett "krossa blockbildningen"-skifte.

I alla andra EU-länder klarar man av att gå till val UTAN att bilda några "block" i förväg, och parlamentariskt förhandla sig fram till en regering baserat på valresultaten, dvs. vad VÄLJARNA vill.

Såvitt jag vet kör inga partier med några löjliga "röda linjer" heller, och det behövs inte eftersom det som avgör är om man kommer överens om en gemensam politik. Gör man inte det så är man inte med, helt enkelt.

I Tyskland regerar "M/KD" och "S" tillsammans, för att de kunde komma överens om ett gemensamt regeringsprogram.

I Danmark sitter "S", "M" och "SD" i en gemensam regering (också om den danska partikartan är den mest kaotiska i hela EU).

I Finland sitter "SD" med i regeringen, för att de kunde komma överens med "M" och "KD" och sitt främsta hatobjekt "SFP" (Svenska folkpartiet).

I Norge satt en "S" + "C"-regering till för ett år sedan, då "C" hoppade av. "S" fortsätter som minoritetsregering med stöd av bl.a. "C" i omröstningarna i riksdagen.

Det är vad jag vill se i Sverige. Inga odemokratiska "partiblock", utan att vi väljare får rösta på PARTIER och deras PARTIPOLITIK utan att de i förväg förbigår väljarna och skakar tass, men ändå lurar väljarna genom att ställa upp med egna olika valmanifest (som omöjligen kan genomföras i det block de lovat att delta i).

Så jag hoppas VERKLIGEN att svenska folket visar kalla handen till alla "block", att rösta på nåt annat än ett "block" är en röst för demokratin, skit samma vem man röstar på.

Jag instämmer absolut. Hela den här diskussionen om vem som ska acceptera vem är ett hån mot väljarna. Det är vi som ska välja vilket samhälle vi vill leva i och sen är det upp till partierna att hantera valresultatet.

Här är min åsikt lite kontroversiell, men jag anser faktiskt inte att regeringsbildningen 2022 hade folkligt stöd. Sossarna fick som enskilt parti fler mandat än hela regeringen tillsammans, men de sistnämnda tog makten ändå. När sånt händer i andra länder brukar kalla vi det statskupp. Det är ett demokratiskt problem med vårt valsystem och det är förmodligen därför som regeringen haft ett underläge i opinionen ända sen de tillträdde - för att de saknar folkligt stöd och aldrig skulle ha tillträtt.
Citera
2026-02-19, 15:07
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle

Det slog mig att du borde ha kollat Fortum Finland, bara för att få litet pejl på hur det går på den sidan pölen?

Rörelsevinsten är ju trots allt hela 10 miljarder kronor, detta på 99% fossilfri elproduktion (vindkraft & kärnkraft & vattenkraft).

Men jag håller helt med dig, varför går det så bra i Finland och så dåligt i Sverige?

Det innebär att det ju inte bara är i hockey Sverige förlorar mot Finland...
Citera
2026-02-19, 15:26
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Det känns som det är något politikerna vet om som de inte säger. Iofs säger tanten att vi kan inte göra några stora satsningar och reformer kommande 4 åriga mandatperiod. Sinnessjukt.

Men kostnaden för Nato är 200 miljarder per år. Alla miljarder till Ukraina. Vad mer?
Och så kan vi inte spendera 5 miljarder per år för att ta bort karensdagen.

Det är något som verkligen inte stämmer i Sverige. Det är ett luftslott vi bor i??

Du har rätt att ifrågasätta. Sossarna lämnade ifrån sig ett överskott på 133 miljarder och högerregeringen har nu skapat ett underskott på 363 miljarder. Det är 500 miljarder som bara är... poof, borta!

Frågan som Bettan behöver stå till svars för är: VAR ÄR PENGARNA? Och sen bör de som berikat sig bli återbetalningsskyldiga.
Citera
2026-02-19, 16:26
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Är det till Ukraina du menar att dom skyfflas iväg när du skriver till dom rika? 13 nya miljarder idag och Magdalena protesterar inte, hon har heller inga invändningar mot hundratals nya miljarder årligen till Wallenberg. Där har du större delen av dina 365 miljarder som S inte protesterar emot.

Vad gäller arbetslinje lovade väl Stefan EUs lägsta arbetslöshet? Det slutade med ett av EUs högsta...
Jag är ingen Tidöist, tror inte på ny kärnkraft eller billigare Falukorv, vi har inflation att vänta iom att vi ökar penningmängden hela tiden.

Det blir ingen skillnad mer än retorik när S tar över igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in