2026-02-19, 04:04
Medlem
Partiet i Täby hittades den 21/5 och förutom MAs DNA hittades även DNA från Kh*lil Hem*ssi på partiet. Senast jag hörde talas om KH var han associerad med Om*ar Yo*moks gäng. Polisen misstänker initialt MA för att ha transporterat 90-120 kg kokain från inbrottsplatsen i en VW UP men han delges senare misstanke för 275 kg. Varför har jag inte klart för mig än.
Citera
2026-02-20, 00:03
Medlem
Smugglingen
Säckar med kokain smugglas till Helsingborgs hamn den 11/5 -25 i en banancontainer från Costa Rica. Smugglingen är välplanerad och en kvinna kontaktar hamnen och anmäler att containern ska hämtas. Containerns ID, chaufförens namn, lastbilens bilnummer mm lämnas. Chauffören, en vitrysk man, fyller i blanketter i eget namn vid hamnkontoret för att få tillgång till hamnen och containern. Han har, den 13/5, kommit med en färja till Karlshamn från Litauen där han arbetar som chaufför vid ett åkeri. Samma dag plockar han upp en albansk man i Helsingborg innan han låter lasta containern på trailern. Den har då precis lastats av båten. Allt går prydligt till. Han transporterar sedan containern till en parkering i Landskronatrakten. Där sker omlastning till en vit skåpbil.

Polisen har fått en begäran från Norsk polis om att hålla koll på en norsk personbil som kört in i Sverige vid Svinesund den 11/5. Bilen hittas och skuggas. Bilen, som då innehåller två unga norrmän, ansluter så småningom till den vita skåpbilen vid den parkering där lastbilen väntar. I skåpbilen finns två albanska män och en tredje norrman som chaufför. Den senare har kommit till Sverige med den norska bilen eftersom han har den kompetens som krävs för att köra skåpbilen. Skåpbilen har man hyrt i Lund. De tre norrmännen, albanen i lastbilen och ytterligare två albaner som kommit med skåpbilen sköter omlastningen. Polisen, som tittar på och filmar, räknar med att 100 säckar lastas över till skåpbilen. Senare uppskattar man att varje säck rymmer ca 15 kg kokain. Skåpbilen och personbilen lämnar sedan platsen.

I korthet väljer polisen sedan att fortsätta att följa den norska personbilen och lämnar obegripligt nog skåpbilen åt sitt öde. Man stoppar sedan personbilen och tar in norrmännen på förhör. De släpps dagen efter, den 14/5, och en kamera på en mack filmar dem senare med sin bil i Lund invid skåpbilen som åter körs av den norske chauffören.

Efter det att skåpbilen lämnat tar lastbilschauffören sin lagstadgade dygnsvila och kör sedan mitt i natten mot den 14/5 containern till det företag i Helsingborg som var den legitima mottagaren av bananerna. Där ställer han upp den och kopplar in den så att lasten skall kylas på ett korrekt sätt så att bananerna inte ruttnar. På morgonen hittar den förvånade personalen containern, kontaktar polisen och berättar att den container som dagen innan anmälts som stulen nu kommit tillrätta. Polisen kollar containern och noterar att två pallplatser är tomma. Jakten kan börja.

Den vita skåpbilen lossar sin last till en lägenhet i Kirseberg som hyrts för några dagar, ”högst en vecka”. Lägenhetens legitima hyresgäster tar in hos en kompis. Skåpbilen kör sedan runt i Malmö under ett par dagar vilket polisen senare kan följa då den spelar in sina GPS-data och då de identifierat albanerna och deras telefoner.

De tre albanerna har kommit till Malmö den 12/5 med flyg till Skurup. En kom från Amsterdam och två av dem kom från Tirana tillsammans med en fjärde alban vars göranden och låtanden i landet inte redovisas i FUP. Kanske försvann han från polisens radar. Denne man återvänder till Tirana med flyg från Kastrup den 16/5 tillsammans med en av omlastarna. De kvarvarande två flyger till Amsterdam den 19/5. En tidpunkt att minnas i relation till inbrottet i lägenheten som jag tänkt beskriva en smula i ett nästa inlägg.

Lastbilschauffören kör ner till Trelleborg, tar en färja därifrån till Karlshamn och sitter på färjan mot Litauen och käkar när polisen griper honom den 14/5. De hade ringt runt till rederierna och fått veta att en person med hans namn, med en lastbil med det eftersökta bilnumret, bokat in på resan. Jag antar att hans plan varit att göra sig oåtkomlig i Vitryssland eller Ryssland. Alternativt, men enligt mig mindre troligt, att han ovetande utnyttjats av bananalbanerna. Han sköter sig väl i förhören. Norrmännen grips senare i Norge.

Det hela är mycket proffsigt och det är väl bara den för dem olyckliga och svårförutsedda omständigheten att norsk polis ber svensk polis att hålla koll på norrmännen som gör att smugglarna identifieras och mängden kokain kan uppskattas.

