2026-02-19, 11:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, det är naturligtvis ingen uppenbar politisk agenda i nyhetsrapporteringen eller att man medvetet väljer ämnen på grund av att man är sosse.

Men det är klart att de politiska åsikterna spelar roll i hur man rapporterar och om vad, Aftonbladet är mer benägna om att skriva en artikel om trebarnsmamman som inte har råd med fotbollsskor för att hennes bidrag har sänkts än småföretagaren som tvingas lägga ner på grund av nya skatteregler.

Om ingen skulle klicka på artikeln om trebarnsmamman så skulle de inte skriva om henne. AB, precis som annan vinstdrivande journalistik, skriver i första hand de artiklar som man tror eller vet att folk vill läsa.

Sen är du, liksom många andra här på fb, fast i nåt tröttsamt ”vänster-höger-tänk”. Ni inbillar er att folk i allmänhet, och journalister i synnerhet, är 100% vänster eller 100% höger och lever hela sina liv utifrån den övertygelsen. Ni kan inte tänka er att de absolut flest inte är särskilt partipolitiska och har vissa åsikter som kan klassas som ”vänster” OCH vissa åsikter som kan klassas som ”höger”.

Med det sagt så finns det självklart journalister, även på AB, som kan lägga sina politiska åsikter och sidan och göra ett proffesionellt jobb i 99 fall av 100.

On-topic så visste jag inte ens att NRJ fortfarande var en grej.
Citera
2026-02-19, 12:02
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrman5
P3 spelade väldigt mycket orten musik, men har slutat med det nästan helt och hållet, som tur är
Ortenmusik har gått över till Radio Din Gata
Citera
2026-02-19, 12:07
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Aja, då är det bara Star FM kvar, alternativt Guldkanalen. Annars blir det att lyssna på Pop FM, Antenne, FFH eller annat från utlandet.
Citera
2026-02-19, 12:18
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Funkar inte så med utrymmet för nationell radio.
Kort sagt. Antalet nationella kommersiella radiotillstånd begränsas för att utrymmet i luften är begränsat, staten reglerar marknaden, man vill ha ekonomiskt hållbar konkurrens och samtidigt värna public service.

Jag vet att det inte fungerar så. Annars hade jag väl inte ifrågasatt det. Utrymmet är begränsat, men om det handlade om den tekniska begränsningen så skulle vi kunna få in massvis med fler radiokanaler till innan det skulle börja bli något problem.

Jag tror också att du har fel om ditt varför man vill begränsa marknaden. Man vill helt enkelt hålla koll på vad som sägs.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Tycka vad man vill om det men de nationella kommersiella radiokanalerna är rätt skräpiga.

Så du bestämmer alltså vad andra tycker då, eller menar du att andra ska rätta sig efter vad du tycker oavsett om de tycker samma som dig? Du gillar diktaturer antar jag?

Jag har träffat ganska många människor i mina dar som tycker att NRJ och de andra skitet är det bästa som finns på radion. De säger att SR är skräpigt.

Så frågan är vem som har rätt. Eller kan människor tycka olika? Fast du menar nog att alla som inte tycker som dig har fel va?

Citera
2026-02-19, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om ingen skulle klicka på artikeln om trebarnsmamman så skulle de inte skriva om henne. AB, precis som annan vinstdrivande journalistik, skriver i första hand de artiklar som man tror eller vet att folk vill läsa.

Sen är du, liksom många andra här på fb, fast i nåt tröttsamt ”vänster-höger-tänk”. Ni inbillar er att folk i allmänhet, och journalister i synnerhet, är 100% vänster eller 100% höger och lever hela sina liv utifrån den övertygelsen. Ni kan inte tänka er att de absolut flest inte är särskilt partipolitiska och har vissa åsikter som kan klassas som ”vänster” OCH vissa åsikter som kan klassas som ”höger”.

Med det sagt så finns det självklart journalister, även på AB, som kan lägga sina politiska åsikter och sidan och göra ett proffesionellt jobb i 99 fall av 100.

On-topic så visste jag inte ens att NRJ fortfarande var en grej.
Det är nog bara du som inbillar dig att A. Lindberg på Aftonbladet skulle vara något annat än en sinnesjukt vänsterorienterad rabiat extremsosse…
Citera
2026-02-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag vet att det inte fungerar så. Annars hade jag väl inte ifrågasatt det. Utrymmet är begränsat, men om det handlade om den tekniska begränsningen så skulle vi kunna få in massvis med fler radiokanaler till innan det skulle börja bli något problem.

Jag tror också att du har fel om ditt varför man vill begränsa marknaden. Man vill helt enkelt hålla koll på vad som sägs.

