2026-02-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Du förstår att lågkonjunkturen även drabbat resten av världen? Ändå har Sverige den tredje högsta arbetslösheten i hela EU och sämsta tillväxten. Hur kommer det sig att länder som inte har en Tidö-regering hanterar ekonomiska kriser så mycket bättre? Den frågan har Finanspolitiska rådet visserligen redan svarat på i sin sågning av regeringens politik, så du har material att läsa på.

Imponerad av att du tar debatten på detta SD-höger-forum!
SD-väljare förresten. Enligt undersökningar (t ex VALU) är det inga välutbildade, så jag undrar varför de är så glada att regera med moderater som sänker skatter för de som redan har med lånade pengar...
Citera
2026-02-19, 16:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
SD-väljare förresten. Enligt undersökningar (t ex VALU) är det inga välutbildade, så jag undrar varför de är så glada att regera med moderater som sänker skatter för de som redan har med lånade pengar...

De vilsna själarna på det här forumet behöver verkligen min visdom, så jag ser det som en public service.
Citera
2026-02-19, 16:39
Medlem
Sababas avatar
Regerande inte S med ”Tidöbudgetar” 2018-2022?

Blir det inte då missvisande att jämföra med den perioden. Eller minns jag fel?
Citera
2026-02-19, 17:25
Medlem
Trots det har du väldigt svårt att visa upp några siffror för hur bra den finska vindkraften faktiskt går. En googling tyder på motsatsen.
Vad har Tidö gjort som orsakar de brakförluster du ser i den bifogade länken?
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
På grund av Tidö, förstås. Vad skulle det annars vara?

Det blåser lika mycket i Sverige som i Finland (det blåser ännu mer i Sverige, faktiskt), Sverige har större yta att bygga vindkraft på och mycket mer av perfekt reglerkraft i form av vattenkraft än vad de har i Finland.

Nu är det ju inte bara i Finland som det går bra för vindkraft, det är i princip i hela EU. Tja, utom i Sverige då...
Citera
2026-02-19, 17:31
Medlem
Fortum Finlands ägande i vindkraft är en obetydlig del av totala produktionen.
De har däremot väldigt mycket vindkraft på gång så siffrorna blir snart röda i bokslutet.
Citat:
Det slog mig att du borde ha kollat Fortum Finland, bara för att få litet pejl på hur det går på den sidan pölen?

Rörelsevinsten är ju trots allt hela 10 miljarder kronor, detta på 99% fossilfri elproduktion (vindkraft & kärnkraft & vattenkraft).

Men jag håller helt med dig, varför går det så bra i Finland och så dåligt i Sverige?

Det innebär att det ju inte bara är i hockey Sverige förlorar mot Finland...
Citera
2026-02-19, 17:34
Medlem
Jo men det tar bara s-trollen till när det handlar om brustna vallöften.
När det gäller överskott var det dock S som på något märkligt vis hade hand om stålarna..
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Regerande inte S med ”Tidöbudgetar” 2018-2022?

Blir det inte då missvisande att jämföra med den perioden. Eller minns jag fel?
Citera
2026-02-19, 17:52
Medlem
D0wnies avatar
Svenska kronan börjar äntligen återhämta sig efter lång tid av misskötsel tack vare S,

Inflationen drev iväg kronan som tidö har lagat.

Fuck S
Citera
2026-02-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D0wnie
Svenska kronan börjar äntligen återhämta sig efter lång tid av misskötsel tack vare S,

Inflationen drev iväg kronan som tidö har lagat.

Fuck S

Senast S hade majoritet för sin budget var 2005...sååå?
Citera
2026-02-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Nu råkar ju jag vara hyffsat välutbildad, och har röstat på SD de senaste fem valen.
Jag insåg för längesen hur Sverige redan då var på fel väg och på väg att kapsejsa.
Med det sagt är det ingen garanti för sunt förnuft och logik att man måste vara högutbildad.

Det är ju bara att titta in i riksdagshuset..
Citera
2026-02-19, 20:54
Medlem
Citat:
Du kan plocka fram bokslut själv, och bevisa att det du påstår stämmer.

Dels konkursmässiga bokslut från svenska vindkraftsproducenter och dels motsvarande från Finland. Tills dess tror jag på det jag kan se och läsa med egna ögon.

I mitten på januari (för en månad sedan) fanns det 401 nya landbaserade vindkraftparker under planering och utbyggnad i Finland (i olika stadier av prövnings- och MKB-processerna, med en del redan under utbyggnad). För sammanlagt 6847 vindkraftverk med en total kapacitet på 56317 MW.

Samtidigt fanns det 11 nya havsbaserade vindkraftparker under planering och utbyggnad, med sammanlagt 1136 vindkraftverk och en total kapacitet på 12830 MW.

Det är alltså NY vindkraft. I vår forna östra rikshalva.

Och en del av företagen som var på gång i Sverige innan Tidö slog till bygger nu vindkraft i Finland i stället. Bl.a. Vattenfall, som numera är näst störst när det gäller finsk havsbaserad vindkraft. Gissa varför... ...och gissa samtidigt i vilken statskassa det klirrar till, Sveriges eller Finlands...

Har våra grannar en lösning när det är kallt, inte blåser och alla ställer sig och lagar middag kl 16-18? *frågar åt en kompis
Citera
2026-02-19, 21:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Nu råkar ju jag vara hyffsat välutbildad, och har röstat på SD de senaste fem valen.
Jag insåg för längesen hur Sverige redan då var på fel väg och på väg att kapsejsa.
Med det sagt är det ingen garanti för sunt förnuft och logik att man måste vara högutbildad.

Det är ju bara att titta in i riksdagshuset..

Tittar på man på SD:s väljarprofil har 25 procent eftergymnasial utbildning. Kan tänka mig att de är ingenjörer. Annars så tjänar de flesta av deras väljare bra. Mer än de som röstar på S, V, L och Mp. Den typiske SD-väljaren är företagare, hantverkare, butikschefer med mera. Det är det parti med minst antal väljare som har låg inkomst och bara har grundskola.
Citera
2026-02-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
+1 på den! Jag såg en sverigedemokrat på ICA i går som försökte betala sin matkasse med minskad invandring. Det gick inget bra. Tänk om han vetat att 9 av 10 hade haft mer i plånboken med en socialdemokratisk regering nu. Sent ska syndaren vakna.

Kan du langa källor på ditt påstående. Att 9 av 10 hade haft mer i plånboken med en socialdemokratisk regering. Varje gång någon har synat så har det visat sig vara bluff.

Enligt flera olika källor så är det många som får det bättre ekonomiskt med den kommande budgeten:

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/press-media/pressmeddelanden/693466/

https://www.borskollen.se/nyheter/27/barnfamiljer-far-mest-nar-skatter-sanks-och-bidrag-hojs-2026
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in