Lastbilschauffören och de tre norrmännen stäms för synnerligen grovt narkotikabrott. Lägenhetens albanske innehavare, en arbetande gift familjefar, stäms också för synnerligen grovt narkotikabrott med alternativet medhjälp till detsamma. Åklagaren begär samtliga utvisade. De fyra albanernas vidare öde är tv okänt.
Citera
2026-02-20, 01:50
Medlem
Inbrottet och narkotikastölden - händelsen
Runt midnatt mellan den 17 och 18 maj sker ett inbrott i lägenheten där narkotikan förvaras. Upp till 8 maskerade personer lyfter ut kartonger, svarta påsar och IKEA-påsar och fraktar bort dem på två mopeder och en Volkswagen UP. Ytterligare någon bil ses cirkulera i området. Polisen kommer till platsen ca 20 minuter efter att ett flertal grannar ringt in och anmält glaskross och pågående inbrott av maskerade personer.

Tjuvarna springer då som kaniner och släpper de kartonger, säckar och påsar de konkar på lite överallt i grannskapet där de råkar befinna sig. I och omkring fastigheten på Farborets väg 3 i Malmö påträffar Polisen totalt 232 kg kokain inplastat i olika typer av emballage.

Några av tjuvarna grips liksom tre oskyldiga vittnen som råkar befinna sig i närheten för att röka hasch. De har gjort viktiga iakttagelser men i och med att polisen tar för givet att de är tjuvar går deras vid tidpunkten viktiga vittnesmål förlorade. De trycks ner i asfalten och behandlas ganska omilt. Från dem får polisen senare information om den omaskerade chauffören av den VW UP som fraktat bort tre-fyra kartonger när polisen kom. Han identifieras på sina tatueringar som Most*pha *youb. Av alla människor. Två personer försvinner i riktning Beijers park och en av dem grips i parken med hjälp av vovve. Längs hans flyktväg hittar polisen senare en pistol. Fyra personer försvinner på vespor med påsar i händerna. Om jag fattat det rätt lyckas polisen ta ytterligare en till två personer på brottsplatsen.

Kokain från detta parti har beslagtagits på flera platser i landet, bla i Täby redan den 21/5.

Partiet har en unik märkning, kakorna är inplastade och sedan insmorda med fett och plastade igen. Låter som en teknik att använda vid fartygsdropp.
Citera
2026-02-20, 01:52
Medlem
Inbrottet och narkotikastölden - nuläget

Åtalas
Läget är nu att Most*pha åtalas för synnerligen grovt narkotikabrott. Hans DNA har hittats på ett parti med 9-10,9 kg kokain (olika uppgifter i FUP) av den insmugglade lasten (Täbypartiet).

Fortfarande misstänkta
Ytterligare två personer, en TD29 och en JS28 häktades den 30/10 efter att ha fått försvarare två dagar tidigare. Åtalas inte nu. En sekretessad person fick försvarare den 28/10 utan att vare sig ha häktats eller avskrivits och en fick juridiskt biträde (alltså minderårig) den 28/11. Mot en 23-åring, som fick försvarare den 18/5 och häktades den 21a, lade åklagaren ned förundersökningen vad gäller vapenbrott och grovt hemfridsbrott den 30/10 och hävde då också häktningen. Han är dock inte avskriven från målet, och hans advokat har inte cashat in, så han är förmodligen misstänkt för något mindre brott fortfarande.
Citera
2026-02-20, 01:55
Medlem
Avskrivna
De tre vittnena är avskrivna, liksom lägenhetens hyresgästs fru som legat synnerligen lågt i förhören, har uppenbara minnesproblem och som porträtterar sig själv som synnerligen underdånig sin make.

Till sist har vi Fer%d Mus%novic. Han fick försvarare den 10/9 men åklagaren lade ner förundersökningen (till min förvåning och besvikelse) redan den 30/9. Han avskrevs den 21/10. Han hade bilder på det aktuella partiet i sin telefon och hade chattat misstänkt med alias som förekommit i andra brottsutredningar. Vissa saker han chattade om tyckte polisen anspelade på det här inbrottet men tydligen tyckte åklagaren att det var otillräckligt.

Andra av intresse
Jag har identifierat ytterligare 4 personer av intresse i utredningen men ingen av dem har tilldelats försvarare så jag förmodar att de inte delgivits misstanke. Av dem är det väl 2 som jag tycker är särskilt intressanta: en 18-åring vars DNA hittades på pistolen i Beijers park och Kh*lil Hem%ssi, välkänd buse och på Om*r Y0m0ks sida i det tidigare(?) kriget i Malmö. KHs DNA hittades på partiet i Täby.