Så du bestämmer alltså vad andra tycker då, eller menar du att andra ska rätta sig efter vad du tycker oavsett om de tycker samma som dig? Du gillar diktaturer antar jag?

Jag har träffat ganska många människor i mina dar som tycker att NRJ och de andra skitet är det bästa som finns på radion. De säger att SR är skräpigt.

Så frågan är vem som har rätt. Eller kan människor tycka olika? Fast du menar nog att alla som inte tycker som dig har fel va?

Nej för du verkar tro att världen bestå av TRE statliga radiokanaler… men du glömmer bort alla lokala kanaler - och alla frekvenser reserverade för andra än vanliga radiolyssnare….
Citera
2026-02-19, 12:53
Medlem
kyrkstockens avatar
Ser väldigt konstigt ut. Beskrivs som en ren petning av SVD men kan inte läsa artikeln:https://www.svd.se/a/d4ne0O/nrj-blir-av-med-radiolicens-aftonbladet-startar-kanal

Så jag går in på medie myndigheten själv:

Mediemyndigheten har haft samråd med Konkurrensverket (KKV) och Post- och telestyrelsen
(PTS) om fördelningen av tillstånden ur ett konkurrensperspektiv. KKV och PTS har inga
invändningar mot fördelningen av tillstånd.

3.3 Sammanfattande bedömning
Mot bakgrund av att det ska finnas en mångfald i utbudet av innehåll i kommersiell radio där
hänsyn tas till lyssnarnas olika intressen, smakriktningar och till lyssnarnas preferenser samt att
tillstånd ska ges till flera av varandra oberoende programföretag ska tillstånd ges till Bauer Media,
Kilohertz och Aftonbladet för programtjänsterna Mix Megapol, RIX FM och Aftonbladet Radio.
Programtjänsterna bedöms också bidra till en livskraftig kommersiell radio. De programbolag
som ska ges tillstånd har uppgett att de inte har ingått några avtal med varandra om samarbeten
för den kommande tillståndsperioden

Det känns väldigt konstigt att dra in tillståndet för någon som byggt upp en verksamhet och varit verksam i många år tycker jag.

Men det finns redan innan detta en annan fråga som jag tycker är tveksam.

Innan man ens motiverar tilldelningen går man in och förklarar att ingen får ha några som helst kopplingar till staten

2. Anknytning till staten, en region eller kommun
Inget programföretag har redovisat någon anknytning till staten, en region eller en kommun,
varför ingen ansökan ska avslås på denna grund.

Många skribenter i denna tråd pekar ju ut aftonbladets starka koppling till ett av de statsbärande partierna. Det finns bevisligen en sådan koppling

Jag säger inte att det är solklart. Men det finns en "tveksam" koppling till staten från Aftonbladet (det går inte att komma runt). Och att då peta någon som drivit radio i många år hmmmm.

Är det något jag missar så kom gärna med en förklaring
Citera
2026-02-19, 12:55
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Behöver du ens fråga det?

Det här är ett fall av klassisk sossekorruption. Generaldirektör för Mediemyndigheten är Jan-Olof Lind som tidigare har varit statssekreterare hos Peter Hultqvist (S). Statssekreterare är en politiskt tillsatt position så vi kan lugnt konstatera att han är sosse.

Jan-Olof har tidigare hits som FOIs inblandning i planerna på en vapenfabrik i Saudiarabien och det planerade hemliga samarbetet med Kina om programmet Edge på sitt CV.

Så för att sammanfatta. Sosse gonna sosse.
Ja efter att ha regerat i 80 år styr sossarna myndigheterna med järnhand.
Citera
2026-02-19, 12:56
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej för du verkar tro att världen bestå av TRE statliga radiokanaler… men du glömmer bort alla lokala kanaler - och alla frekvenser reserverade för andra än vanliga radiolyssnare….

Men herregud. När man var liten och åkte utomlands så kunde man ratta in hur många kanaler som helst. Det var helt underbart när man hittade kanal efter kanal som spelade grymt bra musik hela tiden när man låg på playan.

Om det fungerade där så skulle det väl fungera här också begriper du väl?
Citera
2026-02-19, 13:02
Medlem
Så i framtiden kommer NRJ, numera Aftonbladet fristående socialdemokratisk radio enbart spela
Mikael Wiehe, Björn Afzelius, Tomas Ledin, Bruce Springsteen , Zara Larsson m.fl
Citera
2026-02-19, 13:23
Medlem
JoakimBalls avatar
Äntligen lite nyanserade nyheter över etern!
Citera
2026-02-19, 13:45
Medlem
Nej! Inte Aftonbladet. Om det ändå vore Expressen istället. Något bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in