2026-02-19, 21:46
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Kvinnor säger själva att män är hopplösa.

Jag vet ju att du inte kommer svara, men hur är det möjligt att du är så hopplöst fel ute i alla dina uppfattningar om hur kvinnor "är"?

Du skulle göra dig själv en sådan enorm tjänst om du bara rensade bort allt som du tror du har lärt dig och började om. Det känns så otroligt destruktivt att dag efter dag sitta och älta idéer om hur kvinnor är - utifrån absolut minimal erfarenhet.
Citera
2026-02-19, 21:47
Medlem
Bara läst trådstarten.

Du kanske menar social kompetens när du skriver "social fingertoppskänsla"?
Men strunt samma.
Mitt korta svar är att artighet knappt ens finns längre. Man ser samma när man kommunicerar via nätet också att svar på något helt kan utebli.
Jag mailade i ett sammanhang häromdagen och blev glatt överraskad när jag inte bara fick ett svar utan på mitt svar fick en emoji(som svar).
Alltså i ett läge när man faktiskt hade kunnat låta svar utebli fick jag svar, alltså en reaktion på vår kommunikation.
Den typen av artighet och som jag tycker hör till ett mänskligt beteende är en sällsynt vara idag.
Citera
2026-02-19, 21:51
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Vem sätter dessa normer? De som vill prata på rasten eller de som inte vill? Majoritet? Då måste det ju skilja från arbetsplats till arvetspl

Normer är förstås de beteenden som de flesta utför. Till det tillhör att kunna umgås på ett någorlunda trevligt sätt med arbetskamrater.

Naturligtvis förstås också personer med normal social förmåga att folk just är olika och gillar att prata olika mycket. Man fattar också att folk kan ha bra eller dåliga dagar. Detta betonade TS i trådstarten gällande att "läsa rummet", vilket verkar passerat över huvudet på en massa rasande inläggsskrivare om att de inte borde tvingas till samtal. Sådant fattar man. Men det är en skillnad på att bara visa att man inte känner för att ha några större samtal under lunchraster, till att verka sur eller knäpp.
Citera
2026-02-19, 21:51
Medlem
Att berätta för mina kollegor vad jag ska göra på helgen ger mig ingenting. Att lyssna på dem berätta vad de ska göra på helgen ger mig heller ingenting. Men jag ska "artigt" fråga detta för att tystnaden gör dem nervösa?
Citera
2026-02-19, 21:55
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Att berätta för mina kollegor vad jag ska göra på helgen ger mig ingenting. Att lyssna på dem berätta vad de ska göra på helgen ger mig heller ingenting. Men jag ska "artigt" fråga detta för att tystnaden gör dem nervösa?

Människor är ett flockdjur. Personer är som agerar "konstigt" är ett, större eller mindre, hot mot flockens stabilitet. Så fungerar alla djur. Så ja, var lite normalt artig. Det behövs inte mer än så.
Citera
2026-02-19, 22:05
Medlem
Människor överlag är väldigt ointressanta och lever astråkiga liv, hellre använder jag min tid och energi till annat än small talk med dönickar.
Citera
2026-02-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Människor är ett flockdjur. Personer är som agerar "konstigt" är ett, större eller mindre, hot mot flockens stabilitet. Så fungerar alla djur. Så ja, var lite normalt artig. Det behövs inte mer än så.

Beror på. Man kan vara hur artig som helst. Inte alltid som folk är det tillbaka. Om man inte gör det som de tycker att man ska göra så ifrågasätts det.
Citera
2026-02-19, 22:08
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Jag tycker att det är väldigt intressant med personers beteenden i vardagen. Jag kommer att ta lunchrummet som exempel som diskussionsunderlag, men går bra att ta andra situationer också.

En normalt begåvad person utifrån det sociala är att man inte sitter helt tyst utan att samspela med sin omgivning. Man måste inte vara jättesocial, men det normala är att man visar lite intresse eller engagemang gentemot sin omgivning vid tillfällen där man delar bord på lunchen. En del kommer inte överens så bra, och det är ok. Men själva fenomenet är väldigt intressant.

Alla har vi en person på jobbet som man ibland råkar hamna vid samma bort som i lunchrummet, som man kanske inte hade velat sitta tillsammans med. För artighetens skull frågar man någonting, till exempel om personen ska göra någonting i helgen, mest för att få igång ett litet samtalsämne. En del personer svarar bara och sedan ställer ingen motfråga. Det hade ju varit enkelt att svara, och sedan fråga "vad ska du göra själv?". Men en del personer gör inte ens detta. De kan dela med sig kort av det som handlar om dem, men de ställer aldrig en motfråga eller visar det minsta intresse för andra.

Hur kommer det sig att dessa personer är på detta sättet? Jag kan bara utgå från mig själv. Jag brukar läsa rummet och anpassa mig där efter. Om en person uppenbarligen inte är intresserad av samtal så brukar jag inte heller utsätta den för det. Men det är intressant att diskutera hur dessa personer fungerar i vardagen, och varför de agerar som de gör.

Vad tror ni?

Edit: Tråden handlar inte om att analysera mig och det jag tänker. Utan om fenomenet som helhet.

Problemet är att det finns de som saknar fingertoppkänsla och ska prata trots att man tydligt visar att man vill vara i fred.
Citera
2026-02-19, 22:08
Medlem
Citat:

Förklara gärna hur min matro hotar flockens stabilitet?
Citera
2026-02-19, 22:11
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Normer är förstås de beteenden som de flesta utför. Till det tillhör att kunna umgås på ett någorlunda trevligt sätt med arbetskamrater.

Naturligtvis förstås också personer med normal social förmåga att folk just är olika och gillar att prata olika mycket. Man fattar också att folk kan ha bra eller dåliga dagar. Detta betonade TS i trådstarten gällande att "läsa rummet", vilket verkar passerat över huvudet på en massa rasande inläggsskrivare om att de inte borde tvingas till samtal. Sådant fattar man. Men det är en skillnad på att bara visa att man inte känner för att ha några större samtal under lunchraster, till att verka sur eller knäpp.
Exakt. Äntligen någon som läser trådstarten.
Citera
2026-02-19, 22:13
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det är EXAKT detta du ska göra. Man pratar för att skapa en trevlig atmosfär i lunchrummet. Inte för att du kanske egentligen bryr dig. Det är detta som kallas social kompetens.
Citera
2026-02-19, 22:16
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Människor överlag är väldigt ointressanta och lever astråkiga liv, hellre använder jag min tid och energi till annat än small talk med dönickar.
Så du sitter i ett hörn och stirrar ner i din tallrik. Du är den där konstiga killen som alla skrattar åt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in