Nu ska jag erkänna att jag läst de extremt många förhören i FUP väldigt slarvigt, många inte alls. Jag får väl återkomma om jag hittar något värt att nämna, förtydliga eller rätta. Om jag får tid.
Citera
2026-02-20, 20:40
Medlem
Ur intressant förhör:

Strax innan 00 rullar vi in här på gatan. Jag märker direkt att det står en silver sedan BMW med ett registreringsnummer som slutar på 432. Den stod med nosen mot parken. Jag såg två killar som maskerade och ringer polisen. Den ena bar på en korg med svarta paket. Jag uppskattade det till att vara 20-30 paket i korgen. Paketen var rektangulära och såg ut att vara inplastade. Han befann sig
utanför. Där låg en uppriven kartong på marken. När jag kom längre fram såg jag en kille till i tappen och sen såg jag en kille på förarplats. När jag stannar till för att släppa av min mamma så kör BMW-n kör förbi mig. Han kör en runda och kommer tillbaka till framsidan. Jag kör upp och parkerar. Då försvinner BMW.

När jag går ner så ser jag en svart wv passat. I den sitter två personer. Bilen står på samma ställe som BMW-n tidigare. De springer runt två personer som lastar ut saker ur trappen. Jag går hem och möter deras blick. Den lämnar och kör runt och ställer sig på kortsidan av garaget bredvid parken. Killarna i lägenheten springer fram och tillbaka till bilen och lastar påsar och kartonger. Jag ser att påsarna är jättetunga killarna får gå med dubbelhandsfattning på påsarna och ändå är det som att de närstan släpar de i marken.

De två som befann sig i trappen och utanför porten bar mörkhyade. Det var båda långa och smala. Den som var mest utanför porten hade en svart regna jacka. Jag uppskattade att de båda var i 20-25 års åldern. Jag såg inte ansiktet så tydligt men uppfattade honom som 20-25. Han hade en svart keps. De har inte haft handskar på sig. Den andra var inne i trapphuset var mycket stillastående. Han hade mörka kläder med luvan uppe. Han var nästan där inne hela tiden.

Föraren till BMW-n han var 20-25 års åldern. Han hade skägg men inte lika mycket som den i wv. Föraren till wv var i 25-30 års åldern mycket skägg till början av bröstet. Han hade kort svart hår. Han var tränad och såg bredaxlad ut. Han var ljushyad och såg ut att komma från mellan öster/balkan/östra Europa. Jag uppfattade de som att de alla pratade svenska. Jag hörde inte vad de sa med det lät så på melodin.

Jag såg ej passagen för jag var så koncentrerad på föraren.

De fyra som befann sig i garaget var mycket äldre i ca 30 års åldern. De hade alla vinterjackor på sig. De såg ut att vara ungefär lika långa och var ca 175-180 cm. En var flintskallig/tunn och han var en av dem som pratad mycket med killarna som var i trappen. En längre med krulligt hår. De försvann jättesnabbt när polisen kom men jag såg inte vart de tog vägen.

De stod nära den lilla gråa bilen i garaget på botten plan. Jag uppfattade som att det var deras bil.

Hela händelseförloppet kanske 2-3 min
.”
Citera
2026-02-22, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Inbrottet och narkotikastölden - nuläget

Åtalas
Läget är nu att Most*pha åtalas för synnerligen grovt narkotikabrott. Hans DNA har hittats på ett parti med 9-10,9 kg kokain (olika uppgifter i FUP) av den insmugglade lasten (Täbypartiet).

Fortfarande misstänkta
Ytterligare två personer, en TD29 och en JS28 häktades den 30/10 efter att ha fått försvarare två dagar tidigare. Åtalas inte nu. En sekretessad person fick försvarare den 28/10 utan att vare sig ha häktats eller avskrivits och en fick juridiskt biträde (alltså minderårig) den 28/11. Mot en 23-åring, som fick försvarare den 18/5 och häktades den 21a, lade åklagaren ned förundersökningen vad gäller vapenbrott och grovt hemfridsbrott den 30/10 och hävde då också häktningen. Han är dock inte avskriven från målet, och hans advokat har inte cashat in, så han är förmodligen misstänkt för något mindre brott fortfarande.

M**apha @youb?
Citera
2026-02-22, 02:19
Medlem
Pistolen som hittades i Beijers park hade tidigare använts vid en skjutning i Eslöv. Skytten åkte senare till Uppsala och sköt ytterligare 3 personer till döds. Gärningsmannen i de två fallen åkte, efter skjutningen i Eslöv, taxi till och från en adress där en bomb sprängdes den 18 februari i år.

Relaterade trådar:
(FB) Två personer skjutna i Eslöv (2025-04-15)

(FB) Uppsala: Tre ihjälskjutna, Hjalmar Brantingsgatan (2025-04-29)

(FB) Explosion, port till flerfamiljshus, Bellevuegården, Malmö (2026-02-18)
Citera
2026-02-22, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
M**apha @youb?

Ja.
Citera
2026-02-23, 00:03
Medlem
Har de dömts?
Citera
2026-02-23, 16:32
Medlem
M*ustapha Ayoub är 19 aka fifty’s bror. Det sprängdes hemma hos deras mamma för ett par dagar sedan.
Citera
2026-02-23, 16:43
Medlem
Hur långa straff pratar vi om här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här